• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att gå runt naken i sitt egna hem?
  • Pormoicheia

Ja absolut, MEN under förutsättningen att man inte utsätter andra för obehag och väljer sina tillfällen. Mitt på dagen när barnen ha sina kompisar hemma kanske inteär läge att gå runt naken och bor man i hyreshusområde på lägsta våningen (där insynen är som störst) kanske det inte heller är så väl planerat att flanera runt i lägenheten helt naken utan att dra för fönstrena lite.

Men i det stora hela...om man inte är tillåten att vara naken i sitt eget hem, var ska man då kunna vara naken?

I spell like a rake because I'm in so fast in my fingers
  • fialia78

Håller med ovanstående talare.
    Går inte heller naken framför min 12-åring då jag vet att han skulle tycka att det var generande och pinsamt. Men om jag är själv hemma kan jag göra det när jag letar fram kläder och så efter duschen.

• Pengen
    Sjukhus Mamman skrev 2010-07-26 00:09:43 följande:
    Är det okej att gå runt hemma naken om man känner för det?
    Oavsätt vart/hur man bor?
    Om jag går förbi ett hus eller lägenhet och ser, från gatan, ett manspaket svänga runt i fönstret då en nudist byter gardiner, då kan han åka dit på förargelseväckande beteende.

Det handlar alltså inte om var man är naken, utan huruvida man utsätter allmänheten för sin nakenhet eller inte. Juridiskt alltså,
  • Michas

Ja, så länge som det inte handlar om förargelseväckande beteende.

• Anton Chigurh

TS ställer frågan om du kan gå naken utifrån hur du bor, alltså vad evt grannar/förbipasserande kan få skåda i ditt hus elr trädgård, och ja, du kan gå naken oavstt vad, det är för fan ditt hem, din borg, du gör vad du känner för inom lagens råmärken.

Så av me palterna bara, folk skall ge fulkommligt ge fan i vad du gör på dina ägor.

Don't run, you'll only die tired - US Sniper Team.
  • Pengen
    Anton Chigurh skrev 2010-07-26 00:43:32 följande:
    TS ställer frågan om du kan gå naken utifrån hur du bor, alltså vad evt grannar/förbipasserande kan få skåda i ditt hus elr trädgård, och ja, du kan gå naken oavstt vad, det är för fan ditt hem, din borg, du gör vad du känner för inom lagens råmärken.

Så av me palterna bara, folk skall ge fulkommligt ge fan i vad du gör på dina ägor.
    Du säger att man får göra vad man vill inom lagens "råmärken". Lagen säger att man inte får ta av sig kläderna i sitt eget hem om det innebär att man utsätter allmänheten för sin nakenhet, på samma sätt som du inte får gå naken på gatan alltså.

Det subjektiva rekvisitet behöver dock inte vara uppfyllt vid första tillfället, men efter upprepade tillsägelser från grannar, förbipasserande och polis så kommer man åka dit på det då man anses förstå att vissa platser i ens hem är synliga för allmänheten. 
  • Lakey
    Pengen skrev 2010-07-26 00:51:26 följande:
    Du säger att man får göra vad man vill inom lagens "råmärken". Lagen säger att man inte får ta av sig kläderna i sitt eget hem om det innebär att man utsätter allmänheten för sin nakenhet, på samma sätt som du inte får gå naken på gatan alltså.

Det subjektiva rekvisitet behöver dock inte vara uppfyllt vid första tillfället, men efter upprepade tillsägelser från grannar, förbipasserande och polis så kommer man åka dit på det då man anses förstå att vissa platser i ens hem är synliga för allmänheten. 
    Sjukt! Skydda fönstertittaren men sätt dit vanligt folk....
  • Clobberella

Men herregud, det är klart att det är ok!

• Boothwalker

Ja om man inte har besök (som inte tycker det är ok) eller om man har bra insyn.

Omnia mea mecum porto - Allt jag har bär jag med mig - (Aj, min rygg =)
  • Stårschan

Ja, om det inte stör andra som befinner sig i hemmet.

Utan tvivel är man inte klok - Tage Danielsson
Svar på tråden Är det okej att gå runt naken i sitt egna hem?