Hur långt efter ägglossning kan man göra ett grav.test?
Hade ÄL i dagarna, när kan man tidigast göra ett gravtest? Ingen aning om när jag ska ha mens.
Hade ÄL i dagarna, när kan man tidigast göra ett gravtest? Ingen aning om när jag ska ha mens.
Det finns de som har färre än 10 dagars lutealfas och blir gravida utan problem! Alla är olika. Standard är 10-14 dagar. Vissa har fler dagar emellan ÄL och mens och vissa färre. Alla är vi olika!
Men någon som vet om en lutealfas på 10 dagar KAN göra att man HAR svårare att bli gravid? Eller är det en lägre gräns för normalt lätt att bli gravid? Jag tror att jag har 10 dagar, kan vara 9 ibland också misstänker jag. Om jag har en cykel på 28 dagar så får jag positivt på ägglossningtestet på dag 17, ibland känner jag av ägglossningen dagen efter jättetydligt, ibland inte. Kan jag ha svårare att bli gravid pga detta? För redan 2 dagar innan mensen kommer så brukar jag känna hur kroppen förbereder för mens genom svag mensvärk, är det kört redan då?
Jag testade positivt 14 dagar efter, och testet var tydligt :)
Sist jag blev gravid så testade jag positivt på BIM-dagen, alltså 10 dagar efter ägglossning.
DevilsDaughter: Jag har 9 dagars lutealfas, blev gravid på femte försöket (alltså femte äl från ppiller stopp). Slutade tyvärr i mf, men nu vte jag att jag kan i alla fall, trots min korta lutealfas. Var jätteorolig innan pga det. Jag testade neg på äl +10 och pos på äl+11. Så, ganska tidigt!
jaha, så din mens uteblev och trots utebliven men så fick du negativt först?
oj, menar, så du fick negativt test trots att du inte hade fått mens när du skulle ha fått?
Beklagar missfallet.
Devilsdaughter: Ja, precis. Det här med att testa på BIM gäller de som har en normal lutealfas på 14 dagar. Jag som har BIM 9 dagar efter äl, måste vänta längre eftersom 9 dagar är för kort tid för att kunna få säkert resultat på gravtest. Ägget kan ju fästa så sent som 10 dagar efter äl. Jag tror inte man ska fästa sig så mycket vid just BIM, bättre att räkna från äl. Barnmorskor och gyn rek ju att testa vid tidigast BIM efs de då utgår från normalcykeln på 14 dagars lutealfas. Så kontentan: man kan absolut testa neg på BIM, beror helt på när du hade äl!