• kroppknopp

TIps på hur man kan få tjockar slemhinna?

Jag har på egen hand, tyvärr utan engagemang från min gyn, kommit fram till att jag har för tunn slemhinna. Vid IVF blir den ok, men då har man ju hormonstöd. Men i vanlig cykel och i hemmaverskstad så är den antagligen för tunn. Jag vet eg inte heller om jag ägglossar eftersom inga såna prover tagits.

Någon som har tips på medicin eller naturläkemedel som kan stötta uppbyggnaden av slemhinnan, framförallt under första delen av cykeln?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-09 18:05
    Fick svar på olika prover jag tagit (efter mkt tjat). Tog progesteronprov 9 dgr efter ÄL och hade endast 19. Tydligen för lågt. Får inga vettiga svar av min gyn så jag tar provsvaren och vänder mig till någon annan efter sommaren. Ska dock göra en FET i augusti. Dock med stöd av Femanest.
    Det är dyrt att göra IVF så jag undrar fortfarande vad jag kan ta för att bygga upp slemhinnan. Räcker verkligen bara progesterontillskott? Behövs inte östrogen också?

• Svar på tråden TIps på hur man kan få tjockar slemhinna?
  • astrae

Har för mig att progesteronet hjälper till att bygga upp den, finns "progester-all kräm" men har inte provat det. Sen ska väl även E vitamin och spikmatta göra susen enligt  personligen oprövade tips! Tänkte ta en kur med extra E vitamin för jag har tagit pergo men fick ingen ÄL så jag avvaktar. Lycka till!

• sodkt

Jag har också haft tunn slemhinna, ca 5 till 6 mm, vid två av mina embryo insättningar. Vid den senaste erbjöds jag dubbel dos, dvs. prognynon 6 mg/dag samt Estradot plåster, 2 plåster per vecka med 2 byten per vecka. Då svarade min kropp bättre och slemhinnan var hela 11 mm!

Kanske något för dig också?

• kroppknopp

De gyn jag har varit hos har mätt slemhinna vid VUL. Slemhinnan är olika tjock under olika delar av cykeln.

• Skruttefia06

Är det sekretet vid äl ni menar ?

• Skruttefia
    Skruttefia06 skrev 2010-07-06 22:32:45 följande:
    Är det sekretet vid äl ni menar ?
    Nej, slemhinnan som sitter på insidan av livmodern. Det är den som lossnar och blöder bort vid mens.
    Amanda 060121 & Louisa 090605
  • Skruttefia06
    Skruttefia skrev 2010-07-07 10:44:26 följande:
    Nej, slemhinnan som sitter på insidan av livmodern. Det är den som lossnar och blöder bort vid mens.
    Ok,,när kollar man den ? Strax innan BIM ? På kliniken då?
    Trodde att jag visste det mesta,,tur man kan lära sig..
  • Skruttefia
    Skruttefia06 skrev 2010-07-07 21:43:06 följande:
    Ok,,när kollar man den ? Strax innan BIM ? På kliniken då?
    Trodde att jag visste det mesta,,tur man kan lära sig..
    Om man gör IVF el ÄD gör man flera VUL innan man sätter in sina befruktade embryon,dvs man "bygger" slemhinna innan ÄL. Strax innan BIM är det definitivt för sent att kolla.
  • Skruttefia

> skruttefia. Såg i din pres att du också gör IVF för att förhoppningsvis få syskon till ditt barn (min förstfödda är också tillverkad på gammeldags sätt medan lillasyster är ett IVF-barn). Håller tummarna att du ska lyckas. Du har ju säkerligen gjort ett antal VUL i samband med det och om inte kliniken har kommenterat din slemhinna är jag säker på att allt ser väldigt bra ut vad gäller den aspekten.

Kram o lycka till!

Svar på tråden TIps på hur man kan få tjockar slemhinna?