• Cahela

Vi på CvL fortsättningen

Anlo: Jo, gravidsymptomen är igång och jag är så trött...är hemma med Elsa idag för hon är dålig i magen.
    Jag har fått tid för VUL den 4 juni och jag hoppas det kommer finnas ett hjärta som tickar fint då. Det här med graviditet är lite speciellt när man gjort IVF, iaf tror jag det. Hur mår du nu?
    Sweetiepai: Låter som ett gott tecken att du fått sänka dosen. Bra att du provar egna nya mediciner, jag tror man kan göra det ibland om man har koll på att det passar för en själv. Det borde bli ÄP för dig i början på nästa vecka?

Tjorven: Roligt att höra ifrån dig! Hoppas allt är bra med er alla och att du mår bra. Tack för att du skrev i andra tråden oxå, det var gulligt av dig.{#emotions_dlg.flower}

• Cahela

Anlo: Glömde svara dig förut. Jo, om det går vägen blir det ett januaribarn. Elsa var beräknad till 5 december men kom 1 november så vem vet...Jag vågar inte tänka så långt just nu.
    Jag förstår PRECIS VÄLDIGT SUPERMYCKET EXAKT hur du känner för frågan kring syskon. På jobbet har de pratat om i min grupp (på fem personer) om att någon kan bli gravid. Den någon kan bara vara jag för ingen annan av de andra är aktuell för sådant. En kille på jobbet som har fyra barn förhör sig alltid om jag har druckit vin på helgen osv, tror han gör det för att kolla om jag är gravid. Folk tar för givet att man bara ska bli gravid huxflux.
    Igår berättade jag för en av mina vänner som har tre barn, hennes sista kom vid 41 års ålder (andra svängen) att jag är gravid och hur jag resonerar. Hon förstod faktiskt och det kändes skönt. Vill inte berätta för någon innan 4 juni. Vi har haft planer på att berätta för våra föräldrar nu till helgen men jag vet inte om jag vill det.
    Magen har svällt upp men jag har klänning på jobbet varje dag så det går att dölja. Det är som sagt väldigt tidigt men jag är ganska smal i övrigt och har tighta kläder så när jag inte har det så blir det avvikande, det noterade de direkt på jobbet förra gången.
    Det där med syskonfrågan har gnagt i mig länge. Tanken var från början att få fler barn (nu menar jag innan man hamnade i den här svängen) och det förändras inte när man får ett barn. Tillåt dig att må dåligt ett tag och ladda sedan om för nytt försök. Så har jag gjort varje gång och även "skyddat" mig från situationer som är jobbiga med barn dvs när jag inte orkat så har jag inte gått på sociala tillställningar med många gravida, det har varit för jobbigt. STOR KRAM och jag hejjar på dig!!

Sweetiepai: Hur gick det idag?

• Cahela

Sweeiepai: Hur har det gått?

Sjävl är jag hemma idag. I tisdags fick jag brunrosa flytningar och det fortsatte igår och har kommit mer idag. Har inte ont i magen men är väldigt nervös. Ringde kliiken men det är inte så mycket jag kan göra just nu annat än att avvakta...Känns som symptomen inte är lika starka idag..Usch, jobbigt!!

• Cahela

Sweetiepai: Grattis till ett guldägg!! Jag förstår att det känns nervöst nu. Håller tummarna för dig!!

Ja, det här med rosa på pappret och brunrosa i trosskyddet är inte kul. Tycker vi IVF:are borde vara skonade från såna saker. Jag är orolig att det är missfall på G. Är hemma från jobbet idag och ligger i soffan, sängen och på balkongen. Vill inte sitta på jobbet om det händer något. Elsa är på landet med mina föräldrar så idag var det tänkt att jag och maken skulle gå ut och äta middag själva, vilket aldrig händer annars men nu vete tusan om jag vågar. Skulle vilja göra VUL men vet att det är nog lite tidigt. Är i vecka 6+0 idag.

