• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Enya70

Förresten ni som tar Progesteron vaggisar under ruvandet, tar ni två eller tre om dagen???

I Sverige fick jag order om 3 om dagen men nu i Danmark bara två om dagen. De tycker tre om dagen är för mycket.

Så hur gör ni andra?

• Inanna Li

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Snösport, 42år, IVF6 start i maj, bor Luleå går i Falun 
    Hoppaspåenliten: 38år Invätar IVF i februari, bor i skåne.
    Glenda Glad, 40 år, Malmö, Syskonförsök nr1(IVF2), spraystart 4/3
    Mary73: 37 år Syskonförsök IVF 2
    Thuleslapper: IVF3 någon gång när jag känner mig redo (vecka 18-24), USÖ
    Eviglängtan, 39 år Skåne, (IVF3, syskon). Troligtvis i april
    Riita, 40 år Uppsala, IVF1, FET2
    Mimmsann72, 39 år, IVF/ICSI 3 i höst
    Hönan 38 snart 39 år, Stockholm ICSI 3 i höst

***SPRAYAR***
    Betty Boop, 38 år, 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.
    Lumix, 40 år, syskonförsök på Shady Grove, bor i USA, FET ?, p-piller istället för spray.

***SPRUTAR***
    Inanna, 42 år, bor i Göteborg, ICSI 3 på IVF-kliniken, Sprutstart 12/5, ÄP 25/5
    Mia, 42 år, IVF 2, Sprutstart 14/5       
    Boe, 38 år, Stockholm, CvL syskonförsök 1 (IVF 3) sprutstar 20/5                             

***ÄP***

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5
    Turlid, 40 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, ÄP 6/5 + ET 8/5, TD 24/5
    Fruttan, 37 år, Stockholm, IVF Sophiahemmet. (Syskonförsök 2) ET 11/5, TD 25/5
    No Ka Oi, 38 år, Göteborg, Carlanderska, FET 12/5, TD 26/5 (min födelsedag)
    Zinfandel, 39 år i Skåne, IVF4, ÄP 11/5, ET 13/5, TD Mors Dag ;)
    Lenafena, 41, Åmål, IVF1 Carlanderska, ET 14/5, TD 28/5 sambons födelsedag
    Fjällsippan, 42 år, bor i Stockholm, syskonförsök nr 5 på CvL, TD 2 juni
    Enya70, 40 år Uppsala (IVF9 på CFC i Köpenhamn) ET 20/5 TD 3 juni

***GRAVIDA***
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, BF 18/7, bor i Göteborg
    dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, BF 29/12

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011

***Övrigt***
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    pp08, 40, hemmaförsök, kanske ny IVF(nr6) till våren
    Sushikatten 42, hemmaförsök ett tag framöver 
    Myrslok69, 41 år, avbrutet ivf vid vul = hemmaförsök!
    Hispan 39 år, hemmaförsök till i höst.
  • Inanna Li
    Enya70 skrev 2011-05-23 14:15:34 följande:

Förresten ni som tar Progesteron vaggisar under ruvandet, tar ni två eller tre om dagen???

I Sverige fick jag order om 3 om dagen men nu i Danmark bara två om dagen. De tycker tre om dagen är för mycket.

Så hur gör ni andra?

Båda tidigare försöken 3 gånger om dagen och nu ska jag ta vaginaltabletten Lutinus. Även den 3 gånger om dagen.
  • Fjällsippan

Tack Enya och Snösport för input om ruvarsymptom ! Jag kan konstatera att man aldrig blir expert på att vara ruvare, även om den är femtonde gången för mig så känner jag mig ändå som en nybörjare. Varje gång!

Enya: CvL ordinerar vaggisar 3 ggr/dag. I Falun var det 2 ggr/dag, så när sonen blev till hade jag bara 2 ggr/dag och det funkade utmärkt. Men jag tar seden dit jag kommer och tar 3 ggr/dag nu när jag går på CvL. 

• Enya70
    Fjällsippan skrev 2011-05-23 14:47:48 följande:
    Tack Enya och Snösport för input om ruvarsymptom ! Jag kan konstatera att man aldrig blir expert på att vara ruvare, även om den är femtonde gången för mig så känner jag mig ändå som en nybörjare. Varje gång!

