• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • turlid70

Det finns 2 metoder att välja mellan. Den längre erbjuds oftast till oss äldre. Då börjar man spreja på dag 21 i menscykeln för att nedreglera. När mensen kommer börjar man spruta 8-12 dagar för att stimulera äggproduktion, alltså först bromsar man sen gasar med andra ord, man har dock lite inbromsning med sprej under produktionen.

Den kortare metoden är det bara sprutor, både gas och broms samtidigt nästan direkt när din mens kommer.

• slemtorsk i din bralla
    turlid70 skrev 2011-05-19 12:19:54 följande:
    Det finns 2 metoder att välja mellan. Den längre erbjuds oftast till oss äldre. Då börjar man spreja på dag 21 i menscykeln för att nedreglera. När mensen kommer börjar man spruta 8-12 dagar för att stimulera äggproduktion, alltså först bromsar man sen gasar med andra ord, man har dock lite inbromsning med sprej under produktionen.

Den kortare metoden är det bara sprutor, både gas och broms samtidigt nästan direkt när din mens kommer.
    tack turlid... får lite bättre koll då.. fast just nu känns det väldigt skit..fick precis besked från sexterapeuten att hon inte vill att jag ska vara med vid provtagningen..alltså helt seriöst ska hon och en vilt främmande ung tjej hjälpa min sambo att få utlösning!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det känns jättejobbigt eftersom vi har en liten kris bakom oss också... hon tycker att vi ska "skilja på sex och provtagning" men det känns bara så främmande att någon annan ska hålla i hans...snorre och få honom att komma....helt galet. Det är ju inte likadant om det är ett blodprov,ett prov i urinröret eller liknande..
    Vi har ju haft problem med apparaten vi fått låna, vi får liksom inte till det - har lyckats en gång men det var väl nybörjartur...nu ska vi då få hjälp men det gör bara att det låser sig helt för mig...Vill ju att vi ska undvika att de opererar honom för att få ut spermier men just nu vill jag bara säga att de får göra det, för då blir det ju inte så laddat..

Ja ja.. ska inte ta upp tråden med massa gaffel som inte hör hemma här..men ville bara få ur mig det.
  • No Ka Oi
    Zinfandel skrev 2011-05-19 07:33:17 följande:
    Chichisita & No Ka Oi: Vart tog ni vägen..?!

Jag är här! läser och läser och läser. Men jag känner inte att jag har så mycket att tillföra er erfarna och kunniga tjejer.  Jo, Grattis till graviditet och fina resultat på ÄP och sånt såklart!

Fast just nu har jag det.

Slemtorsk, jag har en bekant som dom plockat spermier ur pungen. Dom går in med en liten nål och suger ut spermierna. Han och frun har varit sjukskrivna tillsammans några dagar då dom gjort ÄP och spermieuttag samtidigt. Klart han inte tycker det varit roligt men han har gjort det många gånger.
  • turlid70

Jag skulle se det som ett prov i urinröret, men om ni hade en kris nyligen då förstår jag att det är känsligt. Han har nog förstått att inte dumma sig fler gånger så att ta det lungt och prata med honom. Lycka till!

• slemtorsk i din bralla
    turlid70 skrev 2011-05-19 12:45:16 följande:
    Jag skulle se det som ett prov i urinröret, men om ni hade en kris nyligen då förstår jag att det är känsligt. Han har nog förstått att inte dumma sig fler gånger så att ta det lungt och prata med honom. Lycka till!
    ja han är med på det hela.. han vill inte vara där inne själv med henne... tror han är lite rädd för henne *S* hon är....väldigt engagerad kan man väl säga *ASG*

Han har dessutom haft svårt med sin sexualitet fram tills ganska nyligen och han vill nog inget annat än att ha med mig därinne...
    No Ka Oi skrev 2011-05-19 12:43:47 följande:
    Jag är här! läser och läser och läser. Men jag känner inte att jag har så mycket att tillföra er erfarna och kunniga tjejer.  Jo, Grattis till graviditet och fina resultat på ÄP och sånt såklart!

Fast just nu har jag det.

