• Tänkaren73

Snurrar konstant med händerna

Min son på åtta månader snurrar hela tiden med händerna, alltså gör som små cirkelrörelser med handleden. Så fort han inte håller i något så börjar han med detta, både när han sitter upp och när han ligger på mage. Han håller armarna rakt ut och cirklar med händerna (ungefär som magdansöser brukar göra med händerna när de dansar). Jag tror att det förmodligen är en "balansgrej", men det ser lite konstigt ut och många reagerar på det. Är det någon som känner igen detta eller har någon idé om vad det kan bero på?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-20 14:16
    Såg precis att han håller på likadant med händerna när han ligger på rygg så balansteorin går nog bort. Undrar så varför han håller på som han gör...

• Svar på tråden Snurrar konstant med händerna
  • Snart vår tur

Precis så gör min tjej på 6½ månad. Hon har gjort så i en månad kanske. Hon brukar kolla på sina händer o gör såna långsamma cirkelrörelser, precis som en magdansös! -Åh, sååå fiint, brukar vi säga..då skrattar hon bara! Skruttunge. Ingen aning varför de gör så..kanske har de upptäckt att det är de som styr händerna!?

• Tänkaren73

Nja, han tittar inte på händerna när han gör det, utan håller dem bara rätt ut från kroppen, så det känns inte riktigt som någon medveten rörelse. Men det känns i alla fall skönt att höra att det är fler som verkar göra lite likadant.

• Varja

så gjorde min pojk också i den åldern, undrade också lite över det, men jag kan trösta er med att det går över=)

• HNA
    Tänkaren73 skrev 2009-12-20 18:56:43 följande:
    Nja, han tittar inte på händerna när han gör det, utan håller dem bara rätt ut från kroppen, så det känns inte riktigt som någon medveten rörelse. Men det känns i alla fall skönt att höra att det är fler som verkar göra lite likadant.
    vad säger dom på BVC då? lita på din magkänsla o om du upplever detta beteendet som konstigt, prata med dom då. så skulle jag gjort.
    har för mig att om barnet under en längre tid gör upprepade och/eller ofrivilliga rörelsen ska man kontakta BVC.
    men det kan lika bra va bara något han tycker är roligt o går över snart av sig självt...kram på dig
    Jag har aldrig fel, jag hade fel en gång, men det var fel....
  • vacein

Min son på 7 1/2 månad gör likadant! Och det har han gjort länge! Han gör det speciellt när han blir glad och tycker nåt är spännade och roligt eller när han ska få mat. Han gör samma med fötterna :) .

Jag tycket det är en härlig grej och blir glad när jag ser det, tror inte att det är nåt att vara orolig över!!

• Tyrismyran

Min 6 månaders gör precis så som du beskriver! Jag har inte ens funderat över att det skulle va nått konstigt me det.. jag är säker på att det är en helt normal grej för bebisar att göra, dom fattar nog inte riktigt att händerna är deras egna..

• Hagi

min pojk med 7 mån ..o stora syster gjorde likadant=)

• Signy

Samma här har min lille kille gjort sen han var 7 månader, han är 8 nu. Kan det vara en killgrej? ;)

Det är nog normalt.

• Sultana

Min 6 månaders son gör samma sak, samtidigt som han rör på händerna tittar han på dem och iaktar dem.

• Elinsmamma
    Sultana skrev 2009-12-22 21:06:53 följande:
    Min 6 månaders son gör samma sak, samtidigt som han rör på händerna tittar han på dem och iaktar dem.
    Min tjej gör samma sak...det ser för härligt ut tycker jag..Hon är 6,5 månad
  • Anonym CET

Hej!

Gammal tråd, men min son gör likadant som TS son. Tänkte höra hur det gick för er?

Svar på tråden Snurrar konstant med händerna