• Anonym (ledsen)

Underkänd på vfu...

Jag läser till lärare i yngre år och går tredje terminen. Har precis gjort vfu på förskola och har tyckt det gått bra. Kommit bra överens med min handledare och fått mycket beröm. Har dock inte fått så mycket handledning för hon har vart så stressad men det jag fått har mest varit beröm.
    Idag när vi skulle gå igenom bedömningen så sa hon att hon tycker jag brister i några moment och att hon ej kan ge mig godkänt.
    Jag blev helt chockad, hon har varit så positiv och jag är omtyckt av barnen.
    Får hon göra så? jag menar jag har varit där i 5 veckor och inte fått höra något negativt eller nåt jag behöver förbättra.
    Vfu är ju till för att man ska lära sig.
    vad ska jag ta mig till? Jag är så ledsen och besviken och även arg.

• Svar på tråden Underkänd på vfu...
  • Ungmamma83

klart hon får göra så men det är ju inte så specielt schysst.

• AnotherSunnyDay

jag pluggar till ssk och har massa vfu men på de som är 4 veckor eller längre fyller handledaren i ett formulär vilket innebär godkänt.
    dock är skolan väldigt noga med att vi ska ha BÅDE halvtidsbedömning och slutbedömning och att det vid halvtidsbedömningen måste tas upp om man riskerar att inte bli godkänd och sedan styra upp därifrån. försök prata med skolan, handledaren kanske kan ge dig en fiktiv situation som du ska lösa eller liknande.

• Anonym (Konstigt)

Klart att man kan bli underkänd på VFUn, det konstiga är att du fick reda på det så sent. Oftast brukar handledarna säga till i god tid innan "Nu måste du visa vad du går för, annars riskerar du U", typ. Vad ska du göra för att få G?

• Anonym (mystiskt)

Men vad hemskt för dig! Hon borde förvarnat dig!

Vad tycker hon att du brister i då?

• Anonym