Enya: CvL ordinerar vaggisar 3 ggr/dag. I Falun var det 2 ggr/dag, så när sonen blev till hade jag bara 2 ggr/dag och det funkade utmärkt. Men jag tar seden dit jag kommer och tar 3 ggr/dag nu när jag går på CvL. 
    Ha ha och nionde gången för mig så vi om några borde ju ha koll Skrattande. Men som sagt alla mina ruvningar har varit olika så jag kan inte dra några slutsatser alls om hur det ska vara...

Ja, jag tar också seden dit jag kommer. 3 ggr/dag 4 IVF i Sverige och nu 2 ggr/dag 5 IVF i Danmark.

Men i somras när jag plussat och vi såg på VUL i sjunde veckan att hjärtat slog men att embryot var lite för litet så blev jag beordrad av en svensk läkare att öka till proggisar 3 ggr om dagen som jag ju då gjorde. Nu gick det ju åt helvete ändå men jag minns att läkaren var enträgen på den högre dosen
  • callimero

Måste höra med er som testa både de vanliga vaggisarna och Crinone - kände ni någon skillnad på biverkningar? Tar för första gången Crinone nu, endast på morgonen kontra vaggisar x 3 vid tidigare försök och har knappt någon molvärk eller bröstont alls mot innan.

• Enya70
    callimero skrev 2011-05-23 15:08:23 följande:
    Måste höra med er som testa både de vanliga vaggisarna och Crinone - kände ni någon skillnad på biverkningar? Tar för första gången Crinone nu, endast på morgonen kontra vaggisar x 3 vid tidigare försök och har knappt någon molvärk eller bröstont alls mot innan.
    Jag har provat Crinone en gång och Progesterone vagitorier åtta gånger.
    Den gång jag använde Crinone hade jag alla symptom i kubik. Jätteöm i brösten och mådde superilla.
    Så därför bytte jag tillbaka efter det Glad.

Men jag har läst här innan om andra som precis som du upplevt det tvärtom. Det verkar vara så otroligt individuellt allting, hur man reagerar på mediciner, vilka biverkningar och symptom man får.

När jag tog Crinone gjorde jag det två gånger om dagen så det kan ju vara därför att du känner mindre för att du tar mindre Crinone???
  • kattenizze

Enya: Om jag förstått det hela rätt kan man inte överdosera proggisar...Därför är det väl bra att ta tre? Jag har nu två men jag är ju i vecka 10 snart. Ska ha dem flera veckor till som ett stöd för att förebygga MF.

• Enya70
    kattenizze skrev 2011-05-23 17:21:36 följande:
    Enya: Om jag förstått det hela rätt kan man inte överdosera proggisar...Därför är det väl bra att ta tre? Jag har nu två men jag är ju i vecka 10 snart. Ska ha dem flera veckor till som ett stöd för att förebygga MF.
    Är det så? Jag har ingen aning nämligen. Jag har funderat på att ta 3 som läkarna i Sverige säger men har ändå snällt lytt min danske läkare... Kanske borde jag öka till 3?

Vet ni andra? Finns det några nackdelar med att öka progesterondosen?
  • Skruttefia

Snösport - vad är det jag ser????

Varmt varmt grattis till denna fantastiska överraskning (såg att det var på "naturlig" väg)

En liten kommentar angående veckoräkning:

Om du är i v 4+3 så säger vi vanliga dödliga att vi är i "5:e veckan". Sjukvårdspersonal säger dock att du är "4 fullgångna veckor", dvs "vecka 4". Jämför att vara "på det 43:e året" respektive "vara 42 år"

Kram o lycka till med resten av graviditeten!

Snösport skrev 2011-05-23 13:06:32 följande:
    Hej, jo här hoppas jag för fullt Mår toppen och känner väldigt lite symptom men en och annan påminnelse då jag haft lite mer molvärk på fm= skönt!!! man är ju lite mer fundersam säkert än en som inte väntat över 3 år på ett pluss. Alla här är värda ett plus och graviditet på vilket sätt det än vill fastna Skrattande
    Är på vecka 4 idag sa gynläkarens sjuksyrra,,, hon ringde och informerade mej om deras öppetider dessa 2 veckor då jag ev skulle göra VUL för IVFen ....hon vart lika chockad som jag hi,hi,hi!!! Jag trodde jag var på vecka 5 ..kollade en gravidkalender på nätet som säger 4+3 ja,ja...fick iaf VUL tid i vecka 6 + 6 av henne...annandag pingstSolig, hon sa ett plus är ett plus så luta dej tillbaka och var glad nu så det ska jag försöka göra.
    ♀ jan-06 & ♀ jun-09
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?