Inlägg från: ProPPens |Visa alla inlägg
  • ProPPens

Vi på CvL fortsättningen

Cahela skrev 2011-04-26 17:36:33 följande:
    Har varit på kliniken för VUL idag. Fick se ett litet pickande hjärta och jag är sååå glad för det. Var nervös innan men nu känns det bättre. Hoppas hjärtat fortsätter att picka på och att den lilla växer på sigHjärta
    Åhh, vad jag är glad för din skull!!! Grattis!! Klart hjärtat fortsätter picka och växa på sig!!! Kram vännen
    Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. Thats why we call it the present.
  • ProPPens
    Fjällsippan skrev 2011-04-26 19:51:12 följande:
    Hej ProPPens !

cah: Är också så glad för din/er skull!!! Grattis till det pickande lilla hjärtat.   
    Hej på dig med!! Hur går det för er? Jag är inne på min andra sprayvecka nu, kontroll nästa onsdag!
    Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. Thats why we call it the present.
  • ProPPens
    Cahela skrev 2011-08-17 09:17:21 följande:
    Till er som funderar på att ge upp så säger jag fortsätt så länge läkarna tycker att ni inte ska ge upp. För mig tog det 6,5 år och jag hade jättefina resultat vid varje IVF som trots det inte lyckades förrän i vintras.
    Piken: Det går från dag till dag med foglossningen, maken köpte ett stödbälte igår men jag vet inte om det är för stort.
    Marvin: 5 december är det satt till BF och idag går jag in i vecka 25.
    Vad för slags bälte köpte han? Har redan väldiga problem med foglossning och är helt sjukskriven... Jag har ett bälte från Gula rehab, om jag inte minns fel! Det funkar ganska bra, när jag inte får sammandragningar av det... Men det spänner man själv och ser ut att funka oavsett om man som jag är ganska omgångsrik eller man är smal. Har du varit i kontakt med sjukgymnast? Jag får mycket bra hjälp hos min och skulle det förvärras är det bra att visa FK man går hos en och får hjälp.
    ♥Vendela 7/7-08♥ ♥Twinsen BF 5/2-12♥
  • ProPPens
    Marvin skrev 2011-08-17 23:32:31 följande:
    En annan sak jag funderar på...tror ni Viktoria och Daniel gjort IVF? Jag har tänkt på det när skvallerpressen hela tiden, efter bröllopet varit på hugget. Hur lätt är det då att bli gravid?

Jag håller tummar för massor med Plus, kämpa på!!

Jag har läst någonstans att innan dom ens fick gifta sig så kollade deras fertilitet... Tror det var på Fertilitetscentrum i Sthlm... Men det känns lite konstigt, men vem vet?!
  • ProPPens
    Thezz skrev 2011-09-26 15:01:42 följande:
    Oj herrejösses, nu har även jag hittat hit. Har inde förväntat mig 418 sidor. =)Vi har försökt i ca 3 år och har gjort utredning via Oxbackskliniken i Södertälje. De ska tydligen kunna hjälpa till med undersökningar och sådant under tiden vi går igenom processen.
    Jag kan inget om CvL men jag kan säga att du kommer få göra alla vul och blodprov via Oxbackskliniken, eller bp lämnas på Södertälje sjukhus och vul görs på OK. Jag har gått där när vi gjort både landstingsförsök på HS (resulterade i dotter-08) och nu vid syskonförsök som gjorts i Falun (förhoppningsvis blir det kommer tvillingarna i början på nästa år). Förstår det är många frågor som ni vill ha svar på så skriv ned allt så ni kommer ihåg fråga när ni gör besöket! Sen kommer även DrM (för jag gissar ni har honom på OK) att kunna svara på mycket för han är oerhört kunnig!!! I min värld är han en stor idol och det är mycket tack vare honom vi snart har tre barn!!! Lycka till!
  • ProPPens
    Ullis K skrev 2011-09-27 07:20:57 följande:
    Plus......Ja jag kan inte fatta det men det blev ett fint plus i morse kl 6. Tror ni att vi kunde sova vidare en timme sen innan jag skulle upp? Men nu börjar oron. Än är inget säkert. Är det någon som vet misssfallsrisken så här tidigt?? Nä nu ska jag vara glad en stund iaf så får vi se!! 
    Grattis!! Följt dig både här och när du gick i Falun, som vi också gjort. Tänk nu på att du väntar barn inte missfall!!! Klart lättare sagt än gjort... Men nu är du gravid och inget annat så ta hand om magen!!
  • ProPPens
    Ullis K skrev 2011-09-27 07:24:43 följande:
    Tack, nu fick jag en tår i ögat!! Ja jag får tänka så!!!
    Var så lite så! Man får ta varje dag som den kommer och sätta upp små delmål! Mitt första har alltid varit första vul, sen v12 osv. Klart att oron alltid finns där, men jag försöker tänka som så att jag själv inte kan påverka något mer än att glädjas åt att jag blivit gravid. Därför gläds jag åt det och njuter av att vänta barn!
    Stor kram till dig!!
  • ProPPens

