• Snuskpudding

Hur långt efter ägglossning kan man göra ett grav.test?

Hade ÄL i dagarna, när kan man tidigast göra ett gravtest? Ingen aning om när jag ska ha mens.

• Svar på tråden Hur långt efter ägglossning kan man göra ett grav.test?
  • Fridayyy
    Cecese skrev 2010-03-04 18:27:13 följande:
    Riktigt så fungerar det inte eftersom om man har för kort lutealfas (tiden mellan äl och mens) så har man väldigt svårt att bli gravid. 10 dagar är lägre gräns för vad man kan ha och bli gravid. Har man kortare än det så hinner inte ägget fästa ordentligt så man får mens ändå.
    Jag har 10 dagar och har väldigt lätt för att bli gravid. Första försöken 2 ggr! Så jag har väl tur. Fast jag har faktiskt inte testat innan, första gången var jag inte på familjeliv så då var det ju mensen som inte kom som var första tecknet..hehe. Nu testar ju nästan alla här några dagar efter ägglossning. De som säljer tester blir rika.
  • Kiwi86

Det finns de som har färre än 10 dagars lutealfas och blir gravida utan problem! Alla är olika. Standard är 10-14 dagar. Vissa har fler dagar emellan ÄL och mens och vissa färre. Alla är vi olika!

• DevilsDaughter

Men någon som vet om en lutealfas på 10 dagar KAN göra att man HAR svårare att bli gravid? Eller är det en lägre gräns för normalt lätt att bli gravid? Jag tror att jag har 10 dagar, kan vara 9 ibland också misstänker jag. Om jag har en cykel på 28 dagar så får jag positivt på ägglossningtestet på dag 17, ibland känner jag av ägglossningen dagen efter jättetydligt, ibland inte.  Kan jag ha svårare att bli gravid pga detta? För redan 2 dagar innan mensen kommer så brukar jag känna hur kroppen förbereder för mens genom svag mensvärk, är det kört redan då? 

• Tuffsan01

Jag testade positivt 14 dagar efter, och testet var tydligt :)

• Linawb

DevilsDaughter: Jag har 9 dagars lutealfas, blev gravid på femte försöket (alltså femte äl från ppiller stopp). Slutade tyvärr i mf, men nu vte jag att jag kan i alla fall, trots min korta lutealfas. Var jätteorolig innan pga det. Jag testade neg på äl +10 och pos på äl+11. Så, ganska tidigt!

• DevilsDaughter

oj, menar, så du fick negativt test trots att du inte hade fått mens när du skulle ha fått?

Beklagar missfallet.

• Linawb

Devilsdaughter: Ja, precis. Det här med att testa på BIM gäller de som har en normal lutealfas på 14 dagar. Jag som har BIM 9 dagar efter äl, måste vänta längre eftersom 9 dagar är för kort tid för att kunna få säkert resultat på gravtest. Ägget kan ju fästa så sent som 10 dagar efter äl. Jag tror inte man ska fästa sig så mycket vid just BIM, bättre att räkna från äl. Barnmorskor och gyn rek ju att testa vid tidigast BIM efs de då utgår från normalcykeln på 14 dagars lutealfas. Så kontentan: man kan absolut testa neg på BIM, beror helt på när du hade äl!

• Cecese
    Fridayyy skrev 2010-03-04 18:30:40 följande:
    Jag har 10 dagar och har väldigt lätt för att bli gravid. Första försöken 2 ggr! Så jag har väl tur. Fast jag har faktiskt inte testat innan, första gången var jag inte på familjeliv så då var det ju mensen som inte kom som var första tecknet..hehe. Nu testar ju nästan alla här några dagar efter ägglossning. De som säljer tester blir rika.
    Jo man kan bli gravid med en lutealfas på 10 dagar men det är åt det lägre hållet, är den 9 dagar eller kortare så kan det bli svårt att bli gravid just för att ägget oftast inte hinner fästa ordentligt. Det går oftast rätt enkelt att fixa till med medicin om man har för kort lutealfas så att den blir längre. 
    Kiwi86 skrev 2010-03-04 18:31:02 följande:
    Det finns de som har färre än 10 dagars lutealfas och blir gravida utan problem! Alla är olika. Standard är 10-14 dagar. Vissa har fler dagar emellan ÄL och mens och vissa färre. Alla är vi olika!
    Det är väldigt ovanligt att ha en lutealfas på kortare än 10 dagar och kunna bli gravid utan problem. En "normal" lutealfas är 12-16 dagar och även ner till 10 dagar kan funka men har man 9 dagar eller mindre hinner ägget inte fästa ordentligt.
    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
Svar på tråden Hur långt efter ägglossning kan man göra ett grav.test?