heter skrev 2009-07-24 22:31:01 följande:
Michas, en psykos låter jobbigt. Jag har hört att man ska genomgå någon timme med en psykolog innan man opererar bort äggledaren. Har du fått barn nu efteråt? [...]Vad är ET och FET? Jag har inte en aning. [...]
Jag vet inte hur det fungerar i Sverige när man vill genomgå en sådan operation eftersom vi bor utomlands. Här i Frankrike så är det väldigt, väldigt svårt att få igenom en sådan här operation i varje fall. Jag var tvungen att skriva ett långt brev där jag angav alla anledningar till varför jag ville operera bort äggledarna (och det var ändå efter mitt 4:e utomkvedshavandeskap) samt träffa en kirurg och prata igenom allt med henne först.
Ja, jag hade fått en son via IVF innan operationen och tvillingar efter operationen, också via IVF. Tyvärr så dog vår ena tvilling enbart 66 dagar gammal i PSD för sex månader sedan, så vi balanserar mellan sorg och glädje.
Troligtvis så kommer vi försöka få barn igen om ett par-tre år. Vi har alltid önskat en stor familj, men vi vill inte skynda på något såhär snart efter vår sons bortgång.
ET = Embryo Transfer (färskt embryo)
FET = Frozen Embryo Tranfer (fryst och upptinat embryo)