Inlägg från: Eva-Britt |Visa alla inlägg
  • Eva-Britt

Feminism och Islam, hur får ni ihop det?

Är en feminist av den äldre skolan och var upprörd när alla tog på sig BHn igen...

Men på senare tid har jag blivit urförbannad över den flathet som inte minst vänstern visar mot allt som hör till Islam. Jag blev oerhört besviken när jag såg Mona Sahlin besöka Muslimska Brödraskapets moské i Stockholm iförd en slöja.

Med den senaste tidens invandring har vi sett en hel del på jämställhetens arena som borde göra alla feminister rasande. Män som vägrar ta kvinnor i hand, kvinnor som fjättras i hemmen och inte får gå ut såvida de inte har en manlig släkting med sig, slöjor och nikab, tvångsäktenskap, utebliven sexualkunskap i skolan, mm.

För mig är hela islam den störst anti-feministiska rörelsen på jorden. (Islam är dessutom extermt homo-fientligt, men det får bli en annan tråd.)

Att både förespråka jämställdhet och anpassa sig efter islam är en sådan motsägelse. Det liknar mest det Orwellska Dubbeltänket - man innefattar två motstridiga teser inom samma system.

Hur får ni, som kallar er feminister och samtidigt är pro-islam, ihop det hela? Hur tänker ni?

• Svar på tråden Feminism och Islam, hur får ni ihop det?
  • Eva-Britt

Nu förstår inte jag varför du blandar in rasism helt plötsligt?!? Kan man inte få lägga fram den minsta kritik mot Islam utan att någon kommer hoppade med stämpeln i högsta hugg? Jag har kritiserat och diskuterat många trosinriktningar och politiska åsikter utan problem men så fort det gäller Islam kommer mottatacker i form av -fob och -ist.
    Tycker folkpartiets Alexander Bard förklarar det här med skillnaden mellan ras och religion:

Synd att inte resten av Folkpartiet är lika kloka som Alexander.

Nä, nu får jag rätta mig lite. När höger-kristna sekter som Livets Ord får kritik brukar de säga att kritikern är en demon och allierad med Satan!

Minns när jag diskuterade och kritiserade det hinduiska kast-systemet (ett apartheid i religiös klädnad). Inte någon gång såg jag orden rasist eller hindu-fob.

Du tar upp, i andra stycket, något som är väldigt vanligt i västvärlden. Sympati med utsatta och förföljda  grupper. Det är en del av vår humanism och kristna arv som jag gillar. Men varför ska förföljelse ursäkta förtryck och brottslighet? Precis samma resonemang som många judar och Israeliter kommer dragande med när de får kritik: "exudus, progromer, ghetton, nazisterna och förintelsen" dras ofta upp när man diskuterar dagens konflikter i mellanöstern. Att man en gång blivit förtryckt ger inte rätten att förtrycka!! (studera Ghandi, Nelson Mandela och Desmund Toto!)

"...att alla skall ha rätt att leva som dom vill (så länge dom inte skadar nån annan eller bryter mot lagen)." Det här skriver nog de flesta under på. Men det innebär väl inte att man ska sluta kritisera eller diskutera. Vi ska väl fortsätta att ändra lagar och förbättra världen? Jämför med lönediskriminering - förr fanns det många som sa att löneskillnader mellan könen var "frivilligt" och inget som bröt mot lagen. Då får man ändra lagen för att utveckla och förbättra. Därför vill jag förbjuda folk att sätta slöja på barn, jag vill förbjuda all könsstympning mot barn, jag vill förbjuda arrangerade tvångsäktenskap, etc.

Jag tar gärna emot afrikaner, araber, perser, gula, svarta, vita spelar ingen roll - men våldskultur, kvinnoförtryck, åsiktsförtryck etc, får de lämna bakom sig!

Du frågar om vad jag tycker om katolska kyrkan. Kan ju bara kort säga att jag är starkt motståndare till mycket av vad de står för. (men jag älskar Italienare Kyss). Katolska synen på abort, homosexualitet, kvinnofrågor mm, tycker jag är blä! En viktig skillnad mellan kristendomen och Islam är att kristendomen faktiskt utvecklat sig och reformetar sig på olika håll. Dessutom går det att kritisera den katolska läran utan att bli kallad katalo-fob eller kristo-fob.

