Louise Hbg skrev 2010-03-05 19:25:54 följande:
Vi har främst tänkt bo på camping med alla den servise som där finns tillgänglig, man jag kan även tänka mig att stanna en natt vid något mysigt ställe som kanske dyker upp utmed resan. Vi hade tänkt köpa ett 4 pers tunneltält på Biltema som jag hoppas ska kunna räcka.Funderar på att ta med dotterns resesäng men är inte säker ännu, och den tillhörande åkpåsen till vagnen om det skulle vara regnigt och kyligt. Låter fruktansvärt med drunkningsolyckor och man kan nog aldrig undvika sådana saker fullt ut.
Jag tror att jag hittade det tältet ni funderar på (Muddus IV?), men det var svårt att hitta mått på förgården. Jag tänkte nämligen tipsa om att köpa tält med ståhöjd i förgården, och tillräckligt mycket plats för ett litet bord och ett par stolar elller pallar. Det är skönt att kunna sitta bekvämt under tak om det regnar, blåser eller är mycket mygg. Vattentätheten på Biltema-tälten är väl sådär, men ni skall ju inte ut i ödemarken...
Att barnen skulle rymma på natten tror jag inte är så troligt. Stänger man dragkedjorna ordentligt (oftast två in till innertältet och en i förtältet) är det inte så stor risk att barnet skulle kunna smita ut utan att man märker det. Vindskydd skulle jag däremot inte välja att sova i med så små barn.
Något varmt att sova i (åkpåse, sovsäck, filtar etc) kommer ni nog att behöva allihopa, om det inte är riktig värmebölja, för marken kyler mer än man tror. Resesäng verkar få plats i Muddus-tältet, så det kan funka om ni har plats i bilen. Hur ska ni vuxna sova?
Lite saker vi brukar ha med:
Plastback med kastrull, stekpanna, bestick, skärbräda, tallrikar, diskgrejor osv.
Plastback med torrvaror
Kylväska med fryst/kall mat hemifrån + kylklampar som byts på campingen
Stor plastkasse med dragkedja med alla sovsäckar, kuddar mm, så man slipper pilla in allt i sina egna små fodral.
Ficklampa
Myggljus
Klädnypor och snöre
Necessär som går att hänga upp.
Tja, det var vad jag kom på nu!