Eva-Britt skrev 2010-08-26 13:11:29 följande:
Nu förstår inte jag varför du blandar in rasism helt plötsligt?!? Kan man inte få lägga fram den minsta kritik mot Islam utan att någon kommer hoppade med stämpeln i högsta hugg?
Nu missförstår du mig. Jag misstänkte att jag utryckte mig flummigt, och funderade på att skriva ett inlägg för att tydliggöra vad jag menar.
Jag menar självklart inte att du är rasist och ber om ursäkt för att mitt inlägg kunde tolkas så. Jag känner inte dig, och brukar kalla folk för öknamn i debatter ens när de förtjänar det. För det gynnar inte diskussionen direkt.
Du frågar dig hur det kommer sig att många feminster idag som även försvarar muslimer och Islam, och det var det jag försökte svara på.
Anledningen att vi är många feminister som gör detta tror jag beror på att vi inte bara är feminister utan många av oss är också djupt involverade i antirasismen också. Själv har jag i många år jobbat ideelt med att hjälpa flyktingar på olika sätt.
Minns när jag diskuterade och kritiserade det hinduiska kast-systemet (ett apartheid i religiös klädnad). Inte någon gång såg jag orden rasist eller hindu-fob.
Du tar upp, i andra stycket, något som är väldigt vanligt i västvärlden. Sympati med utsatta och förföljda grupper. Det är en del av vår humanism och kristna arv som jag gillar. Men varför ska förföljelse ursäkta förtryck och brottslighet? Precis samma resonemang som många judar och Israeliter kommer dragande med när de får kritik: "exudus, progromer, ghetton, nazisterna och förintelsen" dras ofta upp när man diskuterar dagens konflikter i mellanöstern. Att man en gång blivit förtryckt ger inte rätten att förtrycka!! (studera Ghandi, Nelson Mandela och Desmund Toto!)
Vem ursäktar förtryck och brottslighet? Jag kritsierar också religioner väldigt ofta, men tycker det är väldig skillnad på att kritisera en religion och generalisera och att ge sig på enstaka oskyldiga personer. Att kritisera Islamska ledare som förtrycker folk är självklart okej, att diskriminera vanligt folk som inte gjort något och förbjuda dem att bära slöja är inte okej.
"Eva-Britt skrev 2010-08-26 13:11:29 följande:
En viktig skillnad mellan kristendomen och Islam är att kristendomen faktiskt utvecklat sig och reformetar sig på olika håll."
Islam reformerar också. Det finns flera muslimska organisationer i Sverige som visar tydliga prov på förändring. Och jämför gärna Malaysia, Turkiet med Afghanistan och Iran.
"Borde det inte vara uppenbart för en feminist att det är positivt att förtrykta kvinnor och homosexuella får fly från förtryck i andra länder till Sverige där de har betydligt mycket större chans att få hjälp?"
Jamen det är ju just detta förtryck jag vill sätta stopp för!! Den villkorslösa invandringen av muslimer har ju inneburit en enorm ökning av kvinnoförtryck och homo-hat. Jag har Persiska vänner som flydde från Islam på 80-talet. De kan kan inte fatta hur vi stillatigande kan tillåta dagens islamisering. (Flera av deras Iranska vänner har flytt vidare till Australien och Canada, dock är islamiseringen bara en del av orsakerna till vidareflykt).
För sjutton systrar. Hur kan vi acceptera att strukturellt kvinnoförtryck åter vinner mark i Sverige?
Och hur skall man kunna se till att idioter inte kommer in? Genom att inte släppa in nån? Genom att inte hjälpa de förtryckta kvinnor och homosexuella som ber oss om hjälp?
Självklart skall man få kritisera Islam. Självklart skall man få kritisera folk som förtrycker och misshandlar i Islams namn. Men det är inte okej att överdriva, generalisera, demonisera en hel grupp människor och sprida fördomar (menar inte att du har gjort detta, försöker bara ge min bild av skillnaden mellan konstruktiv kritik och islamofobi)