• Svar på tråden Vi på CvL fortsättningen
  • Embla82
    Kakor skrev 2010-03-23 17:00:18 följande:
    Jag fick omväxlande 75 & 150ie och hade 1 stort och många små blåsor. Det känns bara konstigt att jag fick ta dem efter et med vid färskförsöket men inte nu. Så stor skillnad är det väl inte. Men jag ska lita på att han vet vad han gör :)Jag får aldrig mens utanför behandligen men under behandlingarna så har den kommit 14 dagar efter ÄL.Alltid är det någonting man ska fundera på :)
    Skillnaden är väl att detta med sprutorna blir som ett "riktigt försök" med egen äl och så (även om du framkallat den med sprutor). När man gör en hel ivf blir det ju massa mer hormoner som håller på stökar och så tar man ju antingen sprayen eller orgalutranet som kanske stoppar upp lite. Jag tror det är därför man hjälper till med vaggisar efteråt även om det kanske inte alltid är nödvändigt. Men nu har du ju fått egen äl (även om det var mha äl-sprutan) så då behövs nog inte vaggisarna. Så denna gång tycker jag du ska vara glad att du slipper kladdisarna som nån kallade dom
  • Embla82

Cookie, huvudvärken är tyvärr kvar, men kommer några timmar här å några timmar där. Rätt skumt, men imorrn börjar jag spruta å halverar dosen, så jag hoppas det blir lite bättre då.

Fick förövrigt åka hem ifrån jobbet idag på lunchen eftersom jag kom på att jag glömde ta sprayen imorse. Va kan ha hänt med mig, har jag börjar glömma att jag gör ivf??

• Cahela

Embla: Kanske för att sprayen är så vidrig så glömmer du den?{#lang_emotions_wink} Inte konstigt att man glömmer något som får en ha konstant ont i huvudet, jag gillade den inte. Vid mitt första IVF när jag sprayade i 2-3 veckor (kommer inte ihåg hur länge det var) så försvann huvudvärken när jag halverade dosen.

Gift med A.
  • Kakor

Embla: Jo jag är ju glad att slippa dem! Blev bara lite fundersam men det är säkert som du säger :)

Jobbigt att huvudvärken sitter kvar... Men vad skönt att du redan har sprutstart! Då är det förhoppningsvis inte så långt kvar till ET.

Förstår att du glömde sprayen, fick vända en gång när jag nästan kommit hela vägen till jobbet (6 mil!) för att jag glömt sprayen. Och en gång kom jag på mitt i natten att jag glömt ta sprutan. Hjärnan är konstig ibland  {#lang_emotions_smile}

• tjorven01

Trodde att jag var trött och kunde sova, men jag är så arg så jag vet inte var jag ska ta vägen. Har precis läst igenom mina journalanteckningar en andra gång då jag inte kunnat tro mina ögon. Vid vår 4e ivf fick vi ett embryo med 10p av 10. Trots det så beräknades graviditetschanserna bara till 25-35% att då jämföra med vår 1a ivf med embryoscoring på 8,4 av 10 poäng och då beräknades grav.chanserna till 35-45%. När vi har frågat om gravchanserna så har vi inte fått några siffror av läkarna, bara att det är 0 eller 100% som gäller. Tvillingar måste ju i deras fall i så fall rankas som sämre än graviditet över huvudtaget. Att vi sedan vid vår 5e ivf fortfarande inte fick två embryon då chansen bara beräknades till 20-30% tycker jag är skandal. Känner mig enormt misshandlad av kliniken. Och om embryorna i frysen dör så vet jag inte vad jag ska göra. Snälla är det någon som har något tips på hur man gör för att bli av med sin ilska. Skulle inte rekommendera cvl till någon förutom att de är billigast i närheten av Stockholm men annars verkar de skita fullständigt i om man lyckas bli gravid eller inte, bara de inte har gett upphov till tvillingar.

• Piken

Cookie27: Vid mina fet har jag inte fått crinone/proggisar per automatik, utan det är nog som Embla82 beskriver att kroppen ska kunna producera detta själv. dock bad jag en gång, eftersom vi misslyckats så många gånger, men det hjälpte inte. 

tjorven01: Jag tror att cvl ogärna för in två ägg, framförallt vid et, vet att de gjort det ibland för att kvaliten på äggen inte varit på topp och ibland för att man misslyckats flera gånger. Det finns regler ivf kliniker måste följa enligt socialstyrelsen och det måste finnas särskilda skäl för att inte följa dessa, reglerna säger att man ska föra in ett ägg.
    Tror oxå att de oftare för in två vid fet, och det kan bero på att ibland tappar ägg celler vid upptiningen. Vi har fått in två ägg tåv gånger och det har alltid varit vid fet, inte vid et trots att vi bett om det. Av din beskrivning verkar det ändå att ni har en rätt god chans, ser ut som våra siffror, ungefär. Det tog oss 3 et och 3 fet innan det blev något. (plussade på det andra et men det slutade i tidig missfall). Jag förstår din ilska och besvikelse, vi som misslyckats har nog alla kännt den.
    Ni kanske ska prova en annan klinik? Vi hade planerat det om det inte skulle fungera. Och det var utifrån att vi ville göra långtidsodling och även om cvl gör det har de inte samma rutin som tex kliniken i falun. Jag har både hört och läst att cvl och kliniken i falun är ledande ivfkliniker i sverige. Detta hjälper nog inte för att bli av med din ilska, men att du skriver om det är ett steg på vägen. Och ni har själar i frysen så det finns hopp.

• Cahela

tjorven01: När jag gick på Ackis i Uppsala så fick jag förklarat för mig att chanserna att bli gravid är som högst på de tre första IVF-försöken. Om man inte blivit gravid då så minskar sannolikheten att lyckas därefter. Kan det vara det som gör att du har lägre chans även om det är ett toppembryo du får tillbaka vid IVF 4?

Gift med A.
  • DjurgårdsRutan

Hej tjejer.
    Har varit på landet flera dagar. Trodde att ÖS hade gett med sig,men icke sa nicke. Det blev en tur till CVL för tappning igen igår. Pust, önskar att det skall ge med sig snart. Så att jag kan andas, äta och dricka ordentligt. Hoppas allt är bra med er.
    Kram

• Cahela

djurgårdsrutan: Hur många tömningar har det blivit nu?

Gift med A.
  • Cahela

Jag hittade det här på AVA-klinikens hemsida: De flesta embryon som inte fäster sig eller leder till ett tidigt missfall är abnorma antingen när det gäller kromosomerna eller ämnesomsättningen trots att de i mikroskop ser normala ut.

Intressant, speciellt för mig som oförklarligt barnlös.

Gift med A.
Svar på tråden Vi på CvL fortsättningen