• Themis

Allmänbildning att kunna koka kaffe?

Ja vad säger ni här-är det allmänbildning att kunna koka kaffe?

Jag tycker att det är det om man ska kunna servera middag till släkten eller göra sitt för fikarasterna i arbetslivet. Min man håller inte med mig (han dricker inte kaffe och tycker att gäster som vill ha får fixa det själva i så fall).

Själv drack jag inte kaffe före 25 men har ändå kunnat laga det sedan jag var i alla fall tio år. Samt har fått fixa kaffe på arbetsplatser i diverse situationer där det inte ingått i jobbet egentligen-eller är det bara tjejer sånt gäller?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?
  • VulgusProfanum

Det är en förutsättning för att livet ska kunna fungera

Lev i nuet för det är det enda ögonblick du har.
  • SilverEmma

Nej det tycker jag inte. Dricker man inte kaffe själv & inte umgås med folk som dricker kaffe så finns det ingen direkt anledning att lära sig. Ett ex till mig kunde inte brygga kaffe men då jag pimplade järnet så lärde jag honom.

Umgås man med folk som dricker men inte dricker själv så räcker det med att ha snabbkaffe hemma...hade själv inte investerat i en kaffebryggare om jag bott själv & inte använt den förutom vid besök.

• Themis

Kanske ska förtydliga mig för det lät lite konstigt som jag skrev:

Jag menar alltså

"är detta nåt som alla borde kunna i vuxen ålder?"

Inte att man kan kalla sig allmänbildad för att man kan koka kaffe.

• Jag bryr mig inte vad ni tycker

Nej varför ska man kunna koka kaffe om man inte dricker kaffe. Fast jag kan brygga kaffe, men om det blir gott tror jag i alla fall. Ingen har då klagat.

• Themis

SilverEmma: Men nu förutsätter vi att du jobbar på en nornal arbetsplats där det dricks kaffe dagligen och har en vanlig svensk kaffepimplarsläkt.

Jag har då aldrig varit på släktträff/fest i vare sig Sverige, Danmark, Tyskland eller Frankrike där det inte dricks kaffe i alla fall!

• Danitra

I det här landet, ja!

En väldigt stor del av befolkningen dricker kaffe och ser det som ett måste så även om man inte dricker själv så borde man veta hur det tillagas.
    Sen är det ju inte så avancerat så att kunna det är ingen konst.
    (För visst menar du tillagning av kaffe oavsett om det bryggs eller kokas?)
  • Jag bryr mig inte vad ni tycker
    Themis skrev 2010-01-02 14:50:52 följande:
    SilverEmma: Men nu förutsätter vi att du jobbar på en nornal arbetsplats där det dricks kaffe dagligen och har en vanlig svensk kaffepimplarsläkt. Jag har då aldrig varit på släktträff/fest i vare sig Sverige, Danmark, Tyskland eller Frankrike där det inte dricks kaffe i alla fall!
    Fast då kan väl de som dricker kaffe sätta på en kanna.
  • lövet2

Ja, för en vuxen svensk. Kafferitualen är tillräckligt viktig i vår moderna kultur, för att man ska kunna grunderna.

• Himlavis

Nej det tycker jag inte, dricker inte kaffe själv och jag tror det blir bättre om den som dricker kaffe får göra det som han eller hon tycker om det.
    Har varken kaffebryggare eller pulverkaffe hemma heller så vill man ha kaffe hemma hos mig får man väl ta med eget ;)

Jag skulle inte begära av någon som inte dricker the att veta hur man gör. Att värma lite vatten och blaska i en the påse anser inte jag är något riktigt the...

• Mimmi P

Nej, jag tycker inte att man kan kräva att folk ska kunna brygga kaffe. Tycker inte det är en mänsklig rättighet att bli bjuden på kaffe om jag är bortbjuden. Man får ju ta seden dit man kommer så att säga. På samma sätt som att jag knappast skulle kräva att bli bjuden på kött om jag blev bjuden på mat hos en vegetarian.

På en arbetsplats så är det ju, tyvärr, enl min erfarenhet alltid tjejerna som ska brygga kaffe och fixa fika och gärna "pynta" med blommor och sånt också. Nämns det inte vid anställning att det ingår i arbetsuppgifterna kan man väl knappast begära det och kan man inte brygga så dricker man ju knappast själv och då bör det väl defenitivt vara nån annans uppgift! Vi har maskin så ingen behöver brygga men jag har gjort klart med min chef att jag kan hjälpa till med sånt enbart om han ber killarna i gruppen lika ofta som han ber tjejerna, annars kan han glömma det. Det funkade.
Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?