• Louise Hbg

Tälta med två åring?

Vi har redan nu börjat planera vår första tält semester som kommer bli av i augusti i Bohuslän. Jag är väl till vissdel lite skeptisk över att tälta runt men samtidigt ger det en sprallig 2 åring möjlighet att busa ordentligt.

Vi som inte är några rutinerade campare, vad bör packas ner och vad kan man spara in på? Tacksam för alla goda tips och ideer som gör en lyckad semester!

• Svar på tråden Tälta med två åring?
  • resemamman
    viseversa skrev 2010-03-03 20:53:01 följande:
    Tälta går väl bra. men INTE nära vatten. 
    Varför inte nära vatten?! Vårt sommarställe ligger bara några meter från havet och det har funkat utmärkt sen barnen var små. Man får ha koll förstås, men det måste man ju oavsett var man är med en 2-åring !

Till TS: Det låter jättemysigt med tältsemester. Mitt tips är att (om ni inte redan har ett tält) köpa ett som är ganska stort. Mina barn älskar att vara inne i tältet och mysa och det blir lite trångt om man har minsta sortens fjälltält. Jag värdesätter även bra liggunderlag eller tom luftmadrass. Och kudde!
  • viseversa
    resemamman skrev 2010-03-04 09:19:17 följande:
    Varför inte nära vatten?! Vårt sommarställe ligger bara några meter från havet och det har funkat utmärkt sen barnen var små. Man får ha koll förstås, men det måste man ju oavsett var man är med en 2-åring ! Till TS: Det låter jättemysigt med tältsemester. Mitt tips är att (om ni inte redan har ett tält) köpa ett som är ganska stort. Mina barn älskar att vara inne i tältet och mysa och det blir lite trångt om man har minsta sortens fjälltält. Jag värdesätter även bra liggunderlag eller tom luftmadrass. Och kudde!
    Vi har en bekant till familjen som berättat en vidrig sak som hände en av hennes närmsta släktingar. Dom var ute och seglade med sin lilla son Dom la till vid en brygga för att sova på natten. 
    Många båtar har inga lås på hytt dörren. Och det har inte tält heller därför jag tänker på denna berättelse=(.

Han lyckades ta sig ut på natten utan att föräldrarna märkte de. Han ramlade ner i vattnet och drunknade. När mamman hittade honom så låg han och flöt i vattnet stendöd.
    På ett hus kan man låsa dörrar på natten. Det är lite svårt på ett tält. Men visst tar man med sig ett litet hänglås och lyckas låsa tältet så är det ju säkrare.
    Jag är nojjig för just såna saker som har med vatten att göra. Då jag sover väldigt tungt på nätterna skulle jag inte kunna lova att jag vaknar om någon går ut ur tältet.
    Kan ioförsig tycka att föräldrarna i detta läge hade ett stort ansvar i hans död. Man kan göra mer än dom gjorde. Tex låta ungen sova med flytväst ELLER skaffa ett barnsäkert lås på hytt dörren. Men det hade dom inte gjort och då fick det lilla barnet betala med sitt liv tyvärr {#lang_emotions_cry}.
    Nu är ju tält lite säkrare trots allt då barnet OM det lyckas ta sig ut kan gå in i skogen istället för ner till vattnet. På en båt är man ju omringad av vatten så då är det ju större risk att ett barn drunknar på natten!
    Ja ja jag är nog överbeskyddande. men jag känner mina ungar och dom hade man INTE kunnat tälta med. Man vet aldrig vad dom kan hitta på på nätterna om dom vaknar=(. 
  • resemamman
    viseversa skrev 2010-03-04 10:30:39 följande:
    Fy vad hemskt!! Alla föräldrars mardröm.

Dock inget jag skulle oroa mig för. Är inte så nojjig av mig... och mina barn sover när det är natt. Vi låser inte stugan om natten och har inga planer på att börja med det även om den ligger nära vatten. Tältar fö även brevid stugan, även det nära vatten. Utan lås. Är man nojjig kan man ju knyta ett snöre om dragkedjan så att barnet inte kan öppna själv.
  • fruoch2barn

Vi har tältat med vår son två år i rad och första gången var han 12 månader och nu i somras 2 år och 3 månader. Det har gått jättebra! Första året hade vi med oss resesängen som han sov i, men i år sov han på madressen som hör till sängen, d.v.s den går att vika ihop. Vi bor inte i Sverige och har bara tältat i varma länder som Grekland och Italien så jag vet inte hur kallt det kan bli under svenska sommarnätter och vilken sorts sovsäck som behövs då. Vi har haft med tunna sovsäckar och fått använda dem vid fatal gånger bara.

Annat som ni bör ta med är bra myggmedel för barn samt något som lindrar mot kliande myggbett. Ska ni bo på organiserad camping eller fricampa? Vi har bara bott på campingplatser så dusch och toalett har ju alltid funnits, annars måste ni nog ta med en sådan där camping dusch.
    Till sist måste jag säga att det är suveränt att campa med små barn och ni är inte ensamma. Det har alltid kryllat av små barn på de campingplatser vi varit på och vår son har verkligen njutit av friheten att kunna springa fritt. Jag tycker inte ni behöver tveka, ni kommer inte ångra er! Vi ska campa redan en helg i juni och sedan under hela semestern i augusti. Jag längtar redan!
    Lycka till! Kram
  • Kodia

Vi har tältat en hel del med våra barn. Kan du inte skriva lite mer, tex. om ni skall bo på camping eller ej, hur länge ni skall tälta, vad ni planerat/köpt än så länge, och vad ni undrar om, så är det lättare att veta i vilken ände man skall börja...

