• FruW

Hur hanterar ni oron?

Hej!

Hoppas ingen tar illa vid sig för att jag skriver i just detta forum - men behöver hjälp! Jag har 2 konstaterade mf bakom mig, har plussat svagt den senaste veckan, men har en del bruna flytningar, så tror att ett nytt mf är på g... Inga barn sen tidigare och vi vill inget annat än att få bli föräldrar!

Nu till min fråga - ni som har mf bakom er, hur hanterar ni era känslor o tankar när ni har plussat igen? Jag har ju "bara" 2 mf bakom mig, men det är de enda erfarenheterna jag har. Jag har svårt att känna någon större glädje när plusset väl kommer, får bara ångest över att det ska börja blöda, ber en "bön" varje gång jag ska gå på toa, analyserar allt!

När jag var hos gyn efter mitt senaste mf sa han att det inte fanns ngt som tydde på att en ny graviditet skulle sluta i mf, men det känns inte så!

Så, har ni några tips på hur ni gör, eller om ni känner likadant som jag, så vore det såå skönt att få prata lite med någon om detta.. Sambon blir väl glad över nya plus, men känner som jag - livrädd att ta ut något alls i förskott!

Någon gång ska det väl ändå vara vår tur...!
  • Svar på tråden Hur hanterar ni oron?
  • Hoppas78

Hejsan.

Grattis till plusset! Har egentligen inget bra svar till dig, for jag kanner precis som du!
    Jag har ocksa 2 mf bakom mig, ett i v12 och ett i v16. Ar nu gravid i v17, och jaklarns vad nervos jag ar!

Lakarna har sagt att jag har en valdigt kort och svag livmodertapp, sa denna gang har jag fatt cerklage. Det kanns ju battre, att vi faktiskt gjort nanting for att forhindra ytterligare ett mf pga min dumma tapp.

Men det stoppar inte mig fran att oroa mig for ALLT. Jag har bestallt test stickor pa internet for att testa for uvi, jag gar till gyn for att kolla BV, men det finns sa ju hur mycket som helst att oroa sig for...

Om du haft tidiga missfall sa ar det ju troligtvis inget "fel" pa dig, och egentligen finns det ingen anledning till att det ska handa igen (jag vet att det ar helt omojligt att vara logisk i varan situation, men sa borde det val vara?).

Det dar med de bruna flytningarna tror jag ar normalt, det har jag haft i borjan av alla mina graviditeter (och mina missfall har kommit mycket senare, sa jag tror inte att de hade nat med de bruna flytningarna att gora). Ev kanske bruna flytningar kan bero pa lag progesteron halt? Du kanske kan be om ett blodprov for att kolla?

Men tillbaka till det dar med oron, det enda jag kan tipsa ar om att forsoka tanka pa nat annat och distrahera med att lasa en bra bok, kolla pa en rolig film... Forhoppningsvis kommer det en dag da vi kan kanna oss glada och forvantansfulla infor det lilla livet som ligger och gror.

Lycka till och grattis igen!

Svar på tråden Hur hanterar ni oron?