Inlägg från: Turbomamma |Visa alla inlägg
  • Turbomamma

Vi på CvL fortsättningen

anlo24 skrev 2010-01-31 12:15:37 följande:
    Turbolina:Det fanns bara en ampull i kartongen, vilket var lite mysko. Jag har en aning av stickningskänsla över äggstockarna. Det är allt. Så förhoppningsvis är det "bara" magen som krånglar. En annan sak. Vi ska vinkväll med jobbet på tis. Skulle du hänga på eller dra en nödlögn? Har hittills nästan varit helt avhållsam för alkohol under nga veckor nu. Tack för svaret.Kram
    Konstigt, låter nästan som om du fått fel förpackning från apoteket för jag gissar att du kollat ordentligt i påsen

Svårt det där med vinkväll... Själv var jag rätt "syndig" under mina sprutperioder och drack både kaffe o vin (bara någon gång) och tränade hårt. Vet att jag frågade Thorbjörn om att dricka och han sa att det var helt lugnt så länge jag inte blev så full så att jag glömde spruta . Jag personligen tror inte alls att det påverkar men du måste känna efter själv och rådfråga din doktor om du känner dig osäker. Det är alltid dumt att göra grejer som man i efterhand kan ångra. Går behandlingen eller ruvningarna dåligt är det sen lätt att man sitter och funderar och hittar en massa grejer som man skulle gjort annorlunda. Om du inte vill gå kan man alltid skylla på migrän.

Kram
  • Turbomamma

anlo24: Det där med östrogenvärdet verkar superkrångligt och jag lyckades aldrig få nåt grepp om det. Tror att det stiger i takt med antalet blåsor och dosen sätts både utifrån blåsantal och med tanke på östrogenvärdet. Spontant skulle jag säga att 960 efter 7 sprutdagar inte låter så högt, men sen hade du ju inte heller så många blåsor. Kommer säkert att bli bra nu med höjd dos och lite fler sprutor. KRam och lycka till!

• Turbomamma
    Anlo24: Förstår att det känns jobbigt men inte ska du ha ångest för det där- Förhoppningsvis så förstår chefen till dilemma och sköter det diskret. Du ska inte ens behöva säga att hon inte får föra det vidare. Tyvärr är det ju inte så självklart för alla chefer. Tror du att hon är en sån som snackar så tycker jag att du ska försöka ta mod till dig och ringa tillbaka och be om att hon håller tyst.

Själv berättade jag för min chef vid min andra behandling. Hon var så snäll och förstående och ordnade så att jag fick ledigt hela helgen... Var jätteimponerad tills jag fick veta att hon bara lagt in semester på mig. Enligt henne så hade man inte rätt att sjukskriva sig för planerade ingrepp (???). Verkar ju väldigt märkligt såhär i efterhand eftersom dom flesta ingrepp är planerade men jag orkade inte tjafsa. Nästa gång ringde jag helt enkelt och sjukskrev mig och det är väl vad jag skulle rekommendera till andra. Dessutom berättade chefen det för dom 3 andra cheferna och dessutom för en kollega till mig så mitt förtroende för henne var inte det bästa.

Men försök att inte tänka på det där nu utan fokusera på det du har framför dig istället. Kram o lycka till
  • Turbomamma
    cookie27: Det där med att berätta eller inte är så himla svårt. Jag var också öppen och alla mina kompisar och flera på jobbet visste om vad jag gick igenom. Det jag reagerade på med chefen var att hon valde att berätta utan att fråga om det var okej för mig. Är en sak att berätta när man själv gör valet men man vill inte att någon annan ska välja åt en...

Var jätteskönt att folk i min omgivning visste vad jag gick igenom och kunde stötta. Samtidigt som det var skönt att få stöd var det också jobbigt att behöva berätta för alla när behandlingarna misslyckades. Man kände sig nästan ännu mer misslyckad då...

Såhär i efterhand tycker jag också att det var väldigt märkligt att jag inte fick vara sjuk utan tvingades till semester. Undrar hur dom hade resonerat om jag skulle opererats för något annat planerat.

