• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Snösport

Slemtorsk: Nja det är ju svårt att sätta sej in i situationen så jag skulle gå helt efter din egen känsla och om jag var du hade jag frågat sambon om det ingreppet känns som ett alternativ då det intima sköterskorna ska göra med din man känns olustigt för dej pga det andra som ev hänt tidigare.
    Kan tänka mej att finns det bara två skaer att välja på det eller ingrepp så kasnke du får stålsätta dej och acceptera att det är ett ingrepp men som sagt du kasnke kan få vara med?...vem säger att du inte kan få ha honom brevid dej senare för äggplocket? Jag har alltid sambon med mej så det borde de ju tycka var ok ni stöttar varandra du i hans nonation och han i din liksom.  
    Men som sagt svårt att sätta sej in i då jag själv har en jag fullkomligt litar på och inte känner konstiga känslor och för vi har ingen sådan situation så mina funderingar kan inte sätta sej in i situationen.
    Valet ska ni ta gemensamt tycker jag.

• slemtorsk i din bralla

jo vi har pratat om det... men så vitt jag har förstått så finns liksom inte tiden att han kan vara med mig vid äggplocket OCH få ut sina simmare.. jag vet ju inte hur det går till.

Det är ju frågan om tid också och jag vill ju ha honom intill mig genom det hela, men om han ska sitta i 30-45 min och försöka få ut sina simmare....då skapar det ju problem för äggplocket eller?

Vi får snacka om det om det helt enkelt, denna helgen är min son här och vi har bestämt att bara vara med honom och ha roligt....sen har vi ju snart vår tid hos läkaren och får väl ta upp det med henne.

• No Ka Oi
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-05-20 12:02:27 följande:
    Att allt det ska behöva innebära att någon annan inkräktar på vår intimitet...funderar på att säga till honom att jag inte fixar hela grejen utan att de får gå in med nål....är jag hemsk då?
    Nej, du är inte hemsk. Du mår ju uppenbart så dåligt över situationen. Du kommer få många fler nålstick än han. Du kommer ta ett antal sprutor. Du kommer bli plockad på ägg via slidan ut genom livmodern.

Min man har mått dåligt över allt jag har fått gå igenom och han inte behövt/kunnat göra så mycket.

Väg alternativen mot varandra. Ett steg i taget. Om det inte funkar med nål och det blir att öppna till testiklarna som du berättade om kanske ni ska ta ett steg tillbaka och överväga apparaten igen.

Ni vill ha barn tillsammans. Ni måste göra det på ett sätt som båda är nöjda med.
  • No Ka Oi
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-05-20 13:07:12 följande:
    Det är ju frågan om tid också och jag vill ju ha honom intill mig genom det hela, men om han ska sitta i 30-45 min och försöka få ut sina simmare....då skapar det ju problem för äggplocket eller?
    Maken har fixat sitt prov hemma. Sen har han haft en timme på sig att lämna burken på lab. Sen ska sperman tvättas och äggen ska vila. Så jag tycker det borde gå att ni är med varandra hela tiden.
  • pp08
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-05-20 13:07:12 följande:
    jo vi har pratat om det... men så vitt jag har förstått så finns liksom inte tiden att han kan vara med mig vid äggplocket OCH få ut sina simmare.. jag vet ju inte hur det går till.

Vi får snacka om det om det helt enkelt, denna helgen är min son här och vi har bestämt att bara vara med honom och ha roligt....sen har vi ju snart vår tid hos läkaren och får väl ta upp det med henne.
    Det borde gå att lösa.

