Smink i skolan, vid vilken ålder?
Idag ville min nioåriga dotter ha mascara på sig i skolan.
Jag tycker hon är för liten och det känns inte alls okej.
En klasskompis till henne har smink i skolan och det är vanligt i 4:an och 5:an i hennes skola och i 6:an har alla tjejer de.
Vill bara höra vad ni har för erfarenheter och åsikter om detta!?
Är det skillnad för er med endast lite mascara, kajal, eller hela kittet med ögonskugga och grejer?
Om ni blir bjudna på fest, skulle er dotter få ha smink på sig då och vid vilken ålder?
Kan tillägga att min dotter provat att sminka sig här hemma någon enstaka gång och det tycker jag är helt OK!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-07 10:22
Tack för alla era kommentarer!! Så mycket bra är sagt!!
Ja, vad är det egentligen för skillnad på att bära smink hemma, på fest och i skolan?
Min uppfattning är att hon ser hur hennes ansikte förändras med smink, "poserar" framför spegeln osv. Lite läskigt för ett modershjärta...min "lilla" flicka... :) Det är även en större samhälls och massmedial påtryckning om utseendet än nånsin.
Som någon skrev är det ju i denna åldern det är så viktigt att känna sig som en i mängden och att inget ska sticka ut.
Vem sminkar man sig för? Vem sminkar ni er för?
Det sista är ännu inte sagt i diskussionen om smink här hemma ialla fall... :) Men, jag kommer fortsätta tycka och tala för att jag tycker hon är för liten. Det är även ett bra ämne att ta upp på föräldramötet som nån nämnde även om jag inte tror man kommit nånvart med de. Det finns ju uppenbarligen föräldrar som tyker det är OK att man sminkar sig i 3:an.
Hur skulle ni se till ett sminkförbud i skolan upp till sexan?
Jag är ialla fallglad över att vi har ett gott och öppet förhållande jag och döttra och det känns som att vi kan prata om allt på ett bra sätt. Det underlättar massor.
Men just i detta fall känns det som att jag sätter ett förbud som hon inte riktigt kan acceptera och som jag inte kan motivera med mer än att jag tycker hon är för ung. Och när man är 9 år så pendlar man ju mellan att vara barnet och den unga tonåringen, tidigare än nånsin förr kanske??