• Gunnel68

Hjälp! Slutade amma och går nu upp i vikt. Vad göra?

Jag slutade amma för en månad sedan och nu går jag upp i vikt.

Gick upp tio kilo under min graviditet och var tillbaka på min normalvikt igen tre, fyra månader efter förlossningen. Rasade inte i vikt utan har tränat, promenerat och ätit normalt. Men nu, när jag slutat amma så har jag lagt på mig två kilo på bara en månad utan att ha ändrat något.

Någon som varit med om något liknande? Var ska detta slutat.

Kan tillägga att jag är smal (55 kilo och 165 cm lång) men nu väger jag alltså helt plötsligt 57 kilo. Känns inte bra. 

• Svar på tråden Hjälp! Slutade amma och går nu upp i vikt. Vad göra?
  • Teskedsmamman

Jag gick upp 5-7 kg verje gång jag slutade amma... oavsett om jag gick på GI, toktränade osv.. det var  bara att gilla läget och ta itu med det under tiden....

Förväntar mig samma sa kden här gången

3 killar & pojke v34 ☆ tesked.blogspot.com/ ☆ Virkaholic
  • LillaFlingan

ät mindre mat..

när man helammar så förbränner bara amningen 500-800kcal/dag!!!
    det gör ganska mycket.. när man slutar amma och fortsätter äta som när man ammade.. ;)

• Gunnel68
    Teskedsmamman skrev 2010-06-28 22:52:20 följande:
    Jag gick upp 5-7 kg verje gång jag slutade amma... oavsett om jag gick på GI, toktränade osv.. det var  bara att gilla läget och ta itu med det under tiden....

Förväntar mig samma sa kden här gången
    Hur tog du itu med det under tiden menar du? Jag kan inte träna mer eller äta mindre för då kommer jag späka kroppen och det är ju inte bra för ämnesomsättningen.
  • Gunnel68
    LillaFlingan skrev 2010-06-28 23:07:14 följande:
    ät mindre mat..

när man helammar så förbränner bara amningen 500-800kcal/dag!!!
    det gör ganska mycket.. när man slutar amma och fortsätter äta som när man ammade.. ;)
    Jag har ju delammat ett tag och då märkte jag ingen skillnad. Åt inte mer än vanligt när jag helammade än innan jag blev gravid så det är inte aktuellt att äta mindre då jag aldrig har haft problem med vikten och alltid ätit vettigt och normalt samt tränat.
  • Teskedsmamman
    Gunnel68 skrev 2010-06-28 23:08:27 följande:
    Hur tog du itu med det under tiden menar du? Jag kan inte träna mer eller äta mindre för då kommer jag späka kroppen och det är ju inte bra för ämnesomsättningen.
    Fortsätt som du gör tills kroppen har ställt om sig skulle väl jag tipsa om då....
    3 killar & pojke v34 ☆ tesked.blogspot.com/ ☆ Virkaholic
  • babynow

Förstår precis vad du menar. Sitter i samma sits och trivs inte alls:(. Jag har nu bestämt mig - från och med idag skall jag sluta upp med fikabröd (älskar nu för tiden att fika, vilket jag inte gjorde förr). Och så måste jag väl inse att jag inte kan äta portioner som en grovarbetare...

Var också smal (innan detta), 169 cm och 52-54 kg. Nu 57 kg... Lite tycker säkert en del men jag jämför mig inte med andra utan med mig själv. Tycker inte alls om min kropp idag men från och med idag så... Skall du hänga med i kampen mot kilona?

• Gunnel68

Tycker bara att det är så konsigt för jag äter som sagt inte mer än vanligt och jag ljuger inte för mig själv. Och det var ju inte så att jag rasade i vikt efter graviditeten heller jag jobbade ju på det. Som jag skrev tidigare så kan jag inte äta mindre för då kommer min kropp gå på sparlåga. Har aldrig jojobantat eller haft problem med vikten. Får hoppas på att kroppen reglerar det själv med tiden för jag vet inget annat råd.

Är det någon vars vikt reglerat sig av sig själv med tiden när de gått upp efter att ha slutat ammat?

• Gunnel68

Är det någon vars vikt reglerat sig av sig själv med tiden när de gått upp i vikt efter att de ha slutat ammat?

• Asong

Precis samma hände mig, äter inte särskilt mycket, rör på mig och har nu gått upp i vikt 😭. Hoppas att kroppen stabiliseras snart. Efter de andra barnen har jag tappat de sista reserverna efter att jag slutat amma. 

Svar på tråden Hjälp! Slutade amma och går nu upp i vikt. Vad göra?