Vi har ibland gjort så att min kille fick lämna sitt prov innan ÄP, och ibland efter. (berodde på hur mycket tid vi hade, när det blev för tajt inför pga bilköarna fick han lämna provet efter). Jag vill alltid att han ska vara med på själva ÄP. Första gången missförstod han hela och det var nästan så att de skulle ta med honom till ett annat rum när jag skulle in för ÄP. Just den första gången gjorde det jättemycket ont, förmodligne eftersom jag var på gränsen till överstimulerad och jättesvullen. De andra gånger har det inte gjort lika mycket ont, men har jag även fått mer smärtstillande. Nu tror jag nog att jag skulle klara det själv (skulle bli 6e ÄP i så fall), men tycker endå att det är bra att han är med.
    ♀ 090619
  • slemtorsk i din bralla
    No Ka Oi skrev 2011-05-20 13:21:24 följande:
    Maken har fixat sitt prov hemma. Sen har han haft en timme på sig att lämna burken på lab. Sen ska sperman tvättas och äggen ska vila. Så jag tycker det borde gå att ni är med varandra hela tiden.
    ååh vad glad jag blir för det inlägget..då borde jag ju kunna vara med när han klämmer ut simmarna iaf...vi har ju lite långt att åka..bor i Vårgårda och ska in till Sahlgrenska ....så vi måste göra allt där, alternativt hemma hos mannens föräldrar *S* det skulle nästan vara lite humor, fast med Göteborgstrafiken vette katten om man hinner in till Sahlgrenska från Hisingen heller, man kan ju aldrig veta liksom.

Känns som det är många frågor vi får ta både med hon sexrådgivaren och läkaren för att försöka fasa oss rätt... känns som att vi får igen lite nu för att det gått så fort och smidigt med att få tider och komma framåt i kön... det är ju mindre än 2 månader sen vi bestämde oss för att skaffa barn och något ska vi väl betala för att det rullat på så fort.....och jag får lära mig se det positiva i det... vi SKA få en bebis, så är det bara.
  • pp08

Någon som har bytt fr korta metoden till långa metoden?

Själv står jag i valet och kvalet att starta nästa IVF (mens om några dagar, korta metoden). Planeringen blir kanske inte optimalt, och då kanske väljer vi att starta efter sommaren istället. Då är det ju många som vill komma igång. Det borde vara lättare att planera när man gör långa metoden.

Dessa behandlingar har jag gjort tidigare: Brukar alltid plockas på ca 5-9 ägg (flera mindre äggblåsor kan dock ha funnits)

1) lång metod puregon (många ojämna blåsor, risk för överstimulering), ET 1 embryo
    2) lång metod menopur, ET 1 embryo
    3) kort metod menopur (ET 1 embryo, gravid, flicka född 09)

syskon:
    3a) FET med 1 fryst embryo fr IVF3
    4) kort metod menupur (insättning av 2)
    5) kort metod menopur (insättning av 2, gravid med 1, men v.6 missfall).

Menopur korta metod verkar den som fungerade bäst. Speciellt sista gången då jag sprutade ca 1 dag längre och hade 5 av 6 befruktade ägg. Så kanske vi ska inte ändra????

♀ 090619
  • No Ka Oi
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-05-20 13:26:21 följande:
    vi SKA få en bebis, så är det bara.
    Rätt inställning!!!
  • Fjällsippan

Slemtorsk: har du haft möjlighet att prata med kliniken om det här? Dom kanske har någon bra lösning? Jag hörde om ett par där kliniken valde att frysa ner spermierna någon dag innan kvinnan gjorde äggplock, och det kanske skulle kunna vara en lösning för er. Då får ju dessutom kliniken veta i förväg huruvida de kommer att behöva göra PESA (visst heter det så?) för att hitta spermier. Annars kanske ni kan gå till kliniken tidigt så att du hinner med att hjälpa honom innan äggplocket. Jag hoppas att ni, tillsammans med kliniken, hittar ett sätt som gör att ni båda kan känna er lugna inför behandlingen!

• Hönan

Kalimero: Ja, det är min sambo som har för få antal + min ålder (snart 39) Första gången blev alla befruktade(5st) m bara 2 klarade dag 2. Andra gången plockade de bara 4 o förra fredagen ringde de o sade att 2 var omogna, en gick sönder vid ICSI o en blev aldrig befruktad. Så enligt dem är det inget fel på vår matchning vad de ser just nu. Håller tummarna!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?