cah Men lilla vännen!! Inte alls roligt läsa att du inte mår bra!! Men jag kan ju förstå det också så som jag mår... När jag läser om alla dina krämpor och hur du kämpar på med jobb så är min första tanke att jag skulle råda dig att sjukskriva dig helt! Behöver ju inte betyda att du gör det resten av tiden, men du kanske behöver en tid med full vila och bara ta hand om dig själv?! För mig var det ett oerhört svårt steg att sjukskriva mig helt. Jag började ju jobba en måndag efter semestern och sen började jag runt onsdagen ha så ont jag knappt kunde gå, ringde bm torsdag och fick en tid hos dr på tisdagen veckan efter. Jobbade resten av den veckan, låg hela helgen och våndades och grät över allt. Sen kämpade jag på på måndagen för att kunna få ett avslut på jobbet... Sen när jag väl blev sjukskriven så mådde jag dåligt hela första veckan. Men ju fler dagar som gick så kände jag att det var nog precis det här som behövdes, för jag blev bättre av att vara hemma men inte bra. Är glad att jag klarade av att ta steget och sjukskriva mig för det har fått mig om inte annat att må bättre inombords!
    Hoppas det går bra på TUL, är ju inte så ovanligt att vissa har mindre sf mått. Har det följt kurvan eller avviker det? Vad jag förstått så är sf måttet inte alltid pålitligt, för det kan vara svårt känna precis vart toppen på livmodern är och kan därför variera lite.
    En stor kram till dig vännen

• ProPPens

Men du kan ju alltid sjukskriva dig 2v utan att blanda in FK och det kanske räcker?! Eller kanske höja sjukskrivningen till 50%. Jag har inte haft några problem med min sjukskrivning, men iof är väl min foglossning snäppet värre än för dig. Nu hoppas jag att dom inte bråkar heller denna gång, men det tror jag inte. Sen skulle jag inte klara ett stilla sittande jobb heller, jag kan ju knappt sitta några längre stunder heller... Är så illa med FK just för att vissa får godkänt fast det kanske inte är befogat och andra får det inte men där det faktiskt är befogat!
    Jag har en kompis som alltid låg runt nedre kurvan och även under. Hennes dotter föddes med planerad igångsättning 2v innan bf (dock inte pga storlek utan pga andra orsaker) och visade sig att hon inte alls var väldigt mycket mindre. Hon gjorde tul med jämna mellanrum som visade att dottern följde sin kurva. Så det behöver ju inte vara någon fara, även om jag förstår att man får dom tankarna!

• ProPPens
    Cahela skrev 2011-10-05 07:32:55 följande:
    Curly: Ska bli intressant att se det andra programmet oxå.
    Själv är jag hemma från jobbet för min foglossning är HEMSK. Ska ringa läkaren idag och fråga om hon kan sjukskriva mig på 100 % ett tag. Lyckas iaf ändå inte ta mig iväg till jobbet. Blir så frustrerad av att ha så ONT hela tiden. Benen hänger inte med när jag går. Sjukgymnasten tyckte jag skulle ha kryckor men pga min inflammation i axeln så går inte det. Blir inte gladare av det här och 8 veckor känns långt kvar. Vi får se hur tillväxten går men före v 35 vill jag inte ha ut lilltjejen. Är dock inte sugen på att gå över tiden för då är det 10 veckor med smärta kvar. Jag har gett upp hoppet om att det ska gå över.
    Ett litet tips i en ev kamp mot FK är att ta emot kryckorna och be få det med på läkarintyg, då brukar dom inte avslå vad jag förstått. Jag använder bara mina när jag är ute, inne hemma så går jag utan och håller mig i möbler om det behövs. Sen har jag lättare gå där det är plant jämfört med om det är som ute gropigt och nivå skillnader... En stooor kram till dig!! Förstår din uppgivenhet, känner detsamma och orkar inte ens räkna ut hur många veckor det är kvar...
  • ProPPens

Hoppas ni andra i tråden har lite överseende med det jag skriver här för jag vet att det är en tråd för tappra kämpare!! Jag vill inte trampa på era tår men jag vill samtidigt stötta en fin gemensam vän.

