• drakvinge

Treåring som pratar med egna ord plötsligt

Min dotter är tre år och har börjat prata obegripligt.
    Dels använder hon egna ord så vi inte förstår nånting.
    Dels pratar hon totalt obegripligt när hon väl använder svenska ord, alltså det finns ingen rim och reson i det hon säger.
    Förut förstod vi henne och nu när hon pratar så vi inte förstår och vi säger att hon inte förstår så ler hon bara och fortsätter med sina påhittade ord.

Är det så treåring är eller vad ska vi göra?

I övrigt så är hon i en "stammande period" igen där hon står och hackar när hon blir ivrig.

Hon blev storasyster för fyra månader sen och pratar bebisspråk ibland, men det har hon slutat med nu och istället har det blivit så här.

Behöver jag vara orolig för henne? 

• Svar på tråden Treåring som pratar med egna ord plötsligt
  • kutiom

Min dotter är fyra och har också börjat med egna ord, hon förlänger orden som finns och gör dom totalt omöjliga att förstå. Då hon redan från början pratar otydligt gör det inte saken bätter direkt. Jag har låtit henne hållas, ser det som att hon leker med ljud. Jag tror även att hon pratar medvetet otydligt för att hon vet att hon ändå är svår att förstå och därför av någon underlig anledning vill "ge igen". Vissa ord hon säger är det inte meningen att vi andra ska kunna uttala precis som hon inte kan uttala några av "våra" ord.

Jag har däremot inte gjort något åt det utan vi pratar på så gott det bara går. Tror inte du behöver vara orolig, låt henne leka med orden. Så tänker jag.

• Superhero

min snart treåring har hittat på egna ord sen några månader tillbaka då hon inte kommer på/vet dom riktiga. har ett gäng hon kör med typ

"kan jag få den piffen?" "dumenar potatisskalaren?" "ja" 
    "det va en sån, sån, sån bumsibum" om typ skylift.

• ladysoul77

Så här gör min dotter med! Jag frågade på BVC då jag var där med vår 3-månaders och hon sa att nu kommer de in i stora fantasivärlden. Det är nu de kan få låtsaskompisar och de kan "se" saker som inte finns.. Hon sa att det var jättevanligt. Hon tyckte man skulle ignorera det och bara nicka med.. Glad

• Poppaloppa

Vet att tråden är gammal men precis såhär har min strax treåriga dotter börjat göra. TS, om du läser detta, hur länge höll det på? Eller någon annan som känner igen?

Svar på tråden Treåring som pratar med egna ord plötsligt