Mickes Puma: Turbo-grattis! Vad häftigt, känns inte som om det var alls länge sen du var gravid förra gången! Kram
  • Turbomamma

Att de inte gör ET med UL medan andra kliniker gör det tror jag handlar om att olika läkare föredrar olika metoder. Är inte alltid säkert att det bara finns ett "rätt" sätt. CVL har ju en av dom högsta graviditetsfrekvenserna i landet och det skulle de knappast ha om de stoppade embryon fel var o varannan gång. Tror att det handlar om känsla i katetern och att de vet ungefär hur långt den ska in. 

Det där med en grå fläck tror jag handlar om att man ser vätskan som embryot ligger i när man sprutar in det i livmodern och inte att man ser själva embryot. 

Kramar till alla och lycka till ni som ruvar! 

• Turbomamma

Anlo24: Grattis till ÄP, blev ju jättebra resultat efter höjningen. Skrattade när jag läste din kommentar om "billig fylla" Helt gratis var den ju verkligen, troligen dom dyraste fyllorna man upplevt egentligen

Håller tummarna för supermånga befruktade nu i eftermiddag. Kram

• Turbomamma
    Susie skrev 2010-02-11 12:24:10 följande:
    Turbolina,Hej!Jag VET att det är kört för mej, har ju rejäl mens nu Men alla fall...........hade du det så? Eller bara lättare blödningar och fick ändå plus? Det händer nog inte många, men man hoppas ju och önskar...har TD imorrn...Kram!
    Ja i princip hade jag som riktig mens. Började blöda på rd 9 och hade tampong under dagarna som jag blödde så det är lite svårt att avgöra hur mkt. Vet dock att jag tänkte på att jag aldrig fick mensvärk vilket jag alltid får dag 2 och att blödning avtog istället för att bli mer riklig. Dock var jag så säker på att det var kört att jag var hemma från jobbet och grinade 2 dagar och var på väg att träna kickboxning.

Vill inte ge några falska förhoppningar till någon oftast tyder ju rikliga blödningar på att behandlingen inte lyckats men jag håller tummarna för att du får ditt efterlängtade pluss imorgon.

Anlo24: Grattis till befruktningen! Klart att det kommer att bli ET imorgon, vi håller tummarna för dig iaf. Kram
  • Turbomamma
    anlo24 skrev 2010-02-15 17:06:02 följande:
    Behöver råd!Jag är en badälskare. Dr på kliniken sa att jag skulle vänta 2-3 dgr efter ET med sex och att bada så att livmodertappen skulle sluta sig. Annars fanns risk för infektion.Är det ok att bada idag eller ska jag vänta till imorgon?! Min sambo tycker att jag ska vänta.Behöver råd om kanske denna lite banala fråga.Kram på er
    Hej!

Hur många dagar har det gått nu och har du slutat blöda helt. Själv älskar jag också och bada och har för mig att jag brukade göra det när jag slutat blöda.

Känner du dig osäker är det väl bättre att vänta någon dag så att du slipper oroa dig. Kram

Tiamant: Turbo-grattis!
  • Turbomamma

Frallan: Har för mig att det kostade som ett vanligt läkarbesök, mínns inte exakta summan men man fick stämpel i det där högkostnadskortet.

Tiamant: Jättestort grattis!

Kramar till er alla!

• Turbomamma
    Piken skrev 2010-03-04 06:38:57 följande:
    Embla82: Jo, bara en, och vi är glada för det. Vi har hunnit göra 3 ET och 3 FET. Det verkar vara en svår verkstad det här.Nu sitter vi och funderar över nupp eller kubb, svåra beslut, skrivit till cvl för rådgivning. Jag håller tummarna för att vul går bra idag!
    Grattis till det lilla hjärtat! Vad härligt för er, visst är det fantastiskt att se

Jag funderade också mycket kring det där med KUB-test och valde sen att göra det. Har en kompis som fick en flicka med DS när hon var 29 så för mig låg det rätt nära. För mig som väntade två handlade det mest om kontroll, hade en av bebbarna fått dåliga siffror hade jag antagligen inte gjort något åt det, faktiskt osäker på om vi gjort fostervattensprov men jag resonerade som att det i så fall var bättre att veta och kunna förbereda sig mentalt.

Angående KUB/NUPP så är ju dom testerna helt ofarliga, man mäter nackspalten och tar ett blodprov på sig själv. Däremot ger det inget direkt svar utan man får en sifferuträckning på risken på DS. Får man dåliga siffror (alltså hög risk) kan man gå vidare och göra ett fostervattensprov och då finns det en ökad missfallrisk.
  • Turbomamma

Beklagar alla minus och tråkigheter som varit härinne på sistone. Skickar lite tröstkramar och peppkramar till er som har det kämpigt. Försök att komma ihåg att det trots allt bara är ca 35% chans att lyckas på varje försök.

