Hjälp grannen stör!
Vad skall man tolerera av grannen egentligen??
Vad skall man tolerera av grannen egentligen??
Amen snälla han måste väl få röra sig i sin lägenhet!? Det var det dummaste inlägget jag har läst på länge. Ni har väl helt enkelt flyttat till en lyhörd lägenhet och får gilla läget. Annars kan ni alltid flytta. Hade min granne sagt till mig att gå tystare i lägenheten hade jag smällt igen dörren i ansiktet.
Bostadsrätt, eh?
Tyvärr är det inte så mycket att göra, man kan inte klaga på att grannen går för ljudligt, det räknas som normala ljud att man går i sin lägenhet. Han behöver kanske inte ha steppskorna eller träskorna på, men annars är det inte mycket att göra.
Musiken är däremot lite otrevligt, men såvida det inte är nattetid så är det inte heller mycket att göra åt, mer än att be dem att dra ner den.
Är det orimligt mycket ljud mellan lägenheterna, så ta upp det med styrelsen, det kanske behövs tilläggsisoleras eller ljudisoleras i hela huset.
Det står honom fritt att gå upp vilken tid han vill. När jag bodde i flerfamiljshus brukade jag inte heller kolla med grannarna vilken tid de ansåg var rimlig för mig att kliva upp respektive lägga mig. Och som de andra säger; gå får man också göra. Spela musik också, och dra omkring möbler med om man nu tycker att det är nödvändigt att göra.
Barnskrik hörs inte upp till dem.
Ta upp i bostadsrättföreningen att det är väldigt lyhört! Ni kanske bor i ett gammalt hus, där det är halm eller torv emellan våningarna? I så fall kan man spruta i pappersfyllning som är av tidningspapper, det dämpar! det kommer en tankbil och sprutar in det i ett litet hål i golvet. Det heter typ cellulosaisolering, eller nåt.
När jag småpratade med grannarna under oss för ett tag sedan framkom att de visste när vår dotter la sig. Eller snarare hade listat ut det eftersom de fram till dess kunde höra oss röra oss i lägenheten men kl åtta blev det tyst eftersom dottern la sig och vi parkerade i soffan. De betonade dock att de inte stördes av det. I alla fall har vi inte skor inomhus utan tassar omkring i strumplästen. Är alltså ett normalt beteende som ändå hördes lite ned.
Du får nog leva med det. Man måste få bo i sin lägenhet. Hög musik, skrik och bankande är en sak men att gå omkring får man! Möjligen prata med föreningen om man kan isolera eller något så att det inte blir så lyhört.
Ev. kan du prata med miljöförvaltningen på kommunen och se om du kan få tips. De har tillsyn över störningar såsom buller (och störande ljud i din bostad räknas som buller).
Svårt att tänka mig att er granne inte hör barnskrik när ni hör honom gå i hans lägenhet!?
Klart man kan störas av ljud men det får man ta eller så får man flytta till en mindre lyhörd lägenhet.
Hör du inte hur dumt det låter att han ska behöva gå i morgon tofflor på morgonen för att ni sover!
Här de ja bor är de superlyhört hör när 4e våningens grannars barn springer i lägenheten. Man hör när de går och man hör när de springer föde dunkar sååå. Står man inne på toan kan man höra när de skrattar o tjuter.. har själv en son så han hörs säkert med. Man hör när stolar dras ut och när garderober gnisslar. Man hör när porten till garaget under oss smäll igen med en dunst o man hör när de går folk i trappan. Hör grannens hund själv... MEn nej ja trivs och tänker INTE flytta de är lyhört här och de är liiite jobbigt men men så länge ja trivs tänker ja inte flytta... Tycker de du TS drar upp är en baggatel förrutom musiken då... Men köpt tofflor till han då om du stör dig på de elle rså får ni flytta... ELller leva med att de är som de är..