Jag har en dotter på snart 11 år som lidit av detta sedan hon var 1,5 år.
Känner precis igen din beskrivning och kanske kan hjälpa dig med en bra läkarkontakt.
Vi har turen att bo i Stockholm och tillhör Huddinge sjukhus/Astrid Lindgren där det forskas kring åkomman.
Min dotter ingår i denna forskningsgrupp och är det barn som reagerar mest extremt av dessa barn. Vi känner forskningsledare väl efter alla dessa år.
Det är någon typ av stress som utlöser det hela. kan vara en infektion, att man sovit eller ätit dåligt etc. Helt ofarligt, men det finns hjälp att få!
Vi fick ganska tidigt veta att detta förmodligen skulle växa bort i skolålder, men finns fortfarande kvar,även om det lindrats betydligt senaste åren.
När sjukdomen inträffar går det snabbt och kräkningarna går inte att häva eftersom kräkreflexen är så aktiverad (efter flera års kräkningar var tredje vecka). Barnet skall i n t e n´behöva lida utan behöver vård omgående.
Vi behöver inte gå via akuten, när det inträffar, utan ringer direkt upp på avdelningen och meddelar att vi är på väg. Förbereder hemma med bedövningsplåster, så när vi kommer in monteras sockerdropp nästan omgående. Detta pga att levern inte klarar av att "pusha" ut insulinet i kroppen.
Det har ingenting med diabetes att göra, då kroppen producerar insulin, men bara klarar av att bekämpa ev infektion.
Du får gärna kontakta mig för mer infoemation: charlottelindberg@hotmail.com.