Susie: Kämpa på ruvningen även om det är kämpigt. Håller med de andra om att rd 4 är alldeles för tidigt. Vad tufft att du fick dottern på första försöket och nu får kämpa såhär, är det med samma parnter? Själv hade jag blivit spontant gravid 2 gånger och hade jättesvårt att förstå hur man kunde hamna i IVf-cirkusen! Tyvärr är ju livet inte alltid logiskt eller rättvist och vissa saker får man bara acceptera. Du får glädjas lite extra åt din lilla tjej i väntan på ett litet syskon.

Kramar till alla som har det kämpigt!

• Turbomamma

Hej Tjejer!

Massa kramar till er alla, hoppas att ni är ute och njuter i vårsolen. Äntligen!!! Nu bara måste isen och snön försvinna fortare än kvickt!

Brukar inte skriva så mycket bebis-grejer men som lite uppmuntran vill jag iaf berätta: Idag är det exakt 1 år sedan jag var på ET och fick mina små älsklingar!
    Kan inte fatta hur tiden gått så fort och hur allt kunnat gå så bra! De blev till på mitt 3:e fulla försök och jag var verkligen helt uppgiven, trodde aldrig att jag skulle få bli mamma. Efter ngr dagars blödningar då jag helt gett upp plussade jag och en månad fick jag veta att det dessutom blev 2 småttingar i magen! Alla bebisar är mirakel men på nåt sätt är IVF-bebisar nästan lite häftigare tycker jag. Tänk att det av dom där små cellerna i mikroskopen kan bli riktiga bebisar!

Önskar er alla stort lycka till framöver! Tänker på er ofta och försöker läsa men skriver inte så mycket. Kanske kommer jag tillbaka om ngr år när och om det blir dags för syskon!  Massa Turbo-kramar!

• Turbomamma

Förlåt att jag lägger mig i er cellantalsdiskussion tjejer. Det optimala dag 2 är embryon med 4 celler men det innebär inte att ägget inte kan ha fler eller färre celler. Om man kan frysa eller inte är upp till kvalite tror jag mer än bara antal celler. Sen kan man inte heller stirra sig blind på det där med antal celler eller kvalite. Finns dom som får tillbaka toppembryon flera gånger men inte blir gravida och dom som blir gravida på lite sämre...

Curly: Grattis till ruvarstatus och grattis till ett bra resultat.

Kramar till er alla! 

• Turbomamma
    hhoppas och tjenarehejsan: Stort grattis till era pluss! Hoppas nu allt går bra och att ni alla snart får era efterlängtade Cvl-mirakel.

Massa stora kramar till alla er andra! Går ofta in och kollar hur ni har det och håller tummarna för er alla som kämpar på. Kram kram
  • Turbomamma

PP08: Nej vad tråkigt, stor kram till dig!

Vet inte om det är ngn som minns mig. Hängde mycket 08-09 när vi gjorde bebis först med pergo, insemination och sedan ivf. På 3:e försöket blev mina tvillingar till och nu i höst blir dom 2 år. Idag provade vi att tina våra 2 frysembryon med dåligt resultat, ingen klarade upptiningen. Känns lite trist men helt okej, jag har redan fått allt jag någonsin vågade drömma om och är mer än tacksam för det jag har och det Linnekliniken hjälpt mig med.

Dagens misslyckande är inte i närheten av känslan att misslyckas då man var helt barnlös och mina tankar går till er som tappert kämpar på. Världens största kram och stort lycka till önskar jag er alla!

• Turbomamma

Tack för alla gulliga kommentarer!

Just nu känns det inte aktuellt med fler försök... Men vem vet, kanske övertalar jag sambon en vacker dag, kanske inte...

Mitt allra största lycka till önskar jag er alla! Kram kram

Cah: Härligt att lilltjejen växer till sig. Minus 14% låter helt okej. Tror att min lilla plutta som mest var nere på minus 22-23 %, ut kom sedan en liten men pigg tjej! Stor kram och ha det så bra det går med foglossning och allt!

Svar på tråden Vi på CvL fortsättningen