"Borde det inte vara uppenbart för en feminist att det är positivt att förtrykta kvinnor och homosexuella får fly från förtryck i andra länder till Sverige där de har betydligt mycket större chans att få hjälp?"
    Jamen det är ju just detta förtryck jag vill sätta stopp för!! Den villkorslösa invandringen av muslimer har ju inneburit en enorm ökning av kvinnoförtryck och homo-hat. Jag har Persiska vänner som flydde från Islam på 80-talet. De kan kan inte fatta hur vi stillatigande kan tillåta dagens islamisering. (Flera av deras Iranska vänner har flytt vidare till Australien och Canada, dock är islamiseringen bara en del av orsakerna till vidareflykt).

För sjutton systrar. Hur kan vi acceptera att strukturellt kvinnoförtryck åter vinner mark i Sverige?

• Eva-Britt
    Adoniram skrev 2010-08-28 10:01:24 följande:
    Det är där jag ser att TS står när det gäller kvinnor i islam. Hon vet inte mycket om islam, men tänker och gissar sig fram. Hon bygger en definition på subjektivitet (som påverkats utifrån) och hävdar att hennes definition är den rätta.

Därmed gör hon några ganska allvarliga fel i mina ögon.
    Adoniram, jag är inte expert på Islam men vet väldigt mycket. Jag har bl a läst Sociologi på universitetsnivå. MEN antal universitetspoäng ger inte mer eller mindre rätt att hysa en åsikt. Att påstå att jag skulle gissa mig fram känns både fegt och orättvist. Du tycks vara typen som sätter sig på höga akademiska hästar och klappar folk på huvudet. Det tycker inte jag är okej.

Adoniram hänger upp sig väldigt mycket på om kvinnorna upplever sig förtryckta eller inte. Du som är historiker och påstår dig veta bättre än alla andra - hur upplevde den genomsnittliga svenska kvinnan de stora lönediskrimeneringen fram till 60-talet?
    Jo, de flesta kvinnor tyckte dessa löneskillnader var fullständigt normala och rättfärdiga. De var uppväxta med att mannen försörjer familjen och kvinnan tar hand om hemmet. De allra flesta såg sig inte alls förtryckta. Föds du in och fostras du under ett normsystem så kommer du att uppleva din situation utifrån det normsystemets innehåll. I detta fall handlar det om kvinnor som fostras in i en könsroll styrd av starka traditoner. Dessa kvinnor upplever givetvis sin roll som normal och därmed okej. Utifrån ett västerlänskt och inte minst ett feministiskt perspektiv är det givetvis frågan om regelrätt kvinnoförtryck.

Västerländsk religionsfrihet innebär inte vara att man har rätt att utöva sin religion. Det innebär också att man ska ha en frihet från religion! Att fostra barn in i ett system som rent objektivt sett är könsdiskriminerande, känns så fullständigt fel, för en gamal feminist som jag...
  • Eva-Britt

Det finns en mycket modig kvinna från Syrien, Wafa Sultan, som nu lever i USA. Hon är sekulär och en hjältinna i mina ögon:

Lägg märke till hur Imamen tar till "nu har du hädat profeten och då vill jag inte debattera längre". Inte vidare högt i tak i den religionen...

• Eva-Britt
    Adoniram skrev 2010-08-29 12:30:11 följande:
    Att göra folk till hjältar bara för att de kritiserar religiner man inte vet något om, är en farlig lek. Lite för mycket Tyskland under 30-talet för min smak,
    Ja det tog inte lång tid innan du spelade ut Nazist-kortet. Men vet du vad, Adoniram, det biter inte på en gammal vänsterfeminist... Kyss
  • Eva-Britt
    Quintus Zebra skrev 2010-08-26 15:08:57 följande:
    Lite mer kortfattat kan man u säga att du och jag gör olika bedömningar av läget i samhället.

Jag (och många andra feminister) anser ju helt enkelt att främlingsfientligheten, värdekonservatismen, sverigedemokraterna, fördomarna och islamofobin är ett mycket större hot än vad Islam är.
    Här känns det lite som en förklaring. "Vår fiendes fiende är vår vän". Precis som när USA stöttade Talibanerna och Muhjahedin mot Sovjetunionen på 80-talet. Då såg USA mellan fingrarna när det gällde denna extrema Islamism bara för att de slogs mot något större ont.

