• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Mia69
    No Ka Oi skrev 2011-05-23 07:50:28 följande:

Jag vill protestera lite. När det inte lyckades på mitt första färkförsök (2005, långa metoden) sa läkaren att vissa har lättare att bli gravid med frysta för då görs det (oftast) i en helt naturlig cykel och då är inte kroppen så uppochner av alla hormoner man stoppat i sig. Och än så länge stämmer det för mig. Jag har gjort två färskförsök som blivit minus. Ett FET som blivit minus. Och två FET som blivit plus! Det ger mig hopp och kanske någon mer..

Det var inte meningen att ta bort hopp från de som genomgår FET!
    Det är ju jättegoda resultat på FET!!! Vad jag har kunnat läsa mig till är procentsiffran för FET aningen lägre än vid färskförsök men klinikerna blir bättre och bättre på att hantera frysta embryon. Min klinik (IVF-kliniken i Göteborg) kommer tex att införa vitrifiering (snabb nedfrysning) av 2 och 3 dagars embryon under hösten och det kommer innebära att fler embryon klarar upptining. Jag menade att om man har möjlighet att sätta in ett färskt embryo så skall man göra detta. Frysta kan tappa celler vid upptining eller helt duka under.

Citat från resultat Curakliniken, Malmö:
    En frysbehandling innebär mindre påfrestning för kvinnan eftersom någon stimulering med hormonsprutor och äggplockning ej behöver göras. Resultat med frysbehandling är mycket goda men en aning lägre jämfört med återföring av färska embryon (figur 2).

Om man fingranskar detta stapeldiagram ser man dock att resultaten faktiskt ser något bättre ut för FET jmf med ET på kvinnor över 38. Överlag när jag granskat resultat tycker jag dock att man har sett aningen (det handlar om några procent) lägre procentsats på frysta embryon jmf med färska. Men kanske har ni rätt och att jag har sett på för gamla siffror.
    DET ÄR KLART ATT MAN BLIR GRAVID ÄVEN PÅ FET!!!
  • Skytten

Hej alla!

Jag hinner inte vara så aktiv här pga mycket jobb och resor just nu. Nu har jag i alla fall snabbt skummat igenom det senaste och grattis till plus Snösport och jag håller tummarna Zinfandel.
    Själv har jag nu fått preliminär ÄP-vecka, v. 35. Så jag ska börja med korta metoden i mitten av augusti om nu min mens följer 30-dagarscykeln. Den här månaden blev det bara 28 dagar. Lite bekymmersamt med min oregelbundna mens.
    Men om ni vill får ni gärna skriva in mig i listan.

Ha det så bra! 

• Inanna Li
    Boe skrev 2011-05-23 08:32:18 följande:
    Inanna,
    När är det ÄP för dig?
    På onsdag kl 8:30 på morgonen! Ikväll tar jag äggmognadssprutan och hoppas få ett antal mogna ägg fram till onsdag!
  • No Ka Oi
    Mia69 skrev 2011-05-23 08:50:07 följande:
    Det var inte meningen att ta bort hopp från de som genomgår FET!
    Nej, det gjorde du inte!!! Då skulle man ju inte göra FET. Jag ville bara förmedla vad min läkare sa till mig. För övrigt är det nog inte så lätt att brt det minsta lilla hopp för en IVF:are. Jag triggar på minsta lilla hopp!!!
  • Snösport

Innan68: Kommer hålla tummarna värre på onsdag 08.30 och därefter, letar just nu begagnad rullator på Blocket så jag bara kan sätta på skidorna till i januari
    Många kramar!!

• Enya70
    Snösport skrev 2011-05-23 09:23:44 följande:
    Innan68: Kommer hålla tummarna värre på onsdag 08.30 och därefter, letar just nu begagnad rullator på Blocket så jag bara kan sätta på skidorna till i januari
    Många kramar!!
    Se om du hittar ett helt parti rullatorer så det finns åt oss andra också Skrattande.

Hur mår du idag Snösport? Hoppas så att det går hela vägen för dig, det vore fantastiskt häftigt och du är såååå värd det Hjärta
  • Enya70
    Fjällsippan skrev 2011-05-23 08:47:01 följande:
    Enya: hur upplever du de första ruvardagarna? Känner du av mycket?

Nu är jag på ruvardag 5 och har varken haft  molvärk eller stickningar. Så frustrerande, tycker jag. Man vill känna att det "händer något". Men nada... 
    Ja du Fjällis, i den här världen är det enda man kan vara säker på att symptomen kan vara vad som helst och säger ingenting!

Den gången jag plussade i somras hade jag redan gett upp det försöket och var säker på att mensen var på G. Andra gånger när jag verkligen trott det gått vägen har man stirrat besviket på det enda strecket på testet.

Idag är jag på RD3 (om man räknar ET som RD0). Jag har haft ont i nedre delen av magen alla dagar hittills men inte riktigt molvärk ändå. Möjligen lite mindre ont i dag. Och så känner jag mig svullen över magen och öm i tuttarna. Men öm i tuttarna blev jag redan morgonen efter Ovitrelle sprutan så det beror ju på den såklart.

