• dendertina

Hur mycket gick ni ner DIREKT - dvs dagarna efter förlossningen?

Jahapp, här kommer en till tråd i detta "tjatämne"...

Jag har funderat lite kring detta med vikt och graviditet och så. Jag har hört många olika bud, alltifrån att själva "graviditeten" - alltså moderkaka, bebis, ökad blodmängd, vatten (och vad mer det kan vara) väger i genomsnitt 6 kg. Har också hört genomsnitt 11-12 kg.
    Allt över dessa siffror, framförallt allt över 12 kg är då "onödiga fettkilon" så att säga.

Därför undrar jag nu hur mycket som försvann DIREKT på just dig? För om det är så att moderkaka + bebis + ? = 12 kg då borde ju dessa 12 kilon försvinna direkt efter förlossningen? Eller hur var det för dig?
    Är så himla rädd att fortsätta vara såhär äckelfet efter förlossningen, har gått upp sammanlagt från 58 - 74. Känns som en hel del OCH jag har tre veckor kvar till BF...

• Svar på tråden Hur mycket gick ni ner DIREKT - dvs dagarna efter förlossningen?
  • logg81

Jag gick upp 19 kg under graviditeten. Och jag tappade allt veckan efter förlossningen. Möjligtvis att det var något kilo som var kvar... Tösen vägde 3815 g och moderkakan vägde 1 kg...

Jag var upp i strl 42/44 sista månaden av graviditeten och en vecka efter tog jag på mej mina jeans i strl 36 och de var för stora...

Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • Hanniz84

gick upp 16kg..
     3dar efter hade jag tappat 10kg.. efter ca 8dagar hade jag tappat allt..

BF 22juli *Längtar*
  • CeeJay

Jag förstår att du TS tänker mycket på vikten men vill ändå bara säga att hur många kilon ANDRA går ner eller inte har inte så stor inverkan på hur din kropp reagerar.

Om du har gått upp från 58 kg till 74 kg = 16 kg så KAN allt försvinna efteråt eller så har du kanske 10 kg som hänger kvar - det går ju inte att förutspå.

Däremot kan du ju ta dig tid att försöka få bort ev överflödiga kilon när barnet väl är fött och du har läkt. Ta det lugnt!

• Lillsnörpa

Hade gått ned 11kg när jag vägde mig efter 10 dagar. Gick upp 8kg från normalvikt så det blev alltså -3kg mot normalvikt...

• dendertina
    logg81 skrev 2009-09-02 11:15:06 följande:
    Jag gick upp 19 kg under graviditeten. Och jag tappade allt veckan efter förlossningen. Möjligtvis att det var något kilo som var kvar... Tösen vägde 3815 g och moderkakan vägde 1 kg...Jag var upp i strl 42/44 sista månaden av graviditeten och en vecka efter tog jag på mej mina jeans i strl 36 och de var för stora...
    Hoppas, hoppas, hoppas att det blir likadant för mig...
    Är övertygad om att jag har massor av vatten i kroppen, mina fötter och ben är som fotbollar, händerna domnar bort (ska tydligen kunna bero på mkt vatten) och jag har gått upp sanslöst mycket i förhållande till hur jag ätit...
    Jag har också gått från storlek small eller 34/36 till typ 42 (i byxor! tröjorna i storlek 36 funkar fortfarande...) så jag hoppas att kunna komma i det igen.
  • ploten

Första graviditeten gick jag upp från 58 till 72 (ungefär som du alltså). När jag kom hem från BB hade jag gått ner 4 kg. Under det första året gick jag gradvis ner till 60, utan att egentligen anstränga mig - annars hade det kanske gått snabbare. Andra graviditeten gick jag upp från 60 till 76. Den här gången gick jag ner 8 kg direkt efter förlossningen (som var för 2 veckor sedan).

• dendertina
    CeeJay skrev 2009-09-02 11:18:00 följande:
    Jag förstår att du TS tänker mycket på vikten men vill ändå bara säga att hur många kilon ANDRA går ner eller inte har inte så stor inverkan på hur din kropp reagerar.Om du har gått upp från 58 kg till 74 kg = 16 kg så KAN allt försvinna efteråt eller så har du kanske 10 kg som hänger kvar - det går ju inte att förutspå.Däremot kan du ju ta dig tid att försöka få bort ev överflödiga kilon när barnet väl är fött och du har läkt. Ta det lugnt!
    Nej det förstår jag också men just nu tänker jag så mycket på att jag kanske inte kommer gå ner ett enda gram efter förlossningen :(
    Och DET skulle göra mig sjukt ledsen eller vad man säger...
    Om åtminstone tio kilo försvinner "direkt" så kan jag absolut leva med de andra kilona en längre tid.
  • Helen 1984

Jag gick upp från 56 kg till 68 kg (12 kg), när jag kom hem från BB (5 dagar efter förlossningen) hade jag gått ner 8 kg. Ca 2 månader efter förlossningen hade jag gått ner till 51 kg, ligger fortfarande där (3 mån) nu. Många går ner mycket i vikt om man ammar/pumpar, jag pumpar och har gått ner 5 kg till, vilket på mig som är smal är väldigt mycket.

• dendertina

Helen1984: Har snarare hört en massa om att det är tvärtom, mammor som pratar om att det bara är en myt att man går ner av amningen, att fettet inte alls försvinner och att det snarare är svårare att gå ner samtidigt som man ammar.

• tusshh

ja gick upp 9kg, 3 dar efter fl hade ja gått ner 12kg och en v efter hade ja gått ner ytterligare 4kg  ..

Svar på tråden Hur mycket gick ni ner DIREKT - dvs dagarna efter förlossningen?