Jag hjälper gärna till, men orkar inte skriva en hel roman!

• Louise Hbg

Vi har främst tänkt bo på camping med alla den servise som där finns tillgänglig, man jag kan även tänka mig att stanna en natt vid något mysigt ställe som kanske dyker upp utmed resan. Vi hade tänkt köpa ett 4 pers tunneltält på Biltema som jag hoppas ska kunna räcka.

Funderar på att ta med dotterns resesäng men är inte säker ännu, och den tillhörande åkpåsen till vagnen om det skulle vara regnigt och kyligt.

Låter fruktansvärt med drunkningsolyckor och man kan nog aldrig undvika sådana saker fullt ut.

• Kodia
    Louise Hbg skrev 2010-03-05 19:25:54 följande:
    Vi har främst tänkt bo på camping med alla den servise som där finns tillgänglig, man jag kan även tänka mig att stanna en natt vid något mysigt ställe som kanske dyker upp utmed resan. Vi hade tänkt köpa ett 4 pers tunneltält på Biltema som jag hoppas ska kunna räcka.Funderar på att ta med dotterns resesäng men är inte säker ännu, och den tillhörande åkpåsen till vagnen om det skulle vara regnigt och kyligt. Låter fruktansvärt med drunkningsolyckor och man kan nog aldrig undvika sådana saker fullt ut.
    Jag tror att jag hittade det tältet ni funderar på (Muddus IV?), men det var svårt att hitta mått på förgården. Jag tänkte nämligen tipsa om att köpa tält med ståhöjd i förgården, och tillräckligt mycket plats för ett litet bord och ett par stolar elller pallar. Det är skönt att kunna sitta bekvämt under tak om det regnar, blåser eller är mycket mygg. Vattentätheten på Biltema-tälten är väl sådär, men ni skall ju inte ut i ödemarken...

Att barnen skulle rymma på natten tror jag inte är så troligt. Stänger man dragkedjorna ordentligt (oftast två in till innertältet och en i förtältet) är det inte så stor risk att barnet skulle kunna smita ut utan att man märker det. Vindskydd skulle jag däremot inte välja att sova i med så små barn.

Något varmt att sova i (åkpåse, sovsäck, filtar etc) kommer ni nog att behöva allihopa, om det inte är riktig värmebölja, för marken kyler mer än man tror. Resesäng verkar få plats i Muddus-tältet, så det kan funka om ni har plats i bilen. Hur ska ni vuxna sova?

Lite saker vi brukar ha med:
    Plastback med kastrull, stekpanna, bestick, skärbräda, tallrikar, diskgrejor osv.
    Plastback med torrvaror
    Kylväska med fryst/kall mat hemifrån + kylklampar som byts på campingen
    Stor plastkasse med dragkedja med alla sovsäckar, kuddar mm, så man slipper pilla in allt i sina egna små fodral.
    Ficklampa
    Myggljus
    Klädnypor och snöre
    Necessär som går att hänga upp.

Tja, det var vad jag kom på nu!
  • mia maria

Jag har tältat med min äldsta son sen han var 2 år, o det har funkat kanon! Som någon skrev ovan så kryllar det alltid av barn i alla åldrar på campingar, så det är helt perfekt att campa med småbarn, vare sig man sover i tält, husvagn eller stuga! Man behöver iaf inte oroa sig för att barnen ska bli uttråkade!
    Bör tillägga att vi bara har tältat på större campingar.

Mina tips är väl att ta med ordentligt med kläder o även nå't extra täcke/filt till natten, för då kan det bli kyligt även under den allra varmaste sommar.
    Mat har vi lagat i campingarnas gästkök, så allt man behöver ta med sig är ju kastruller o o lite enkelt husgeråd. Jag har aldrig använt mig av spritkök eller liknande.

• MammaMajs

Klart man kan tälta med en tvååring, vi tältade första gången med vår yngsta dotter när hon var 1,5 år. Det kan vara bra med en barnsovsäck eftersom att det gärna blir kallt i "extrautrymmet" annars och barnet försvinner lätt ner i socksäcken.

Jag rekomenderar inte tältet på Biltema, vi har ett McKinley tält, det översta i testet http://www.barnsemester.se/index.php?option=com_content&task=view&Itemid=149&id=134

En sommar stog regnet som spön i backen i över en vecka när vi var ute, i tältet var det torrt däremot står Biltemas tält inte emot regn speciellt bra. Det låg flera stycken på blocket såg jag om du söker där.

Det är bra att ha med en presenning att lägga i förtältet där man ofta inte har medföljande golv till tältet, så får man inte så lite gräs och grus som möjligt. Packa saker i backar och kläder och sovprylar i lite större plastpåsar med dragkedja. Stadium har en väska som är billig och bra att packa campingsaker i.
    http://www.stadium.se/sport/vintersport/alpint/082644/stadium-multi-bag

Vi har lagat mat på stormkök och haft med oss ett ihopfällbart bord där storlarna sitter fast som man kan fälla ihop till en väska.

Svar på tråden Tälta med två åring?