Fina fina Cah!!! Kan säga att jag tänkte precis som du innan jag blev gravid med dottern! Bara jag blir gravid så blir allt bra... Och det var bra den gången i 12v innan foglossningen började, blev halvtid sjukskriven i v23 och fram till jag fick hp. Tror du jag tänkte annorlunda denna gång?? NEJ, bara jag blir gravid så blir allt bra och denna gång kommer jag få en sån dröm graviditet!! Och det var bra denna gången i max 2v innan illamående/trötthet och foglossning slog till. Men det svåraste för mig har varit att tillåta mig må dåligt och erkänna det!! Man vill ju inte klaga när man äntligen blivit gravid, känns som man liksom inte har rätt till det för det finns dom därute som får kämpa vidare. Minns ju hur man själv tänkte när man kämpade och någon klagade på något så kom tanken att jag skulle gladeligen ha det så bara jag fick bli gravid och bli mamma... Fanns stunder då jag även kunde bli avundsjuk på de som fick missfall, för dom blev ju iallafall gravida till skillnad från oss! Tror att det är viktigt för oss att tillåta oss må dåligt och jag har kommit en bit på vägen men vissa dagar är jag helt nere och bara gråter för minsta lilla!!!
    Skönt att du fått hem en dator och kan göra lite jobb hemma, även om man ibland kanske måste stänga av allt för att börja må bättre. Jag kan säga att jag inte kan sitta några längre stunder innan jag måste lägga mig ned. Framför allt om jag sitter på en vanlig stol, i soffan går lite bättre... Är din sjukgymnast kunnig i akupunktur kan jag rekommendera det!! Jag tyckte det gav mycket hjälp förra gången och ska nästa vecka börja igen. För nu går inte vattengymnastiken längre, allt kring den är det som inte funkar.
    Ja, vart hittar man glädje?? Jag försöker fylla varje dag med minst en meningsfull uppgift som jag vet att jag kan klara! Kan vara allt från att ringa ett samtal till att plocka lite hemma eller bara se till att påbörjat middag när mannen och dottern kommer hem. Sen om jag vet att jag ska göra något en dag då gör jag inget mer den dagen och planerar om det går aldrig saker flera dagar i rad. Försöker finna lite glädje varje kväll i att vara med familjen, läsa en saga med dottern eller pyssla en stund. Försöker dela upp graviditeten i mindre mål, istället för att räkna veckor/månader till bf. För mig är nästa steg bm besök om 2v osv. Surfar runt och letar bebissaker, stillar shoppingbegäret via nätbutiker... Ja, det är svårt men man får försöka se små delar och sen ha den stora målbilden när man ligger där på förlossningen och får upp bebisen/arna på bröstet!!! Då lovar jag att allt är som bortblåst och den stunden går inte att beskriva!!!
    Hoppas jag kan ge dig något som hjälper dig må bättre!!

• ProPPens

Cah Skönt med förstående chef och att du kan jobba på i din takt hemma!! Är ju fördelen med vissa jobb, för mig fanns inte det alternativet. Ta hand om dig och tillåt dig må som du gör för det blir inte bättre av att du mår dåligt av att du mår dåligt!!! Man får liksom ta det som det kommer och njuta av dom stunderna som är bra. Njuta av sparkarna i magen och att få boa inför hennes ankomst!!! Du är också alltid välkommen att gnälla av dig hos mig, det behöver man annars går man itu! Vilket jag snart gör så nu måste jag lägga mig ned och vila efter att ha gjort lite för mycket... Men jag fick en pärlburk pimpad till dottern och en klänning lagad till mig!!

• ProPPens

Curly Tror det kan vara tidigt se hjärtat då. Om jag inte minns helt fel gjorde jag första vul i v7+ och då syntes det. Men har för mig gym sa det kunde vara för tidigt. Gissar dom kommer kunna se hinnsäck och ev foster, mycket beror på hur bra apparat dom har.

• ProPPens

Curly Jag fick två tillbaka denna gång och båda fäste. Men min läkare var noga säga att risken finns en inte klarar sig, trots man sett hjärtslag. Som jag förstått det behöver det inte bli mf med blödning om den ena inte klarar sig, utan den absorberas och försvinner på sikt. Håller tummarna att ni får se minst en på onsdag och att proverna ser bra ut!!

• ProPPens
    Underbara2010 skrev 2012-05-25 08:39:48 följande:
    Tydligen är det extremt ovanligt att det blir enäggtvillingar vid ett återfört embryo. Och visst, det kan ju ha tagit sig även på naturlig väg för oss men det känns inte som nån stor chans. Vi får se när de kommer ut! Marvin, jag håller tummarna!!
    Grattis!! Om jag inte har helt fel så är enäggs "risken/chansen" samma vid ivf som vanlig befruktning, men är lite osäker. Det kommer gå se med ganska stor säkerhet på UL om det är enäggs eller två äggs. Hur såg det ut nu? Låg dom nära varandra? Mina två äggs låg tydligt separerade vid de första vulen, sen gjordes även ett UL för att säkerställa en eller tvåäggs just för att man har mer kontroller vid en äggs.
    Kan även berätta att man på IVF kliniken i Falun lyckades få till en enäggstrilling graviditet förra året!! Det måste vara EXTREMT ovanligt... När vi gjorde första vul så efter att läkaren konstaterat det var två sa han att han försäkerhetsskull ville kolla noga så det inte var fler!! Då fick jag lite panik... Men nu ligger mina två små mirakel och sussar i sina sängar, fyra månader gamla och helt underbara!!!
    ♥Vendela 7/7-08♥ ♥Anton & Ellen 24/1-12♥
Svar på tråden Vi på CvL fortsättningen