• Therese08

Inte ha sex i början av graviditet om man haft mf/ma tidigare?

Hej!

Nu har jag hört och sett på flera ställen om att ha sex i början av en graviditet kan göra mer skada än nytta om man har haft mf/ma tidigare. Någon som vet någonting om det? Är det så? Någon som vet? Ökar det risken för ytterligare mf/ma? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Inte ha sex i början av graviditet om man haft mf/ma tidigare?
  • Fotavtryck

stämmer tyvärr. Men informationen når inte alltid fram vilket är riktigt tråkigt. Fick informationen först vid denna grav efter tre ma.

Dels är det för att inte irretera livmodertappen tror jag.

Dessutom utsöndrar kroppen nått hormon under samlag som kan vara skadligt.

Så amn gick o längtade tills vi fick ok från bm. vi var som tokiga i två veckor
    Sedan fick vi besked om att moderkakan ligger ivägen och fick åter sexförbud. troligen tiden ut. är gravid i v. 17. AStrisst. Men vad gör man inte för dom små liven?

• Therese08

Dåligt att den informationen inte kommit fram och när man ska på inskrivningen så är det ju redan för sent eller va man ska säga.

Men vi får köra det förbudet ett tag o se om det tar sig denna gång istället :)

Tack för svaret!

• gedansk

hej

Vi fick inga sådan restriktioner har ett MA sedan tidigare. Ska man vänta en del av graviditeten eller hela?

• Chaktio

Jag blir ledsen när jag hör sånt här!

Om det här är sant så ljuger de ju när det säger "Ett tidigt missfall beror aaaldrig på något du gjort, det finns inget du kan göra för att förhindra ett tidigt mf eftersom det beror på att det är något fel på embryot".

Om det inte är sant, så oroar de ju i onödan.... och det är ju inte heller bra.

Jag är nu i 4+0 (plussade igår) och fick i somras mf i 6+0. Hade då också en lättblödande livmodertapp och fick rosa flytningar efter samlag, men trodde det var ofarligt...

Nu vet jag inte om jag ska våga ha sex öht

• gulligavera

Tror inte att sex ökar risken för mf!

Jag har haft många tidiga mf men är inte det minsta rädd för att ha sex för det.
    Har haft sex tom oftare än vanligt känns det som, är i v.7+2 nu, fick tidigt mf
    förra månaden och då hade vi inte sex alls under den graviditeten av andra
    orsaker.

Tidiga mf beror ju på att det är ngt fe på ägget oftast, eller att det inte fäster och utvecklas som det ska.

• saltflingan

Jag tror inte att det är skadlig så länge man inte tillhör en riskgrupp och har upprepade mf/ma bakom sig. Har man det så lär man ha gjort en mfutredning och fått veta vad det är som gäller för just det paret.

Den största anledningen till att det skulle kunna vara farligt att ha sex är om bakterier från penisen kommer upp till embryot, för det kan orsaka mf. Men det finns en enkel lösning på det problemet, god hygien. Så är man det minsta orolig så ta för vana att han måste tvätta av snoppen (tvål/olja och vatten) innan sex. Efter sex är det sen viktigt att man går och kissar eftersom urinen sköljer bort bakterier, som annars i värsta fall kan vandra upp och orsaka mf (dock ovanligt).

Vill man minska oron ännu mer så brukar det rekommenderas att man använder glidmedel när man har sex, detta för att slemhinnorna är sköra. Så genom att använda glidmedel så kan man undvika blödande slemhinnor och därmed slippa tro att det är ett mf när det bara är en oskyldig slemhinneblödning.

• TEFA

Är det farligt att ha sex under graviditeten?
    Nej, det är inte farligt att ha sex under graviditeten. Fostret ligger väl skyddat av den starka livmoderväggen och av fostervattnet som tar upp stötar och slag. Man kan inte skada fostret genom slidan och det är inte farligt med lite tryck eller små stötar mot magen.
    Orgasmer kan i vissa fall utlösa sammandragningar och livmodertappen kan börja blöda lättare under graviditeten och när barnet är fött. Det kan kännas lite obehagligt men är inte skadligt.

När ska man undvika att ha sex?
    Även om det inte är skadligt rent fysiskt kan både kvinnor och män uppleva det som psykiskt jobbigt att ha sex under graviditeten. Det är viktigt att ni lyssnar på varandra och respekterar varandras känslor. Om någon av partnerna inte vill ska man självklart inte ha sex.
    Ibland avråder man från samlag under vissa perioder, tex om det finns risk för missfall eller förtidsbörd. Majoriteten av gravida kan dock ha samlag i den utsträckning som de känner för.

Kan penisen skada barnet om vi har sex?
    Nej, det är för stort avstånd mellan mannens penis och barnet. Barnet ligger väl skyddat av den starka livmoderväggen och av fostervattnet. Slemproppen som sitter i livmodertappen fungerar även som säkerhetsvakt och ser till att inga spermier eller bakterier tar sig in till barnet. Mot slutet av graviditeten kan det vara bra att vara lite försiktig med hårda stötar. Det samma gäller även för dildos och andra sexleksaker. Om kvinnan vill ha sex och partnern känner att det är obehagligt att ha samlag så finns det ju en massa andra saker man kan göra, glöm inte bort dem. Att ge varandra massage eller oral stimulans är två exempel.

• TEFA

Glöm inte bort att vi är skapade för att föda barn, och om då sex skulle skada eller leda till missfall, hur tror ni då att det föds så otroligt mycket barn i Sverige varje år? Har dom inte haft sex under sina graviditeter då? Vad leder det till för relation hemma?

Detta är skit snack rent ut sagt, det finns inget att vara orolig över. Har du och din BM kommit överrens om att risken är stor för missfall, givetvis ska man avstå. Men detta är inget som bidrar till missfall.

Så lyssna inte på dom som säger att det e skadligt, finns ingen sanning i det för fem öre.

Hoppas någon blev nöjd över svaret.

• isisisis

Jag har gjort IVF med donerat ägg på klinik utomlands.
    De råden jag fått från min klinik är att avstå sex i 6 veckor de första veckorna bla.
    Plus lite andra råd.

• Kolie

Hej... jag är gravid i 7 veckan. Hade engång missfall för ett år sen. Min man vill göra sex ibland och jag blir rädd att få missfall på grund av det! Är det någon som vet eksakt svar för just mig.

7veckr plus 2 dagar gravid. Pkus engång missfall ett år sedan ...är lite känslig . ??????????????

Soso
Svar på tråden Inte ha sex i början av graviditet om man haft mf/ma tidigare?