Vi på CvL fortsättningen
Stort lycka till på ÄP Poussin!!
Stort lycka till på ÄP Poussin!!
Hej alla,
några av oss har pratat om Progesteron nivåer - eller brist på progesteron - eller svårighet för kroppen att ta upp progesteron om man är stressad o har för höga kortisolvärden.
Vi pratade också om att det är konstigt att inte läkarna skriver ut Progesteron när man gör FET.
Hittade en studie om detta faktiskt (gjord ihop m karolinska) - och där står tydligt att det ökar embryots chanser att överleva vid FET om man får progesteron 400 mg 2 gr per dag...
tänker ta med den till Akademiska nästa gång och fråga.
Kanske ngn mer som vill läsa, så här kommer länken:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20579989
Håller tummarna för ett härligt besked Poussin !
Cah och Dahlia - jag går ju på Ackis nu den här vändan och där ger de tydligen inte ut Proggisar vid FET... Men tänkte ta med studien till läkaren vid nästa FET. Man kan ju alltid fråga.
(och kommer inte ihåg om jag fick vaggisar vid mitt FET i oktober på CVL... men det kanske jag fick. Var väl därför jag blev så förvånad nu att man inte fick på Ackis)
Men men jag själv-ordinerar mig naturlig Progesteron creme nu som jag köpte fr England
så det löser sig ju ändå (kanske t o m bättre, för den är gjord på naturlig väg m samma ämnen som redan finns i kroppen och vaggisar man får av läkarna är syntetiskt framställda)
På tal om det är det dags för en dos nu! kram på er alla o ha en god Påsk-helg!
Hoppas ni alla får "många ägg" -- på det ena eller andra sättet
Poussin min vän - STORT GRATTIS!! Åh vad ni var värda den påskpresenten!!
Och inte vilka ägg som helst sen... !
Känner mig lika spänd o nervös inför TD som du raring, knasigt va
kramar i massor min vän!!!
Börjar le åt dina härliga positva inlägg Tjorven!!! Det är underbart !!
Hur har det gått m alla hormonbehandlingar och London besök? Är ni klara nu? Ska bli så otroligt spännande att följa er den här gången!
Ego - själv fick jag mens igårkväll på dag 33 (!!) hade nästan börjat hoppas på ett naturligt mirakel den här månaden, då vi inte vare sig tempat, kollat ÄL eller haft sex på beställning.
Men lite längre cykel iallafall (gissar att det beror på progesteron cremen som jag använt sista 2 månaderna).
Annars allt bra. Går o väntar på FET, så gissar att det blir slutet v21.
Mina största funderingar för tillfället är om vi ska återföra 1 eller 2 den här gången... har bara testat 1 åt gången hittills... hur hade ni andra resonerat ? (vi har 3 i frysen och sen 2 färska IVF & deras frysta kvar på landstingets bekostnad)
tack för råden! Ska bara övertala min älskling oxå.
ca 10 dgr kvar nu... om ÄL kommer som den ska.
Tack alla ni!
Ska ringa Ackis imorn och höra vad de har för policy om att sätta tillbaka 2 och även säga att vi vill göra FET den här cykeln. Hoppas de har tider lediga och är "öppna" för twins insättning
Tjorven - inboxade dig precis.
Hej Susie & Fjällsippan & Marwin - kul att höra ifrån er jag är inne o läser i gravid tråden ibland - är så mysigt att höra lite från sina "gamla" ivf kompisar med - även om ni hör till den lyckliga skaran == som vi också alla här ska tillhöra strax eller hur
Ringde Ackis iallfall - och fick tag i en lite halvsur läkarsekreterare.
Deras policy är iallfall aldrig 2 om det är bra kvalitet på embryona... dvs vid tining om det första är sämre kvalitet, kan de tina ett extra och isåfall sätta tillbaka båda. Men om det första de tinar är bra kvalitet, då tinar de ej en till.
Så det lät ju lite lagom hoppfullt... men hon sa även att man kan lägga in det som önskemål när man ringer och har fått ÄL utslag - för då skrivs det in i journalen - och sen är beslutet läkarens.
Dvs så mycket för att patienten ska få välja över sina embryos tydligen (försökte påtala att vi redan har 2 neg IVF och 2 neg FET, men det verkade inte spela någon roll)
Är kanske enklare på CVL där man "betalar själv"...
jajaja, är ändå vid gott mod. Det är vår, har precis spelat en bra golfrunda & sänkt mig lite (jippi) - och imorn kväll är det yoga igen. Så livet är ändå ljust
kramis på er alla!
hård dag - fått urinvägsinfektion igen....
så om den inte går över tills imorgon med hjälp av tranbärsdricka och tranbärskapslar (vilket det aldrig har gjort hittills), så blir det ingen FET den här månaden...
Och nästa månad blir nog midsommar veckan, så gissar att det inte funkar heller... får kolla isåfall om Ackis ens har öppet i juli - annars får vi vänta ända tills augusti...
allt drar ut så på tiden... tufft att vänta så länge när man bara vill få tillbaka sina små eskimåer och förhoppningsvis ett positivt besked...
blev värsta depp-inlägget, men men...
(dock haft en supermysig tjejhelg m golf, så allt är inte nattsvart...