Bara för att det finns företeeleser och rörelser som är värre än Islam så tycker inte jag att man ska se mellan fingrarna på de negativa yttringar som finns inom denna religion.

Det går för mig alldeles utmärkt att kritisera både främlingsfientlighet och föräldrar som sätter slöja på sina barn. Samtidigt!

Tack Quitus Zebra för dina svar. Jag uppskattar din ton i debatten!
  • Eva-Britt
    ChoopChoopSong skrev 2010-08-31 21:08:13 följande:
    Nu har jag inte läst hela tråden, men TS - jag kan inte låta bli att hitta en viss självmotsägelse i ditt första inlägg.

Först skriver du: "Är en feminist av den äldre skolan och var upprörd när alla tog på sig BHn igen..."

Senare skriver du ock kritiserar slöjor och att islams föreställningar tvingar tillbaka kvinnor till spisen?
    Tack för ditt inlägg, CCS!

Det där med BHn var helt symboliskt menat. En gång brändes de som en symbol och jag tycker vi sett en tillbakagång i mycket femisistiskt arbete de senaste 20 åren.  Jag har också BH för det mesta (med ålderns rätt...) men tycker det är synd att den blivit ett "måste" för nästan alla vare sig de behövs eller inte. Nu tar även 12-åringar på sig BH och det tycker jag känns fel. Men jag menade i alla fall "att ta på sig BHn" på ett symboliskt plan.
  • Eva-Britt
    ChoopChoopSong skrev 2010-08-31 21:08:13 följande:
    I övrigt håller jag med dig. Jag har svårt att få ihop feminism och "pro-islam". (Gäller många andra religioner med, för övrigt.) Jag tror att många vänsteraktivister, helt enkelt blandar ihop begreppen och misstar islamkritik för rasism. De klagar gärna på hur lite föräldraledighet män tar ut, eller hur sexistiska svenska män är. Men när det gäller män som vägrar ta kvinnor i hand eller jobba ihop med kvinnor (förekommer också), samt mystiska "balkongfall" eller tvångsgiften, krav på att slippa sexualundervisning, simundervisning mm - då är det märkligt tyst på kritiken.
    Ja, just detta är så konstigt. Att vi silar mygg och sväljer elefanter!

Vi blir väldigt upprörda om mannen inte tar ut 50 % av föräldrarledigheten samtidigt som vi stoppar huvudet i sanden när hundra tusentals muslimska män behandlar sina fruar och döttrar som handelsvaror.
  • Eva-Britt
    ChoopChoopSong skrev 2010-08-31 21:31:03 följande:
    Fundamentalistisk islam eller en ökad radikalisering av islam, går inte ihop med ett modernt, västerländskt, demokratiskt samhälle. Det är liksom bara så det är. Här har vi de motsägelser som du pratar om TS - man vill värna om förtryckta grupper, men de förtryckta förtrycker ibland själva. Och synen på mänskliga rättigheter, homosexualitet mm, är inte rolig inom stora delar av islam. T om här på FL sitter ju en del konvertiter och försvarar både det ena och det andra i sin "nya religions" namn. Och klagar samtidigt på att de och deras likar är så missförstådda och utsätts för så mycket fördomar...
    Ja, här håller jag med dig helt.

Såg en satirteckning över just detta fenomenet. Det är satir och ganska skarp sådan (liten varning alltså) men det handlar om just dessa självmotsägelser:
    vesslan.com/wp-content/uploads/2010/07/Burkan.jpg
  • Eva-Britt
    Quintus Zebra skrev 2010-08-31 15:43:30 följande:
    Och jag anser att SD´s och andras lösningar på "Islamhotet" (d.v.s. minskad invandring, minskad åsiktsfrihet, minskad religionsfrihet, minskad demokrati,ett mer värekonservativt samhälle, o.s.v.) är betydligt mycket större hot mot "mitt" Sverige än vad muslimerna någonsin kommer att kunna bli.

