Inlägg från: Nystart |Visa alla inlägg
  • Nystart

Sydafrika-tråd!

Ja, eller ett par, tre BB på en och samma dag så att ni får sällskap med varandra där nere funkar väl också?

Hello Kitty:
    Jag kan inte svara på om barnen från SA har haft det bättre än i andra afrikanska länder, eftersom jag inte kan så mkt om de andra länderna. Däremot kan jag säga att jag uppfattar Abba som inte bara rätt så seriösa utan mycket seriösa och med hjärta också. En organisation kan ju vara bra på olika sätt, men Abba är både professionella och varma. Sedan förra året (?) förmedlar Abba barn från fler barnhem än tidigare och standarden kan variera mycket. Vår son kommer från ett mycket fattigt område, och barnhemmet hade inte så hög stadard. Jag tror ändå att han var mycket väl omhändertagen för allt (snarare väldigt lite) sitter i det materiella. Han var en otroligt glad, välutvecklad och framåt kille så han måste ha haft det bra ändå. I SA får man dessutom hjälp av en liten resebyrå m fantastisk och flexibel peronal så man känner sig trygg under vistelsen.

• Nystart

Vad härligt det låter, Hjärtelängtan! Man längtar tillbaka lite... Bli inte oroliga om han börjar visa mer humör när ni kommit hem - det är också ett tecken på anknytningSkrattande Att han är så trygg att han vågar vara arg (och vara petig med maten)

Kram  

• Nystart

Det är det lilla ordet drygt som kommit till, förut fanns inte det.

Det är klart det kommer samtal på fredag. Till flera av er. Tänk vad mysigt ni kommer ha det när det är snöslask här.

• Nystart

Vi får hoppas att tv3 måste göra en uppföljning och uppdatering i morgon! Håller tummarna! Kram

• Nystart

Vi fick BB fr SA på förmiddagen.10.51 hade min mailat mig eftersom jag inte svarade i telefon. Men om det altid är fm vet jag inte. Däremot är ju inte måndagen den vanligaste dagen för BB så misströsta inte än!

Kram till er, det blir er tur. I morgon kanske? 

• Nystart

Ropen skalla: BB åt alla!

Jag förstår dig Ylva! Under en period, och då hade vi inte väntat så länge som ni, men jag var av andra anledningar fixerad vid tanken om bb, och tanken på att behöva göra om utredningen, så jag bestämde mig för att pausa från FL, AC etc  för att få lite distans till allt och få tankarna sluta mala. MEN! Då fanns det inte en sådan här bra supportklubb - så jag tror ändå du ska stanna kvar.!!

Kram - veckan har många dagar kvar! 

• Nystart

graaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaatttisssss!!!!

• Nystart

Halvsju? Är det fler som sitter och håller på  info?  Exakt lika gammal som vår son var vid BB - helt underbar (men fartfylld) ålder!  JAg får lite hjärtklappning, fast jag inget vet om er. KRAM

• Nystart

Läste på din blogg att ni precis skulle börja med hemutredningen igen... det är då det händer.   Och det är klart att ni andra är matchade!

• Nystart
    Qermit skrev 2011-11-07 22:24:37 följande:
    Tror du det?! Vi startade ju vår nya utredning förra veckan och ska fixa läkarintygen nästa vecka...

Japp. Det hände oss. Ringde familjerätten på måndagen, AC ringde på tisdagen.
      Det är konstigt vad glad man kan bli för helt okända personers skull. Ja, dig Qermit har jag ju sett på TV...
  • Nystart

Jag har full förståelse för att du är bitter Ylva.  Eftersom vi skickade ungefär samtidigt vet jag att det då inte fanns någon som väntat 18 månader, längsta väntan var ca 14. När vi fick BB var längsta  väntan 16 månader tror jag. Då är det ganska svårt att mentalt förbereda sig på att det kan bli 18, även om den informationen är jättetydlig. Jag sköt den tanken långt bort ifrån mig och hoppades naturligtvis på att få vara den som väntade 6 månader. Så nu när ni gått en månad över tiden känns den förstås som en evighet. Men ni kommer klara det. Vänner till mig skickade till Kina i början av 2006 och då var väntetiden ca 10 månader. 22 månader senare var de hemma … Och de har vågat och orkat genomföra en adoption till för det var värt mödan och väntan. Ni fixar det. Jag vet att ni har väntat nästan lika länge nu, men de fick vänta mer än dubbelt så länge än vad de mentalt ställt in sig på  och det gick. Ni klarar det!

