• Nenne666

Min mamma va 12 år när hon fick min bror....

giftgrodan skrev 2010-05-30 03:07:48 följande:
    www.scb.se/Grupp/Hitta_statistik/Historisk_st... i tabell 43 står det att det 1971 föddes 31 levande barn till mödrar 10-14 år. Så visst kan det stämma.
    Intressant, får kika på det där... ,iag sitter på en liten mini pc nu å texten blir så pytteliten så jag ser knappt...hm.
  • Nenne666
    tickfuckintack skrev 2010-05-30 03:14:26 följande:
    det tycker jag du ska göra, du vet att allt går oftast att få reda på, speciellt inom familjen.. du får ha identifieringar med dig..och andra handlingar från din mor, och gå till det där arkivet ;)
    Mm, sant...tack
  • Nenne666
    Linneas skrev 2010-05-30 10:57:00 följande:
    Det finns en 12 årig flicka på 70-talet som fick en son. www.newsmill.se/artikel/2008/09/03/ett-gammal...
    Mm, allt stämmer förutom att hon har alla 4 barn med samma pappa. Våran yngsta bror fick hon med en annan pappa. Men vi är 4 och det hette i tidningarna att allt har gått så 'fantastiskt bra', en skev bild som hon ville ge.
  • Nenne666
    Grizelda skrev 2010-05-30 11:11:33 följande:
    Har inte läst hela tråden, men vill säga att jag minns att jag har läst i tidningen om en svensk tolvåring som fick barn. Och jag är så gammal att jag faktiskt kan ha läst om det på 70-talet . Minns att jag tyckte det var både spännande och läskigt att en tjej som bara var några år äldre än jag kunde ha en egen baby.
    Jo, va kul att du minns.
    Detta va uppe i alla tidningar då min bror föddes -, sen va det aktuellt igen -87, då min  mamma gick gravid med min yngsta bror, då vart hela familjen med..
    Men jag ska söka efter dessa artiklar ¨å se vad jag vill göra av det...
  • Nenne666
    saltabanditen skrev 2010-05-30 12:10:48 följande:
    Det där är att jämföra med en blogg och inte på något sett ett faktaunderlag. Allt som står på internet är inte sant... Lika mycket fakta som alla andra i tråden som minns händelsen mao.
    Sant, men hon minns händelsen, lite kul å läsa.
  • Nenne666
    Idun skrev 2010-05-30 09:06:24 följande:
    Trist stämning i tråden. tragiskt med folk som tror att de är så "upplysta" men som bara gör bort sig. Allt är sökbart på google...Testa att googla er själva, mycket i era liv som aldrig hänt då va?  Ts- din bror som föddes 71, hur ser han på att vara född av en så ung mamma. Om du skulle vilja skriva en bok, hur skulle han uppfatta det? Är det värt att ev offra er relation?  Om du vill skriva boken (som jag skulle uppskatta att läsa) så ta kontakt med en författare som skriver biografier och försök få till ett samarbete. Ni i familjen berättar och författaren skriver. 
    Det enda som tar emot med att skriva en bok är hur det kan upplevas av övriga i familjen och släkten.

Men jag e där och vill göra det....
  • Nenne666
    oväntatväntatgravid skrev 2010-05-30 13:44:35 följande:
    Har läst en del nu... och snällla.. ni som inte tror på TS kan väl starta en egen tråd om det istället?? för det finns några som faktikst är intresserade av just TS historia och vill hjälpa henne genom detta. Jag är en av dem. Allt finns inte på nätet, faktiskt. Har försökt få fram information om en socken där min mormor och morfar har bott.. väldigt svårt!!! Min pappa står det inte heller så mycket om... han dog för 7 år sen.. hans uppgifter är helt borta. Många andra saker finns inte heller, som enkla saker hög puls vid graviditet, supersvårt att hitta något vettigt. Iaf TS, jag frågade väldigt mycket om din relation till olika familjemedlemmar sist och fick så dåligt samvete över att jag inte frågade hur du mår och så.. Hur du upplever ditt liv efter allt detta. Hur du har kunnat gå vidare efter att det rasat... Vad har du för relation till andra människor?? Har den påverkats av din historia?? Du behöver inte försvara dig eller att det inte står på nätet.. Vissa vill bara tracka ner på andra och då är det dem som har ett problem..
    Nä, jag förstår att folk e kritiska, faktiskt...man ska ju vara det och inte köpa allt som sägs på nätet av totalt okända, så jag tar faktiskt inte åt mig, men tack ändå.

Många verkar ändå känna igen detta och det känns lite kul och lite konstigt, för det känns som jag aktiverar nåt som vi har sopat under mattan.

Jo, det har påverkat mig som person och hela familjen men jag mår ok, tack för att du frågar. Men visst, såklart...det finns en rätt tung historia bakom allt detta, helt sjukt egentligen.
    Efter att allt rasat, så e vi fortfarande splittrade inom familjen, vi är lixom ingen familj längre. Umgås inte alls.
  • Nenne666
    ezah skrev 2010-05-30 13:45:49 följande:
    jag orkar inte ge mig in i någon längre 'OMG hon trollar' 'nähä det e saant' grej. men. om man utgår ifrån att allt TS förmedlar är for real tycker jag endå att hela 'tala ut på internet'-saken känns lite... osund. söka uppmärksamhet och bekräftelse som uteblivit i den trasiga familjen? jag tycker att om detta nu är så pass 'nytt' för TS borde hon inte utsätta sig för spott och spe på FL, utan uppsöka någon form av terapeutisk kontakt. även om du fortfarande vill 'skriva en bok' efter det så behöverd u ju arbeta igenom det, och ett par års terapi kasnke kan göra att behovet att fläka ut sig i offentligheten minskar? lite linda rosing varning tycker jag. men kulturskillnader, inte mycket att göra åt.
    Aa, så kan man ju se det oxå...

Men varför ska just detta vara värre å säga att min familj blivit splittrad än en annan som skriver här på fl om hur den har haft det?

Jag tycker inte själv att jag har fläkt ut mig,har inte gett er mer än att det inte funkade så rosenskimrande bra.
    Dessutom har detta vart på tapeten förut och inom mina kretsar vet ju folk om det...
    Jag har inget å dölja, mer än det mest privata och det ger jag ingen här i en tråd.

Men terapi, jo...det kan kanske behövas.
  • Nenne666

Men det är helt lugnt... Såklart ni ska fråga å va lite kritiska.  Jag tar inte åt mig personligen ändå...

Kan själv gå ut hårt mot sånt jag ställer mig kritisk inför och jag räknade med att det skulle ske även i den här tråden.

Hur som helst, så har den här tråden aktiverat tankar om att börja dra i trådarna å föra det mot ljuset igen. För att jag själv tror att det kan vara intressant, samt ge en bild åt andra unga mammor hur det 'kan gå'.
    Sist vi va i tidningen, som hel familj -87, så fanns det inte många sanningar min morsa gav...

Jag kanske e lite bitter...jag vet inte.

• Nenne666
    Krätchen skrev 2010-05-30 14:59:38 följande:
    www.vulkan.se Kan det vara något?
    Oj, tack!
    Den sparade  jag...{#lang_emotions_smile}
Svar på tråden Min mamma va 12 år när hon fick min bror....