• dendertina

Hur mycket gick ni ner DIREKT - dvs dagarna efter förlossningen?

Jahapp, här kommer en till tråd i detta "tjatämne"...

Jag har funderat lite kring detta med vikt och graviditet och så. Jag har hört många olika bud, alltifrån att själva "graviditeten" - alltså moderkaka, bebis, ökad blodmängd, vatten (och vad mer det kan vara) väger i genomsnitt 6 kg. Har också hört genomsnitt 11-12 kg.
    Allt över dessa siffror, framförallt allt över 12 kg är då "onödiga fettkilon" så att säga.

Därför undrar jag nu hur mycket som försvann DIREKT på just dig? För om det är så att moderkaka + bebis + ? = 12 kg då borde ju dessa 12 kilon försvinna direkt efter förlossningen? Eller hur var det för dig?
    Är så himla rädd att fortsätta vara såhär äckelfet efter förlossningen, har gått upp sammanlagt från 58 - 74. Känns som en hel del OCH jag har tre veckor kvar till BF...

• Svar på tråden Hur mycket gick ni ner DIREKT - dvs dagarna efter förlossningen?
  • Runguska

Jag gick upp från 65 till 92. Direkt efter förlossningen vägde jag 87. Det var sonens vikt samt moderkaka ungefär, något vatten gick aldrig. (Fattar inte hur, känns som vågen måste visat fel)

• Pillemajsan

vägde 86 kilo innan dottern kom och nu 3v efter väger jag 75 kilo, vägde 72 innan jag blev gravid men vill helst ner till 65 kilo

• Stargirl

Gick upp drygt 23 kg med alla barnen. Hälften försvann på BB resten succesivt under kommande 6 månaderna.

• Norin78

Hej

Jag gick upp från 67 till 83kg under min graviditet. Sammanlagt 16kg. och efter min förlossning/snitt gick jag inte ens ner 1 kg. Men efter 2 veckor gick jag ner 11 kg. Vägde då 72kg. Därefter har det varit bantning och väger nu 60kg.

• MsLili

Gick upp totalt 23kg. Tappade 16kg ca 2 veckor efter förlossningen. Och sedan 2 veckor senare tappade jag ytterligare 5 kg. 8 månader senare har jag 2kg kvar (men gravid i v.9)

• Miss Maya

Tre dagar efter förlossningen vägde jag fyra kg mindre än jag gjorde när jag blev gravid. Det som försvann från min kropp var ca 7-8 kg, inte mer. Men så gick jag också upp enbart det, efter att först ha gått ner 3 kg i början av graviditeten.

• superagge

Vägde 52 när jag blv gravid. Slutade med att jag vägde 83kg när jag åkte in. Gick ner nästan allt första månaden.

• Sanjos

Första gången gick jag upp 20 kg. 12 kg försvann direkt. Hamnade då på 66 kg. Tyvärr blev jag inte av med dem kilona utan gick istället upp i vikt när dottern var runt året. Kom som mest upp runt 80 kg.

Andra gången vägde jag 75 kg och gick då upp endast 8 kg. När jag kom hem dagen efter förlossningen låg vikten på 72 kg. Alltså ner 11 kg.

• Guacamole

Anledningen till att man lättare går ner i vikt när man ammar är för att man har bättre ämnesomsättning.

Så att inte amma försvårar ju viktnedgång på sikt.

Svar på tråden Hur mycket gick ni ner DIREKT - dvs dagarna efter förlossningen?