• Nystart

Läste för ett tag sedan på Arikalistan att det var till synes helt omöjligt att hitta ett mönster? Tror ni inte att medgivandeålder och öppenhet för ev SN/prematurer också kan spela en roll? (förutom slumpen/ödet/guds plan och griniga domare i Pretoria). Man "varnade" väl för längre väntetider för medgivande 0-12 månader förra hösten. Fast jag vet att det kommit små barn snabbt - men man vetju  inte så mycket mer om dem.

Vad händer om den griniga gubben (?)  i Pretoria håller på handlngarna så länge att barnen blir för gamla för medgivandet? 

Läste på AC idag att nu kräver man även 0-24 månader i Sydkorea som har varit ett pluttbarnsland också.

Men - det är ju uppenbarligen minst 6 möjliga timmar med bb kvar idag! och det är bara tisdag!  

• Nystart

Grattis AJK! Det är så härligt att höra om BB och jag blir lite avundsjuk på den där härliga känslan när man får samtalet.( Jag väntar ju inget samtal...). Och så längtar jag tillbaka och vi är sugna på att åka på återresa typ i sommar, fast vi kom hem i år. Fast det kommer vi inte göra, men ändå. GRATTIS!!

• Nystart

Jag tror väntan kan kännas outhärdlig för många även om man inte är den som väntat längst. Det beror lite på hur omständigheterna runt omkring en ser ut. Om man  t ex  börjar närma sig åldersgränsen och inte kommer få förnyat medgivande kan nog väntan vara nog så  pressande även om man "bara" ligger runt 12 månader. Om man fortfarade har massa vänner utan barn är väntan kanske lättare än om ALLA i  ens omgivning har familj. Man kanske har sjuka föräldrar och man oroar sig för att de inte ska hinna träffa barnet. Har man förberett mycket blir man kanske mer påmind än om man (som vi) både gång 1 och gång 2 fick MASSOR att göra när det väl blev skarpt läge.  Det finns så mycket som gör ens väntan lättare eller svårare så jag tror att det är svårt att jämföra. Att försöka hjälpa varandra (hemma och t ex på FL) i väntan är viktigt oavsett. Men det är klart att det känns orättvist Ylva. .

Jockelina skrev 2011-11-09 08:59:35 följande:
    Vad står ABBA för? Då menar jag inte fisk eller musikband.
    Ha, ha! Jag har också en tendens att skriva ABBA istället för Abba, svensk om jag är. Och det är ju den sydafrikanska adoptionsorganisationen Abba adoptions.

• Nystart

Stort grattis! Måndag är det nya fredag... fick ni också sent på dagen?

Tänk jag blir lite avundsjuk (på ett bra sätt  ) för varje BB. Det är så härligt!!  

• Nystart

Men Lindiwe - inte ska vi tro att ni får vänta 21 månader! Det börjar ju trots allt komma BB nu!!

Qermit - varje gång jag ser att du skrivit i tråden hoppas jag att jag får läsa att ni fått BB! Eftersom FL fungerar så fruktansvärt dåligt för mig (jag får uppdatera och skriv om inlägg HELA tiden) blir det extra otåligt  när sidan bara laddar och laddar.

Få se hur många gånger jag måste posta det här, ger snart upp att skriva.   4 ggr...

• Nystart

@Qermit; När man väl har tagit tag i det där som kanske bävat inför och till och med varit lite arg för att man ska behöva göra brukar det kännas bättre.

Jag håller tummarna idag och imorgon och egentligen alla dagar. Men mest håller jag tummarna för den familj som är i  SA nu och stöter på problem på plats. Mina tankar är med er.

• Nystart

Från att tråden varit i en positiv flow under ett tag känns det som om man nu knappt vågar titta in. Jag hoppas, hoppas så innerligt att det går bra för alla i SA idag!

Och till er som har väntat länge och väntar fortfarande - jag hoppas att det betyder att allt är helt utrett när det blir er tur och att ni ska slippa något sådant här. 

• Nystart

HURRA!!!

Hoppas vi aldrig behöver läsa om det här igen. ABba kommer väl att vara extra försiktiga även om de inte var de som hade gjort fel.

• Nystart

Ja Qermit, SA är fantastiskt i februari. Dessutom är de nästan som värst i Sverige då. Helgerna är över och man väntar bara på våren.

Svar på tråden Sydafrika-tråd!