Jag "ser alltså mellan fingrarna" med "islamhotet" av den enkla naledningen att jag anser att "islam-rädslan" är ett mycket större hot...
    Har funderat lite på det jag fetmarkerat i ditt inlägg.
    Hur står det till med åsiktsfrihet inom Islam? Den finns så länge du inte bryter mot koranen...
    Hår står det till med religionsfrihet inom Islam? Får en muslim byta religion? Vad säger koranen om vad man ska göra med en som bryter med Islam?
    Hur många Islamdominerade länder har fungerande demokrati? I Saudi Arabien får inte ens kvinnor köra bil. (eller har de ändrat på det?)
    Vilken religion i världen är mest värdekonservativ?

Du kan tänka dig att skippa din kritik av Islam bara för att du tycker SD är så mycket värre än allt annat? Ta en allvarlig funderare och jämför vad som sägs och vad som görs inom den genomsnittliga muslimska livet och vad som SD säger och vad de vill införa.

Hörde en hög imam säga att kvinnor är defekta! Defekta varelser! (säg till om ni vill ha länk!)

De må vara hänt att Åkesson vill ta oss tillbaka till 50-talet men Muslimerna vill ta oss tillbaka till 500-talet....Rynkar på näsan
  • Eva-Britt
    ChoopChoopSong skrev 2010-09-05 18:34:46 följande:
    Muslimerna tillhör snarare Europas politiskt och ekonomiskt svaga grupper. Men de blir fler och om många dras till radikalism, kan det bli problem. Annars inte.

I Sverige tycker jag inte heller att "värdekonservativa grupper" har så stor makt. SD lockar max 4-5 procent av den samlade väljarkåren. Många av dessa är garanterat missnöjesväljare. Vissa verkar ju inte ens ha läst SD:s partiprogram.

I andra länder vet jag inte hur det är, men jag upplever inte "värdekonservatismen" på frammarsch i Västeuropa.
    Tja, Frankrike har väl utmärkt sig. Och i viss mån Österrike. Sedan finns det ju kristna värdekonservativa länder som Irland och Malta, där inte ens abort är tillåtet osv. Men det är en annan sak och har inget med islam att göra.
    (Återigen - islam kan givetvis inte få skulden för allt).
    Håller inte med om att Muslimerna är en politiskt svag grupp. Jag ser dem som en minoritetsgrupp med mycket starkt inflytande. På många ställen i sverige har de fått fram stora ändringar i bl a skolorna.

Jag är också stark motståndare till ultra-kristna (typ Livets Ord). Tycker det är vidrigt att de förespråkar barn-aga. Men ingen kallar mig Kristofob när jag kritiserar deras metoder. Inom majoriteten av Islam förespråkas det både barnaaga och kvinnoaga. Med 600.000 muslimer i Sverige kan inte jag tycka att detta är något bagatellartat.

Jag har sagt det förut... det måste vara möjligt att kritisera och motarbeta fler saker samtidigt och även uppskatta och främja fler saker - samtidigt. Det är tillåtet att vara motståndare till höger-kristen värdekonservatism samtidigt som man är motståndere till Islams värdekonservatism.

De som vill måla upp bilder i svart eller vitt skapar svåra konflikter. Man behöver inte vara antingen pro-palestina eller pro-israel. Det finns fler vägar. Man måste inte hata hela kristenheten bara för att man inte tycker om vissa delar i den. Det är okej att ogilla och motarbeta vissa delar av Islam (i mitt fall; kvinnoförtrycket, könsstympning, sharialagar, polygami, halal-slakt, tvångsäktenskap och bokstavstroheten)  men samtidigt gilla och förespråka andra delar av den (jag gillar Allmosan och ränteförbudet).

Det jag vill trycka på är att man inte måste välja mellan två sidor. Det finns många fler sidor att välja och fler vägar att gå. Mellan kristendom och Islam väljer jag Humanism!

Skulle det vara så att vissa muslimer inte är beredda att modifiera sin religionsutövning och anpassa den efter våra mest grundläggande värderingar så måste vi sätta ner foten. Då tänker jag på områden som barnens rättigheter, kvinnofriden, yttrandefriheten och de mänskliga rättigheterna.
  • Eva-Britt

Lyssnade just till OBS på P1 och Sydsvenskans Heidi Avellans inlägg. Något som helt klart berör denna tråd. Många kloka ord tycker jag.
    sverigesradio.se/sida/default.aspx

bl a säger hon:

Att hålla på grundvärderingarna – som mänskliga rättigheter, jämställdhet och allas lika värde, religionsfrihet men också frihet från religion – det är grunden för att vårt öppna samhälle skall bestå och att de som flyttar hit kan integreras.