Slemtorsk, jag har en bekant som dom plockat spermier ur pungen. Dom går in med en liten nål och suger ut spermierna. Han och frun har varit sjukskrivna tillsammans några dagar då dom gjort ÄP och spermieuttag samtidigt. Klart han inte tycker det varit roligt men han har gjort det många gånger.
    Tack.. vi har ju läst på och var helt inställda på att det var så det skulle gå till, ev får de tom blottlägga testiklarna men när vi fick detta alternativet kändes det som att det skulle vara lättare och vi dessutom skulle kunna göra det med heminsemination...men nu känns det lite tungt...
  • Zinfandel

Turild: åhhh plusset är underbart!! Hjärta

Katte & Inanna: jodå, äggen kan bli övermogna ändå. Därför ska man absolut inte vänta för länge att ta dem. Balansgång alltså.

Slemmis: vad är argumentet till att du inte ska vara med? 

• slemtorsk i din bralla
    Zinfandel skrev 2011-05-19 13:15:46 följande:
    Turild: åhhh plusset är underbart!! Hjärta

Katte & Inanna: jodå, äggen kan bli övermogna ändå. Därför ska man absolut inte vänta för länge att ta dem. Balansgång alltså.

Slemmis: vad är argumentet till att du inte ska vara med? 
    Argumentet är att hon tycke att vi ska skilja på sex och provtagning... förra gången vi var där så fick vi valet att antingen skulle hon och ett biträde göra det "det är ju inte värre än ett blodprov" eller så skulle vi fixa det själva, men på plats där (vi bor 8 mil från sjukhuset )

Vi vill göra det själva men eftersom vi inte fått till det med apparaten vi lånat så ringde mannen upp henne, vi skulle dit på tisdag egentligen, och tanken var att vi kunde göra det under överseende av henne, att hon liksom talade om ifall jag gjorde något fel med "apparaten"....men då var hon tveksam.. att det var att blanda ihop saker.

TROTS detta har hon ju ändå gett oss valet att göra det själva..hon har berättat att par har gjort det själva men att det ibland har spårat ur så att de har börjat ha samlag inne på provtagningsrummet (gud vad vi skrattade åt det... snacka om att gilla spänning liksom)...

Nu har inte min sambo varit otrogen hela vägen ut så att säga men han hade två-tre sexuella relationer på nätet under vintern och bara tanken på att någon annan ska hålla i hans....tja ni vet...gör mig illamående. Detta känner hon dock inte till.

Han själv är inte bekväm med det heller..alltså vi kan tänka oss att hon hjälper till eller åtminstone att jag är med i rummet...men det är ju lite lustigt detta, är ju absolut inte som ett blodprov.
  • Enya70
    kattenizze skrev 2011-05-19 10:29:33 följande:
    Enya: Kul att läsa om skillnaden, på min klinik byter man inte om, och de har skippat stesoliden innnan vilket jag tycker är bra. De har kvar morfindroppet vilket jag gillar eftersom jag inte tycker det räcker med lokalbedövning. Däremot tycker jag väntan efteråt är lååång, men å andra sidan tycker jag om att fika och prata och ofta har jag haft så fruktansvärt ont. Jag hade nog inte gillat Köpenhamnsmodellen då jag har så besvärligt efter ÄP. Jag brukade ha ont i drygt en vecka efter ÄP.
    Ja det skiljer på många saker från klinik till klinik. Givetvis tar man hand om de som får väldigt ont efter ÄP även på CFC. Men om man inte har det så är det bara att studsa (nåja, linka) hem.
  • No Ka Oi

Blottlägga testiklarna lät ju inte som nån höjdare... Det har jag missat att man kan/ibland måste göra.

Jag tycker bara det låter så hemskt med den där "apparaten" och att nån annan ska vara med och "fixa"... Min man hade tillräckligt med ångest att runka själv i en burk hemma. 

• slemtorsk i din bralla
    No Ka Oi skrev 2011-05-19 13:32:09 följande:

Blottlägga testiklarna lät ju inte som nån höjdare... Det har jag missat att man kan/ibland måste göra.

Jag tycker bara det låter så hemskt med den där "apparaten" och att nån annan ska vara med och "fixa"... Min man hade tillräckligt med ångest att runka själv i en burk hemma. 

min man har ju en ryggmärgsskada och har därför svårt att få utlösning, och pga ryggmärgsskadan kan det till och med vara svårt att få ut spermier med en nål.
    Men eftersom han faktiskt HAR fått utlösning på egen hand så fanns den här maskinen som ett alternativ.. vi har lyckats få till det 4 ggr på 4 år kan man säga och en gång med maskinen men det var nog nybörjartur :-/

Man gör ju först nån sån där nål in, sen om man inte får ut nåt då så kan man göra ett litet snitt och ta ut... och som sista hand är det att blottlägga testiklarna... brrrrr... känns så däääär kul att göra.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?