Men jag håller med dig, man vill ju känna något för då tror man ju att det händer något därinne.
    Kramar
  • Inanna Li
    Snösport skrev 2011-05-23 09:23:44 följande:
    Många kramar!!
    Tack Snösport! Lycka till med rullatorköpet SkrattandeKyssFlört!
  • Snösport
    Enya70 skrev 2011-05-23 12:36:29 följande:
    Se om du hittar ett helt parti rullatorer så det finns åt oss andra också Skrattande.

Hur mår du idag Snösport? Hoppas så att det går hela vägen för dig, det vore fantastiskt häftigt och du är såååå värd det Hjärta
    Hej, jo här hoppas jag för fullt   Mår toppen och känner väldigt lite symptom men en och annan påminnelse då jag haft lite mer molvärk på fm= skönt!!! man är ju lite mer fundersam säkert än en som inte väntat över 3 år på ett pluss. Alla här är värda ett plus och graviditet på vilket sätt det än vill fastna Skrattande  
    Är på vecka 4 idag sa gynläkarens sjuksyrra,,, hon ringde och informerade mej om deras öppetider dessa 2 veckor då jag ev skulle göra VUL för IVFen ....hon vart lika chockad som jag hi,hi,hi!!!  Jag trodde jag var på vecka 5 ..kollade en gravidkalender på nätet som säger 4+3 ja,ja...fick iaf VUL tid i vecka 6 + 6 av henne...annandag pingstSolig, hon sa ett plus är ett plus så luta dej tillbaka och var glad nu så det ska jag försöka göra.

Kollade på Blocket och det finns massor av rullatorer i Sverige till Salu från 300kr och uppåt hi,hi,hi!!

Fjällis: nu i naturlig cykel helt så kan jag säga att jag hade samma men mindre PMS känningar som alltid men med lite extra toppar någon minut då och då som gjorde att jag trodde jag var skengravid för jag kört med "jag är gravid" ända sedan ÄL hi,hi,hi...----jag tror inte man alltid behöver känna ngt och dessutom så gör ju ibland medicinen att man känner massor.  Sedan jag fick östrogen vid mina IVFer så gjorde det att jag inte alls blev så "dålig " eller inte alls hade sådan symptom.   Jag får alltid en supertung känsla ner mot knäna just någon dag innan jag får mens så på så sätt har jag känt lite att detta är annorlunda.
  • Enya70

Flyttar fram listan. Det händer så mycket här nu att jag har svårt att hålla koll på alla Solig

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Snösport, 42år, IVF6 start i maj, bor Luleå går i Falun 
    Hoppaspåenliten: 38år Invätar IVF i februari, bor i skåne.
    Glenda Glad, 40 år, Malmö, Syskonförsök nr1(IVF2), spraystart 4/3
    Mary73: 37 år Syskonförsök IVF 2
    Thuleslapper: IVF3 någon gång när jag känner mig redo (vecka 18-24), USÖ
    Eviglängtan, 39 år Skåne, (IVF3, syskon). Troligtvis i april
    Riita, 40 år Uppsala, IVF1, FET2
    Mimmsann72, 39 år, IVF/ICSI 3 i höst
    Hönan 38 snart 39 år, Stockholm ICSI 3 i höst

***SPRAYAR***
    Betty Boop, 38 år, 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.
    Lumix, 40 år, syskonförsök på Shady Grove, bor i USA, FET ?, p-piller istället för spray.

***SPRUTAR***
    Inanna, 42 år, bor i Göteborg, ICSI 3 på IVF-kliniken, Sprutstart 12/5                                                                              Mia, 42 år, IVF 2, Sprutstart 14/5       

Boe, 38 år, Stockholm, CvL syskonförsök 1 (IVF 3) sprutstar 20/5                             

***ÄP***

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5
    Turlid, 40 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, ÄP 6/5 + ET 8/5, TD 24/5
    Fruttan, 37 år, Stockholm, IVF Sophiahemmet. (Syskonförsök 2) ET 11/5, TD 25/5
    No Ka Oi, 38 år, Göteborg, Carlanderska, FET 12/5, TD 26/5 (min födelsedag)
    Zinfandel, 39 år i Skåne, IVF4, ÄP 11/5, ET 13/5, TD Mors Dag ;)
    Lenafena, 41, Åmål, IVF1 Carlanderska, ET 14/5, TD 28/5 sambons födelsedag
    Fjällsippan, 42 år, bor i Stockholm, syskonförsök nr 5 på CvL, TD 2 juni
    Enya70, 40 år Uppsala (IVF9 på CFC i Köpenhamn) ET 20/5 TD 3 juni

***GRAVIDA***
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, BF 18/7, bor i Göteborg
    dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, BF 29/12

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011

***Övrigt***
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    pp08, 40, hemmaförsök, kanske ny IVF(nr6) till våren
    Sushikatten 42, hemmaförsök ett tag framöver 
    Myrslok69, 41 år, avbrutet ivf vid vul = hemmaförsök!
    Hispan 39 år, hemmaförsök till i höst.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?