Sydafrika-tråd!
Det var dig Ylva jag menade. Har gjort det nu. Förr i tiden kunde man skicka med ett meddelande, men det verkar inte gå i nya FB. Eller? Men om du har en okänd vänförfrågan är det nog jag. Du kan ju titta på profilbilden
Det var dig Ylva jag menade. Har gjort det nu. Förr i tiden kunde man skicka med ett meddelande, men det verkar inte gå i nya FB. Eller? Men om du har en okänd vänförfrågan är det nog jag. Du kan ju titta på profilbilden
Ni är säkert matchade hela bunten !! Kram på er! Vi hade varit det i nästan tre månader...
Sen har det ju inte kommit fler BB till Finland än till Sverige i år, 11 st varav det senaste (officiella) under första halvan av augusti. Jag kan tänka mig att finska familjer kände likadant i början på året då det "rasade" in BB till Sverige. Men det känns förstås som om alla andra får, när man själv är utan. Det är mänskligt. Jag tror inte Abba har frångått sina principer att försöka fördela någorlunda jämnt så långt det går. Det är väl mer troligt att det är trögt hos myndigheterna och då är det nog inte så lätt att stöta på. SA är ju tyvärr en demokrati i gungning, så att skrika högre kan kanske också stjälpa mer än hjälpa.
Däremot kan man absolut kritisera AC för att vara dåliga på att uppdatera och informera (även med ickeinfo) men de kan inte göra något åt vare sig antal BB eller väntetid. Under 2010 kom det ju mycket info hela tiden; vi hann få extra info (förutom PM) om Child care Act, resa under fotbollsVM, ny blankett ang SN, ny förfrågan om åldersmedgivande under tiden vi väntade, och under 2011 finns det inte ngt nytt förutom "inget händer". Är man då bland de som väntat längst blir ju avsaknande av info ännu mer tydlig. Dessutom publicerar AC aldrig BB, utan bara hemkomna barn med tanke på familjernas integritet. Det har ju trots allt hänt att en adoption inte blivit av trots BB.
30 är två fler än förra året! Klart det blir en jul med barn. kram
Vi åkte med mindre än två veckors varsel, (och det vet jag minst två familjer tillsom gjort) så det KAN ha kommit ett BB till.
Jag lider med er alla långväntare. Det är klart att man inte tror att man ska vara den som får vänta längst, även om man VET att det kan vara så. Jag försökte ställa in mig på att vi kunde få vänta så länge ( det var ju barn 2 och vi har fått en del väntan i processen med barn 1 och framförallt i mellantiden förlängd), men någonstans hoppades man ju hela innerst inne att vi var de som skulle tillhöra de där undantaget som fick vänta 3 månader (som det faktiskt finns något exempel på även i "modern" tid ).
Men nu finns du ju iallafall indikationer på att det ska komma några BB!! Och det kan komma BB på måndagar med. Det ha oxå hänt i år!
Det finns ju inga rätt eller fel men för oss blev det såhär: Vi köpte lite Sverige-souvenirer och kom hem med allt för det kändes inte som det blev läge för det. Till barnhemmet kan man köpa på plats. Vi fick en önskelista från barnhemmet och det kändes helt rätt att följa den för vårt barnhem hade verkligen behov av vissa saker och det kändes bra att komma med just det.
Ambassaden tycker jag inte ska ha något. De gör sitt jobb och tar bra betalt för det dessutom. Om det skulle vara så att ni behöver extra hjälp av dem kan det vara på plats med en gåva - fixa det då.
De sydafrikanska socialsekreteraren är också en myndighetsperson.
Abba och Martie - jättegulliga och jätteserviceminded men det kändes som om de hade souvenirer redan... Vår Abba-kontakt hade älgnyckelring och marimekkoväska. Personalen på guesthouset och Marties personal dricksade vi helt enkelt.
Apropå shopping: Det finns massor med (billiga) barnkläder; se upp med 100% polyester bara... Jag tittade inte ibörjan eftersom barnkäder i Sverige inte skulle innehålla det...Hoppa över African Market (om ni inte ÄLSKAR att inte ens kunna snegla på sakerna utan att säljaren är på er och ÄLSKAR att pruta jättemycket och det är inte hemgjorda grejer)och gå på den lokala i Hatfield istället. Alla våre medresenärer tyckte det var en jobbig utflykt som gav lite. Men där är vi ju lite olika.
Håll ut! Ni är snart där och BB kan komma alla veckodagar... KRAM
Storebror sa på dagis veckan att han ville åka till Arika och hämta en till lillebror. Vi kom ju hem med lillebror i år så där är jag inte mentalt ännu... MEN! Vad jag längtar tillbaka till just safarin. Ha det så mysigt - igen!
Nu har Lindiwe SA skrivit ett sådant bra inlägg om matchning så det är bara att läsa här ovan! När Abba i slutet av vistelsen berättade varför i just fått vår son och hur de tänkt - det var då jag grät som mest. Det finns en tanke bakom.
Men jag vill bara understryka att det är INGET FEL på er eller era ansökningar. Inte bara syskonmedgivande utan även lågt medgivande 0-12 kan ju vara en orsak att det drar ut på tiden. (Syskon är väl ganska ovanligt fr SA, eller?) Om Abba ansett att ni inte passar alls hade de redan meddelat det. Och ni kommer få underbara barn som passar just er!
Att det inte finns ngn turordning känns ju surt när man drar "väntelängstkortet". Jag vet inte hur mkt ni vet (jag vet INGET) om de barn /familjer som matchats före er, men det kan ju var äldre barn, barn med SN, eller barn som behöver syskon, prematura (som nästan alltid är över 12 mån när de matchas) eller vad som helst
Till HelloKitty. AC uppger 132 000 (avgft) + 64000 (egna kostnader) och det stämde ganska bra för oss. Man ska berätta MASSOR om sig själv, sitt liv och sin tro i en ganska omfattande livsbok med många bilder...(Taiwan har en liknande livsbok). Det vanliga nuförtden är att man är där i tre veckor..
Abba vet naturligtvis något . DE lär ju veta om de matchat er eller inte, men kan väl inte uttala sig om det förrän myndigheterna har sagt sitt. Och om det är hos myndigheterna proppen sitter gissar jag att inte ens Abba kan få något svar. Jag får inte känslan av att man i SA pressar myndigheterna med gott resultat. Men jag kan inte tänka mig att Abba inte skulle kunna matcha er (Ylva, Qermit m fl) - varför skulle de inte?? Och skulle de i så fall ta 1,5 år att komma på? Måste vara hos myndigheterna det strular. Håller tummarna, ber en bön! Kram