• Bonanza

Värna om era katter - håll dem inne!

Ja! Ännu en tråd om katter!

Nu på senare tid (bara idag t.ex.) har det startats många trådar om katter. Att de stör, att de förstör, att man ska skada dem etc. etc. Vill ni med utekatter verkligen utsätta era katter för såna människor?

Utekatter blir dagligen utsatta för följande risker:
    - bilar
    - elaka barn
    - känslokalla ungdomar
    - hemska vuxna
    - sjukdomar
    - rivalitet bland andra katter då det trängs många revir på så litet område
    - risken att bli instängd någonstans

En innekatt däremot slipper detta! Och visst, risken är att innekatter kan bli lite runda av för lite motion (ingen jag känner dock) men "hellre inne och satt än ute och platt".

Man kan gå ut med katterna i koppel (det går utmärkt), och man kan även ha dem på balkongen. Eller så väljer man att inte skaffa katt. Men snälla, för katternas skull - släpp inte ut dem om ni inte bor på landet!

• Svar på tråden Värna om era katter - håll dem inne!
  • missteddy

jag har inne katt och hon får varje sommar vara på "grön bete" ute på mammas gård och hon verka inte alls må dåligt av att inte få springa lös.

• ladyhawk

Vår katt går inte i koppel. Har provat ett otal ggr varje dag i veckor... men han är innekatt, så han stör ingen. Men... det kommer alltid att finnas utekatter, det bara är så. Det är bara jobbigt att gå och irritera sig på saker man inte kan göra något åt...

• Aihnoa

Alla familjens katter har alltid varit innekatter men med chansen att gå i sk. löplina (mellan huset och tvättvindan, ca 7m), de har haft sele då vi tyckte att halsband inte var något bra då de i oövervakade stunder kanske kunde göra sig illa.

Bra tråd förresten

• pucken

jag skriver under på det! aldrig att jag skulle släppa ut mina katter när jag vet vad det finns för människor där ute...

• Bodi

Jag har släppt ut mina innekatter vid några tillfällen, det började med att en utav dom blev attakerad av en hund och dog endast 7 månader gammal,
    den andra blev påkörd och klarade sig men hade krossat bäcken och invärtesskador men jag fick i allafall chansen på den katten och tog den.
    Skulle aldrig släppa ut mina katter igen.
    Jag har en rastgård till mina katter där de kan springa och busa och de får vara överallt i huset. :)
    Dom är mina små älsklingar

• klarafina1

Jag tycker det här var en bra tråd.
    Så slipper man skit i rabatter och dylikt.
    Kanske dax för en lag om katter i koppel precis som hundarna.

• Swiss

jag tycker inte att man ska ha katter om man inte kan ha dem ute. dessutom tycker jag att det är bättre för katter med ett kortare lyckligt fritt liv än ett långt och tråkigt. min åsikt... kontroversiell i den här tråden?;)

• missteddy

jag kan ha min katt ute men har valt att inte ha det för jag vill inte att hon ska dö i förtid pga hon blir överkörd eller sparkad på. sedan har hon inget tråkigt liv bara för hon är en innekatt heller

• Trynträ

Om folk lärde sig att kastrera sina katter så skulle kattens status höjas. Tyvärr verkar inte folk fatta det. Sen håller jag med om att katter ska hållas inne om de bor i ett tättbebyggt område.

Svar på tråden Värna om era katter - håll dem inne!