• Linawb

Hur långt efter ägglossning kan man göra ett grav.test?

DevilsDaughter: Jag har 9 dagars lutealfas, blev gravid på femte försöket (alltså femte äl från ppiller stopp). Slutade tyvärr i mf, men nu vte jag att jag kan i alla fall, trots min korta lutealfas. Var jätteorolig innan pga det. Jag testade neg på äl +10 och pos på äl+11. Så, ganska tidigt!

• Linawb

Devilsdaughter: Ja, precis. Det här med att testa på BIM gäller de som har en normal lutealfas på 14 dagar. Jag som har BIM 9 dagar efter äl, måste vänta längre eftersom 9 dagar är för kort tid för att kunna få säkert resultat på gravtest. Ägget kan ju fästa så sent som 10 dagar efter äl. Jag tror inte man ska fästa sig så mycket vid just BIM, bättre att räkna från äl. Barnmorskor och gyn rek ju att testa vid tidigast BIM efs de då utgår från normalcykeln på 14 dagars lutealfas. Så kontentan: man kan absolut testa neg på BIM, beror helt på när du hade äl!

• Linawb
    Cecese skrev 2010-03-04 19:57:09 följande:
    Det är väldigt ovanligt att ha en lutealfas på kortare än 10 dagar och kunna bli gravid utan problem. En "normal" lutealfas är 12-16 dagar och även ner till 10 dagar kan funka men har man 9 dagar eller mindre hinner ägget inte fästa ordentligt.
    Vet inte hur ovanligt det är egentligen, som sagt för mig tog det sig på femte försöket. Det är ju inte så lång tid om man tittar på statistiken. Men visst kan det innebära svårigheter, men till slut får man till det så ägget hinner färsta. Det kan ju fästa redan efter 4-5 dagar också.
    Får se hur lång tid det tar för mig nu, ska försöka igen efter mf.
Svar på tråden Hur långt efter ägglossning kan man göra ett grav.test?