• Cahela

Anlo: Jag har varit hemma idag med. Har vilat både igår och idag. Har varit lite rosa idag med men bara när jag torkar mig. Har ringt kliniken igen, dit får jag dock inte komma förrän om en vecka. Sen ringde jag BM och hon var väldigt förstående och hon tyckte det var bra att jag var hemma och tog det lugnt. Pratade även med gynakuten och den jag pratade med där var väldigt förstående och bra att prata med. Hon tyckte att jag skulle försöka avvakta lite och fortsätta vila. Hon tyckte oxå att det kunde vara tidigt för ett VUL. När hon tittade i min journal och läste om förlossningen så sa hon ojojoj, jag förstår att du är orolig. När vi avslutade så sa hon att de har öppet dygnet runt och jag får höra av mig när jag vill. Kändes bra för mig att få det bemötandet.
    Nu ska jag ut till landet och jag hoppas innerligt att det lugnar sig nu. Det är otroligt påfrestande det här.
    Har varit skönt att varit ensam hemma igår och idag och vila och ha nära till toaletten. Jag vågar inte promenera eller göra någonting. På kliniken tyckte hon jag pratade med att jag skulle leva som vanligt eftersom jag inte kan påverka en eventuell negativ utgång. BM däremot sa att hon tyckte jag gjorde rätt som tog det lugnt, eftersom jag då iaf kunde känna att jag gjort vad jag kunnat enligt henne. Kändes bra att få höra det.
    Jag har alltid varit väldigt nöjd med kliniken men jag tycker att de kunde stötta lite mer när man är orolig. Att låta mig få komma dit och prata lite med en läkare och eventuellt göra ett VUL skulle bytt mycket. Att bara få höra på telefon att man ska avvakta känns lite jobbigt. Att vara IVF:are är inte en dans på rosor och det behövs mycket stöd.

Hur mår du själv Anlo?

• Cahela

Myran fina du! Roligt att höra ifrån dig här i tråden. Jag ska avvakta men händer det något i helgen så tar jag mig till gynakuten.Ja, varför svenska kliniker inte tar hand om sina gravida patienter mer kan man undra?  När man har gjort massor av försök så är man väldigt skör. Att sitta och vänta in en eventuell negativ utgång är inte jättekul.
    Jag blödde i v 7 med Elsa men det var mindre och kortare period, två dagar tror jag. Sen fick jag en liten blödning i v 17 som försvann snabbt. I v 27 en ny blödning som oxå försvann på en dag. Det var väldigt lite som kom alla tre gångerna. Sen i v 35 kom min blödning deluxe som ledde till akutsnitt. Så min erfarenhet av blödningar är sådär. Jag inser nu i denna situation hur det som hände vid förlossningen finns kvar inom mig även om jag bearbetat den en hel del. Det är känslan av att inte kunna påverka som jag tycker är jobbigast och sen även rädslan för vad som kan hända. Nu är v 7 och 35 inte alls samma sak men ändå.

• Cahela

Anlo: jag hade inte kört ett direkt på. Efter Fet har jag gjort det men det är en annan sak. Tror både kroppen o själen behöver lite mer tid emellan även om man bara vill bli gravid direkt. Det blir mkt mediciner för kroppen. Kram!

• Cahela

Anlo: Jag förstår dig precis! Jag tänker alltid ut varenda detalj kring hur jag ska kunna göra nästa IVF. Vad är det med slemhinnan? Jag tänker jag har kört på med ET direkt efter FET, gjorde det denna gång och det var inget konstigt med slemhinnan. Holte ordinerade bisolvon från ÄP till ET och det tog jag vilket gav det resultat han tyckte sig vilja se. Vad jag menar är att såna saker går väl att ordna eller är det något annat din läkare menar med slemhinnan? Förstår att du är i valet och kvalet!

• Cahela

Cammsan: välkommen till tråden! Inte roligt m minus. Jag plussade på min nionde insättning så jag vet hur minus känns. Se till att boka in ett försök till efter sommaren.

Svar på tråden Vi på CvL fortsättningen