• Anonym (ledsen)

    Underkänd på vfu...

    Jag läser till lärare i yngre år och går tredje terminen. Har precis gjort vfu på förskola och har tyckt det gått bra. Kommit bra överens med min handledare och fått mycket beröm. Har dock inte fått så mycket handledning för hon har vart så stressad men det jag fått har mest varit beröm.
    Idag när vi skulle gå igenom bedömningen så sa hon att hon tycker jag brister i några moment och att hon ej kan ge mig godkänt.
    Jag blev helt chockad, hon har varit så positiv och jag är omtyckt av barnen.
    Får hon göra så? jag menar jag har varit där i 5 veckor och inte fått höra något negativt eller nåt jag behöver förbättra.
    Vfu är ju till för att man ska lära sig.
    vad ska jag ta mig till? Jag är så ledsen och besviken och även arg.

  • Svar på tråden Underkänd på vfu...
  • Ungmamma83

    klart hon får göra så men det är ju inte så specielt schysst.

  • AnotherSunnyDay

    jag pluggar till ssk och har massa vfu men på de som är 4 veckor eller längre fyller handledaren i ett formulär vilket innebär godkänt.
    dock är skolan väldigt noga med att vi ska ha BÅDE halvtidsbedömning och slutbedömning och att det vid halvtidsbedömningen måste tas upp om man riskerar att inte bli godkänd och sedan styra upp därifrån. försök prata med skolan, handledaren kanske kan ge dig en fiktiv situation som du ska lösa eller liknande.

  • Anonym (Konstigt)

    Klart att man kan bli underkänd på VFUn, det konstiga är att du fick reda på det så sent. Oftast brukar handledarna säga till i god tid innan "Nu måste du visa vad du går för, annars riskerar du U", typ. Vad ska du göra för att få G?

  • Anonym (mystiskt)

    Men vad hemskt för dig! Hon borde förvarnat dig!

    Vad tycker hon att du brister i då?

  • Anonym

    Jag har haft en vfu:are i min klass i 3 veckor just. Jag tycker dock inte att det verkar speciellt lovande, så jag har meddelat vfu-ledaren som är snäppet över mig, dvs områdesansvarig. Hon ska därför försöka klämma in några extra besök och tar sig verkligen tid för att kolla upp eleven. Känns svårt för mig som klasslärare att ensam ta ansvar för en sån bedömning. Det är ju allvarligt att fundera på att underkänna någon som gör sin praktik...

  • Anonym (ledsen)

    alltså självklart vet jag att hon har rätt att underkänna mig men trodde hon behövde varna mig innan. Nu kom det som en chock. Hon sa att jag inte tänkte igenom mina pedagogiska aktiviteter ordentligt samt att jag behövde mer struktur på aktiviteterna. Men när jag har haft aktiviteterna har hon bara berömt mig och inte sagt något av detta då därför antog jag att det jag gjort varit bra.
    Jag har tom frågat vad jag ska tänka på osv men knapt fått några svar och ofta är hon så stressad att hon inte ens hinner ge feedback...

  • Anonym (ledsen)
    Anonym skrev 2010-03-17 18:34:03 följande:
    Jag har haft en vfu:are i min klass i 3 veckor just. Jag tycker dock inte att det verkar speciellt lovande, så jag har meddelat vfu-ledaren som är snäppet över mig, dvs områdesansvarig. Hon ska därför försöka klämma in några extra besök och tar sig verkligen tid för att kolla upp eleven. Känns svårt för mig som klasslärare att ensam ta ansvar för en sån bedömning. Det är ju allvarligt att fundera på att underkänna någon som gör sin praktik...
    men har du antytt detta till studenten och sagt vad denne bör förbättra?
  • Anonym (mystiskt)
    Anonym skrev 2010-03-17 18:34:03 följande:
    Jag har haft en vfu:are i min klass i 3 veckor just. Jag tycker dock inte att det verkar speciellt lovande, så jag har meddelat vfu-ledaren som är snäppet över mig, dvs områdesansvarig. Hon ska därför försöka klämma in några extra besök och tar sig verkligen tid för att kolla upp eleven. Känns svårt för mig som klasslärare att ensam ta ansvar för en sån bedömning. Det är ju allvarligt att fundera på att underkänna någon som gör sin praktik...
    Ja det är det.

    Förstår om det är känsligt men vill du berätta lite varför du funderar över detta? Jag läser nämligen själv till f-lärare och vill veta vad jag ska undvika...
  • Anonym
    Anonym (mystiskt) skrev 2010-03-17 18:38:30 följande:
    Ja det är det.Förstår om det är känsligt men vill du berätta lite varför du funderar över detta? Jag läser nämligen själv till f-lärare och vill veta vad jag ska undvika...
    Anonym (ledsen) skrev 2010-03-17 18:37:10 följande:
    men har du antytt detta till studenten och sagt vad denne bör förbättra?
    Min vfu-student har inte kommit långt i sin utbildning, så självklart kan man inte begära att det ska vara en färdig pedagog som kommer ut. Men det handlar snarare om att personen i fråga inte alls funnit sin lärarroll och är ute och leker med barnen på ett olämligt sätt på rasterna, är gränslös både mot vuxna i arbetslaget och mot barnen. Känns därför svårt att ge denna person några direkta tips, eftersom det inte direkt är undervisningstips och planeringshjälp som behövs... Det är dock en otroligt ambitiös student - men det känns inte rätt... Dessa tankar har jag meddelat vår VFU-ledare.
  • Anonym (mystiskt)
    Anonym skrev 2010-03-17 20:41:25 följande:
    Min vfu-student har inte kommit långt i sin utbildning, så självklart kan man inte begära att det ska vara en färdig pedagog som kommer ut. Men det handlar snarare om att personen i fråga inte alls funnit sin lärarroll och är ute och leker med barnen på ett olämligt sätt på rasterna, är gränslös både mot vuxna i arbetslaget och mot barnen. Känns därför svårt att ge denna person några direkta tips, eftersom det inte direkt är undervisningstips och planeringshjälp som behövs... Det är dock en otroligt ambitiös student - men det känns inte rätt... Dessa tankar har jag meddelat vår VFU-ledare.
    Hur menar du med gränslös?
Svar på tråden Underkänd på vfu...