• dendertina

Hur mycket gick ni ner DIREKT - dvs dagarna efter förlossningen?

Jahapp, här kommer en till tråd i detta "tjatämne"...

Jag har funderat lite kring detta med vikt och graviditet och så. Jag har hört många olika bud, alltifrån att själva "graviditeten" - alltså moderkaka, bebis, ökad blodmängd, vatten (och vad mer det kan vara) väger i genomsnitt 6 kg. Har också hört genomsnitt 11-12 kg.
    Allt över dessa siffror, framförallt allt över 12 kg är då "onödiga fettkilon" så att säga.

Därför undrar jag nu hur mycket som försvann DIREKT på just dig? För om det är så att moderkaka + bebis + ? = 12 kg då borde ju dessa 12 kilon försvinna direkt efter förlossningen? Eller hur var det för dig?
    Är så himla rädd att fortsätta vara såhär äckelfet efter förlossningen, har gått upp sammanlagt från 58 - 74. Känns som en hel del OCH jag har tre veckor kvar till BF...

• Svar på tråden Hur mycket gick ni ner DIREKT - dvs dagarna efter förlossningen?
  • Sommarlöv

Jag har gått ner 7 kg och jag fick barn i lördags, dvs för en vecka sedan. Jag gick upp 12 kg. Jag hoppas att de övriga 5 försvinner snabbt för jag längtar efter att kunna ta ha mina jeans. Har era höfter blivit mycket bredare efter graviditeten än de var tidigare? Har ni fått på er samma byxor som ni hade innan?

• MinMijo

Gick upp 7 kilo under graviditeten. Ett par dagar senare hade jag 1-2 gravkilon kvar å efter 3 månader vägde jag 2-3 kilo mindre än vad jag gjorde innan jag blev gravid. Tror det berodde på att sonen åt (ammade) konstant den första tiden.

• Julmust
    dendertina skrev 2009-10-03 10:39:21 följande:
    TS här, numera stolt mamma till en liten palt! För allas vetskap födde TS 28/9 och hade direkt efter förlossningen (cirka två timmar typ, fanns en våg bredvid stället där jag duschade) gått ner fem kilo, nu efter fem dagar är TRETTON KG borta. Och det allra bästa är att TS inte bryr sig ett skvatt om vikten... ;) Fast lite lättad är jag nog allt i alla fall :) Det som chockar mig är magen! Magen är ju bara aningens rundare än den var för nio månader sen, man ser ju skillnaden VARJE dag! Blev väldigt förvånad över det! :)
    Grattis TS!
  • Glitter2
    dendertina skrev 2009-10-03 10:39:21 följande:
    TS här, numera stolt mamma till en liten palt! För allas vetskap födde TS 28/9 och hade direkt efter förlossningen (cirka två timmar typ, fanns en våg bredvid stället där jag duschade) gått ner fem kilo, nu efter fem dagar är TRETTON KG borta. Och det allra bästa är att TS inte bryr sig ett skvatt om vikten... ;) Fast lite lättad är jag nog allt i alla fall :) Det som chockar mig är magen! Magen är ju bara aningens rundare än den var för nio månader sen, man ser ju skillnaden VARJE dag! Blev väldigt förvånad över det! :)
    Grattis till underverket TS
    Och gläd dig åt magen, det blir bara bättre och bättre det där. Men vänj dig vid att det mesta blir lite mjukare än innan
  • Rulltrappa

6 kg lättare var jag när jag gick från förlossningen till BB (gick förbi en våg).

det som inte är barn/fostervatten/moderkaka är väl ökad blodvolym, vätska överlag, större muskelmassa (klart man bygger muskler om man knatar omkring med extravikt) och förhoppningsvis fettreserver (kan vara bra till amning och så). sånt stannar ju kvar ett tag, bortsett från vätskan som kan försvinna över en natt med lite tur.

• Sauwna

7 kilo rasade direkt när bebben kom, gick upp 11 under hela graviditeten.

• vickey

10 kg. har bara 4 kg kvar nu...gick upp13 allt som allt.

• dendertina
    Glitter2 skrev 2009-10-04 00:21:49 följande:
    Grattis till underverket TSOch gläd dig åt magen, det blir bara bättre och bättre det där. Men vänj dig vid att det mesta blir lite mjukare än innan
    Aningens mjukare kan man kalla magen, vi får väl se om det rättar till sig... Annars går den absolut att leva med :)

Jag har i alla fall lärt mig att inte ta ut en massa skit i förskott, min kropp är jättefin för att ha burit ett barn. Usch så mycket onödig tid jag nojade över detta som gravid, jag kunde ha haft så mycket trevligare under den tiden!
    Lärdom :)
  • merchoc

Jag hade gått ner 4kg när jag kom hem från sjukhus (2 dygn efter förlossningen).
    Men en vecka senare så hade 4kg till försvunnit.
    Totalt är det 14 kg som ska bort, nu (2 månader efter) så har jag 1,5kg kvar

• Jecca

jag gick ner dryga 15kg under min graviditet och sedan ytterligare 8 då dottern va född=)

Svar på tråden Hur mycket gick ni ner DIREKT - dvs dagarna efter förlossningen?