Läser hon mina inlägg ? Flört

• Eva-Britt
    Quintus Zebra skrev 2010-09-09 14:15:41 följande:
    Om de har stort inflytande i Europa så kan du säkert ge något exempel där dom har fått igenom något förslag som påminner om lagarna i t.ex. Iran eller Saudiarabien? Tycker du att de har större makt än de grupper jag nämner ovan som i flera länder är väldigt stora och mäktiga partier?

Och återigen  så handlar ju det där med skolorna bara om att vi har skolor som skall bahandla alla elever lika, och vissa skolor har många muslimer. Det är nappast konstigt att skolorna anpasar sig.
    Eva-Britt skrev 2010-09-09 09:37:30 följande:
    Jag är också stark motståndare till ultra-kristna (typ Livets Ord). Tycker det är vidrigt att de förespråkar barn-aga. Men ingen kallar mig Kristofob när jag kritiserar deras metoder. Inom majoriteten av Islam förespråkas det både barnaaga och kvinnoaga. Med 600.000 muslimer i Sverige kan inte jag tycka att detta är något bagatellartat.

De som vill måla upp bilder i svart eller vitt skapar svåra konflikter. Man behöver inte vara antingen pro-palestina eller pro-israel. Det finns fler vägar. Man måste inte hata hela kristenheten bara för att man inte tycker om vissa delar i den. Det är okej att ogilla och motarbeta vissa delar av Islam (i mitt fall; kvinnoförtrycket, könsstympning, sharialagar, polygami, halal-slakt, tvångsäktenskap och bokstavstroheten)  men samtidigt gilla och förespråka andra delar av den (jag gillar Allmosan och ränteförbudet)...
    Jag har kritiserat Islamska företeelser mängder av ggr och aldrig bliit kallad Islamofob. Däremot har jag blivit kallad antisemit flera gånger trots att jag inte väljer sida i den konflikten. Jag har också kallats landsförädare och motagit hot när jag berättar att jag är totalt fri invandring. Deltar man i känsliga debatter får man räkna med att kallas fula namn (även om jag självklart inte tycker det är okej).

Kan du styrka ditt påstående att att majoriteten av islam förespråkar kvinnoaga?

Och jag gillar inte heller när allt skall målas i svart/vitt. Det handlar inte om att jag tyst accepterar allt alla Muslimer gör. Det handlar om att jag tycker att det så kallade "hotet från Islam" är extremt överdrivet och att SD och andra grupper ovan använder dessa lögner, överdrifter och fördomar för att förändra Europa til något som i alla fall jag är extremt rädd för. Därför försöker jag motarbeta detta propagandaarbete.Kan du ge mig ett exempel på en enda feminist som tycker att i skall blunda för om individuella muslimer inkräktar på barnens rättigheter, kvinnofriden, yttrandefriheten och de mänskliga rättigheterna.
    Har du läst detta:
    docs.google.com/viewer&q=cache:VmD58gBqNJkJ:www.backadal.se/download/18.73b6b82411d9629e3228000236/R%25C3%25A5d%2Boch%2Briktlinjer%2Bf%25C3%25B6r%2Bmuslimska%2Bbarn-elever%2Bi%2BJ%25C3%25B6nk%25C3%25B6pings%2Bkommuns%2Bskolor.pdf+N%C3%A4mnds+och+policyenheten,+j%C3%B6nk%C3%B6ping&hl=sv&gl=se&pid=bl&srcid=ADGEEShtNd0SZKGfiUYtZDNzDlVUYTMyuM400qYKbFPoS8w8_2AkGC8IV6lXMwBvaTSGYotyY0QM-fR5t4I7m_Lt49E9qowYc2-qqQmCVVCJAKr1OzYmgi6eQOjGFWHRW4EkmjxGdVGd&sig=AHIEtbS56HcwJ94qD_VIEQ3TRiNaHD5APQ

eller detta:

Svar på tråden Feminism och Islam, hur får ni ihop det?