• Anonym (Trött)

Hjälp grannen stör!

Vad skall man tolerera av grannen egentligen??

Jag vill så gärna klaga men jag vet inte vilka rättigheter skyldigheter som är rimliga!
    Vi vaknar när vår granne går upp mellan halv sex och sex varje morgon, vi kan inte somna förrän han lägger sig strax innan halv tolv. Jag är höggravid och har själv småbarn som jag är hemma med. Jag behöver verkligen få sova. Det som stör oss är att hans steg dunsar så det känns i kroppen men det låter ju helt vansinnigt. - Du kan du gå med lite lättare steg????
    Hans möbler dras fram och tillbaka på golvet och det låter hemskt nere hos oss.
    Nu när jag skulle somna min lille kille så hade hans barn superhög musik på. Det värsta är ju att det känns så i kroppen av basen och dunsarna, till slut blir man liksom fixerad på ljuden och känslan!
    Vi har faktiskt sagt till att vi vaknar av honom och han var väldigt förstående men morgonen efter var likadan och nju detta med hög musik. 
    Men vad tycker ni andra, vad är rimligt? Vi har precis flyttat till denna bostadsrätt och vi trivs egentligen super, men det här är så trist, vet inte vad jag skall ta mig till!
  • Svar på tråden Hjälp grannen stör!
  • Anonym

Amen snälla han måste väl få röra sig i sin lägenhet!? Det var det dummaste inlägget jag har läst på länge. Ni har väl helt enkelt flyttat till en lyhörd lägenhet och får gilla läget. Annars kan ni alltid flytta. Hade min granne sagt till mig att gå tystare i lägenheten hade jag smällt igen dörren i ansiktet.

• Michisen

Bostadsrätt, eh?

Tyvärr är det inte så mycket att göra, man kan inte klaga på att grannen går för ljudligt, det räknas som normala ljud att man går i sin lägenhet. Han behöver kanske inte ha steppskorna eller träskorna på, men annars är det inte mycket att göra.

Musiken är däremot lite otrevligt, men såvida det inte är nattetid så är det inte heller mycket att göra åt, mer än att be dem att dra ner den.

Är det orimligt mycket ljud mellan lägenheterna, så ta upp det med styrelsen, det kanske behövs tilläggsisoleras eller ljudisoleras i hela huset.

• Anonym

Det står honom fritt att gå upp vilken tid han vill. När jag bodde i flerfamiljshus brukade jag inte heller kolla med grannarna vilken tid de ansåg var rimlig för mig att kliva upp respektive lägga mig. Och som de andra säger; gå får man också göra. Spela musik också, och dra omkring möbler med om man nu tycker att det är nödvändigt att göra. 

Du får väl plugga i öronproppar.
    När bebisen fötts kommer ju grannen att få stå ut med barnskrik. Säkerligen även på nattetid.
  • Anonym (Trött)

Barnskrik hörs inte upp till dem.

Självklart skall inte grannen ändra sina tider efter oss, men man kanske skiulle kunna gå med mjuka tofflor på morgonen.
    Ni som svarat mig, kan ni svara ärligt på om ni någonsin varit störda av ljud någon gång? Eller är ni sådana som enbart stör andra??
  • Michisen
    Anonym (Trött) skrev 2010-04-24 14:16:18 följande:
    Barnskrik hörs inte upp till dem. Självklart skall inte grannen ändra sina tider efter oss, men man kanske skiulle kunna gå med mjuka tofflor på morgonen. Ni som svarat mig, kan ni svara ärligt på om ni någonsin varit störda av ljud någon gång? Eller är ni sådana som enbart stör andra??
    Visst har jag störts av ljud, bland annat hade jag grannar under mig som bodde tre stycken i en etta och som spelade musik med mycket bas hela dagarna, vilket gjorde att jag inte kunde koncentrera mig på mina studier när jag var hemma.

Jag bodde då i bostadsrätt och problemet löste sig när jag sade till styrelsen som avbröt andrahandsuthyrningen.

Men just dagtid är det svårt att sätta fingret på vad som ska anses vara störande, jag blev ju störd av mina grannar, gick ner och bad dem sänka musiken, den sänktes och redan på väg upp igen hörde jag hur stereon vreds upp igen och så vidare...

Där vi bodde förut i en hyreslägenhet så hörde vi grannen genom väggen. Han nös, vi sa Prosit, han sa Tack.
    Där sov jag med öronproppar, det är ju inte grannens fel att väggarna är papperstunna...
  • Anonym
    Anonym (Trött) skrev 2010-04-24 14:16:18 följande:
    Barnskrik hörs inte upp till dem. Självklart skall inte grannen ändra sina tider efter oss, men man kanske skiulle kunna gå med mjuka tofflor på morgonen. Ni som svarat mig, kan ni svara ärligt på om ni någonsin varit störda av ljud någon gång? Eller är ni sådana som enbart stör andra??
    Jag störs inte av ljud. Jag stör inte andra medvetet heller, däremot värnar jag naturligtvis min rätt att leva. Om ni inte tål att folk som har fötter också använder dem så är det ni som är ljudöverkänsliga.
    Varför hörs inte barnskrik upp till dem när ni hör exempelvis musiken de spelar?
  • dogcatbird

Ta upp i bostadsrättföreningen att det är väldigt lyhört! Ni kanske bor i ett gammalt hus, där det är halm eller torv emellan våningarna? I så fall kan man spruta i pappersfyllning som är av tidningspapper, det dämpar! det kommer en tankbil och sprutar in det i ett litet hål i golvet. Det heter typ cellulosaisolering, eller nåt.

• vivianne

När jag småpratade med grannarna under oss för ett tag sedan framkom att de visste när vår dotter la sig. Eller snarare hade listat ut det eftersom de fram till dess kunde höra oss röra oss i lägenheten men kl åtta blev det tyst eftersom dottern la sig och vi parkerade i soffan. De betonade dock att de inte stördes av det. I alla fall har vi inte skor inomhus utan tassar omkring i strumplästen. Är alltså ett normalt beteende som ändå hördes lite ned.

Du får nog leva med det. Man måste få bo i sin lägenhet. Hög musik, skrik och bankande är en sak men att gå omkring får man! Möjligen prata med föreningen om man kan isolera eller något så att det inte blir så lyhört.

Ev. kan du prata med miljöförvaltningen på kommunen och se om du kan få tips. De har tillsyn över störningar såsom buller (och störande ljud i din bostad räknas som buller).

• Anonym

Svårt att tänka mig att er granne inte hör barnskrik när ni hör honom gå i hans lägenhet!?

Klart man kan störas av ljud men det får man ta eller så får man flytta till en mindre lyhörd lägenhet.
    Hör du inte hur dumt det låter att han ska behöva gå i morgon tofflor på morgonen för att ni sover!

• Anonym

Här de ja bor är de superlyhört hör när 4e våningens grannars barn springer i lägenheten. Man hör när de går och man hör när de springer föde dunkar sååå. Står man inne på toan kan man höra när de skrattar o tjuter.. har själv en son så han hörs säkert med. Man hör när stolar dras ut och när garderober gnisslar. Man hör när porten till garaget under oss smäll igen med en dunst o man hör när de går folk i trappan. Hör grannens hund själv... MEn nej ja trivs och tänker INTE flytta de är lyhört här och de är liiite jobbigt men men så länge ja trivs tänker ja inte flytta... Tycker de du TS drar upp är en baggatel förrutom musiken då... Men köpt tofflor till han då om du stör dig på de elle rså får ni flytta... ELller leva med att de är som de är..

Svar på tråden Hjälp grannen stör!