Sydafrika-tråd!
Om ni dessutom vill att er utredning ska vara användbar i Colombia är det lika bra att den skrivs efter de colombianska kraven redan från början, dvs den ska vara omfattande, formell och välskriven. En sådan utredning går att presentera i vilket land som helst. Det brukar visserligen gå att komplettera en utredning efteråt så att den passar in på Colombias krav, men det är alltid krångligare, tar extra tid och kan antagligen bli dyrare för er (översättningskostnaderna!). Till råga på allt finns det rigida kommuner som vägrar att hjälpa till med kompletteringarna. Bäst är alltså att göra rätt från början.
Mer än så tycker jag inte att man ska rikta en utredning eftersom man vill att den ska vara möjlig att presentera i så många länder som möjligt. Det bästa är om ni inte låser fast er för mycket vid ett land på detta tidiga stadium. Vad som helst kan hända på vägen. Länder kan med kort varsel ändra sina krav. Länder kan stängas tillfälligt eller permanent. Antalet barnbesked från ett visst land kan av någon anledning bli färre än förväntat. Ni kanske får chansen att vara pilotfamilj i ett nytt adoptionsland osv. Jag är för övrigt inte säker på att astma diskvalificerar er från att adoptera från Colombia. Det beror ju på hur svår din sjukdom är och hur ditt läkarintyg är formulerat.
Fortsätter det så här lär vi väl inte få skicka efter knappt 2 år som det står på AC, vilket skulle innebära om ett år för oss.
I Höst ska vi påbörja vår utredning och jag undrar om man kan rikta in utredningen mot SA, hur? Eller ska man bara utredas på vanligt sätt??
Det bästa är om man kan ta det lugnt, vara så öppen som möjligt och ta en sak i taget. Det brukar bli barn till slut, även om det är skrivet i stjärnorna när och varifrån. Under tiden får ni åka jorden runt i fantasin. Lycka till!