• Svar på tråden Vi på CvL fortsättningen
  • Susie

Hej tjerna!

Djurgårdsrutan, Jag vet inte om jag hann skriva GRATTIS till dig, men alla fall...GUD SÅ UNDERBART! GRATTIS igen! Va himla jobbigt med ÖS Hoppas du snart ska vara kvitt den!

Tjorven, Jag har inte så mycket kunskap och erfarenhet men förstår att du är upprörd. Jag instämmer dock med Piken då jag förstått det som att Cvl har lite andra regler än övriga kliniker. Jag tror också det kan vara så att chansen statistiskt (icke att förglömma!) kan minska efter 3 försök....tror jag läst det någonstans men min läkare (inte på Cvl)höll inte med om det när jag frågade sist då vi står inför vårt 3e försök dock det andra färska i Maj. Om din chans är beräknad till 20-30% chans nu...jag vet inte, man ska nog inte stirra sig blind på det, men jag är själv likadan! Vi fick tex 50% vid både ET och FET...Det maximala chans man kan få sa vår läkare båda gångerna....men det har ju ändå inte tagit sig...
    Har du precis gjort ditt ET med ett embryo nu?
    Kram till dig!

• Susie
    Cahela skrev 2010-03-24 09:51:25 följande:
    Jag hittade det här på AVA-klinikens hemsida: De flesta embryon som inte fäster sig eller leder till ett tidigt missfall är abnorma antingen när det gäller kromosomerna eller ämnesomsättningen trots att de i mikroskop ser normala ut.Intressant, speciellt för mig som oförklarligt barnlös.
    "Ämnesomsättningen".....gäller det då embryots ämnesomsättning väl?
  • Cahela

Susie: Vet inte, jag trodde inte att ett embryo hade ämnesomsättning utvecklad redan men det kanske de har?

Gift med A.
  • Susie

Cah....Det va just det jag menade{#lang_emotions_undecided}....så de menar alltså att antingen fäster det inte pga av kromosomerna inte stämmer i embryot eller att man själv har problem med ämnesomsättningen, så måste det ju menas. Jag har inte hört någon klinik som erkänner det här med "immunologiska orsaker" om ämnesomsättningen nu går under det.....
    Jag har just tagit prover på sköldkörteln men har haft bra värden förrut, men väntar svar. Tack alla fall för info!

• Cahela

Jag har inte heller läst detta någon annanstans men tyckte det var intressant. Har bara fått höra att man inte kan veta orsaken när de inte fäster. Jag vet att jag ville göra ett kromosomtest hösten 2006 men läkaren jag hade då tyckte inte att det behövdes. Kan man ha kromosomfel utan att veta om det? Jag menar någon av föräldrarna måste väl ha det om embryot får det?

Gift med A.
  • Susie

Cah, Ja jag känner som dig.....nej ärligt jag kan ingenting om det här! Jag tror verkligen det är något som redan finns som sagt hos en av föräldrarna eller att man fått veta det tidigare osv. Det är nog oerhört ovanligt....tror jag. Min karl har två barn sen innan och vi har ju en frisk dotter.....
    Jag försöker förlita mig på Cvl och deras förklaring till att det inte fäster (kvalité på embryot, såklart att det kan bero på kromosomfel...men tror ändå kanske inte att det då om man försökt länge betyder att alla embryon har dessa fel) Det är svårt det här....
    Hur ligger ni till i er planering nu? Vi har prel ÄP v18 i början av maj igen....

• tjorven01

Susie, mitt sista ET var då med två embryon men chansen till grav överhuvudtaget beräknades då bara vara 10-15 % då embryna inte var av någon bra kvalitet alls, eftersom jag antagligen börjat med sprutora lite för tidigt. Läkaren tyckte då att han gick oss till mötes när han gav oss två embryon tillbaka. Ha, det kunde han ju gott göra då tvillingrisken bara beräknades till 0-10%. Nu känns det som att vi aldrig mer kommer att få bra embryon och om eskimåerna i frysen inte överlever så kommer det bara att kännas som att det är helt kört.

Har självklart förstått hela iden med att grav chanserna minskar efter flera ivf, dock så tycker vi själva och även läkarna att det bara har sett bättre och bättre ut eftersom vi på våra tre första behandlingar fick göra det långa protokollet och jag svarade inte alls på det. Så fort vi på 4e behandlingen bytte till korta protokollet så blev embryokvaliteten bara bättre.
    Min ilska och frustration grundar sig som sagt inte i att oddsen anses vara sämre utan på att TROTS sämre odds så har de inte velat sätta två embryon. Efterom jag då jag frågat efter oddsen vid beh. tillfällena inte fått svar så har jag ju heller inte vetat att de varit så dåliga utan trott att när embryot har sagts vara topp så har jag väl räknat med ca 40% chans.

Nåja precis som du skriver Susie så innebär ju inte högre odds att det kommer att fästa. Men hade jag vetat att våra odds hade ansetts som så små vid 4e och 5e försöket så hade jag ALDRIG accepterat något annat än två embryon. Då hade de nog fått hämta poliseskort för att få mig därifrån.
    Väntar nu med spänning på att få höra vad de har att säga på KI men om vi inte kommer igång innan sommaren så planerar vi att göra ett FET iaf.

Kramar på er allihop

Svar på tråden Vi på CvL fortsättningen