ChoopChoopSong skrev 2010-09-05 18:34:46 följande:
Muslimerna tillhör snarare Europas politiskt och ekonomiskt svaga grupper. Men de blir fler och om många dras till radikalism, kan det bli problem. Annars inte.
I Sverige tycker jag inte heller att "värdekonservativa grupper" har så stor makt. SD lockar max 4-5 procent av den samlade väljarkåren. Många av dessa är garanterat missnöjesväljare. Vissa verkar ju inte ens ha läst SD:s partiprogram.
I andra länder vet jag inte hur det är, men jag upplever inte "värdekonservatismen" på frammarsch i Västeuropa.
Tja, Frankrike har väl utmärkt sig. Och i viss mån Österrike. Sedan finns det ju kristna värdekonservativa länder som Irland och Malta, där inte ens abort är tillåtet osv. Men det är en annan sak och har inget med islam att göra.
(Återigen - islam kan givetvis inte få skulden för allt).
Håller inte med om att Muslimerna är en politiskt svag grupp. Jag ser dem som en minoritetsgrupp med mycket starkt inflytande. På många ställen i sverige har de fått fram stora ändringar i bl a skolorna.
Jag är också stark motståndare till ultra-kristna (typ Livets Ord). Tycker det är vidrigt att de förespråkar barn-aga. Men ingen kallar mig Kristofob när jag kritiserar deras metoder. Inom majoriteten av Islam förespråkas det både barnaaga och kvinnoaga. Med 600.000 muslimer i Sverige kan inte jag tycka att detta är något bagatellartat.
Jag har sagt det förut... det måste vara möjligt att kritisera och motarbeta fler saker samtidigt och även uppskatta och främja fler saker - samtidigt. Det är tillåtet att vara motståndare till höger-kristen värdekonservatism
samtidigt som man är motståndere till Islams värdekonservatism.
De som vill måla upp bilder i svart eller vitt skapar svåra konflikter. Man behöver inte vara antingen pro-palestina eller pro-israel. Det finns fler vägar. Man måste inte hata hela kristenheten bara för att man inte tycker om vissa delar i den. Det är okej att ogilla och motarbeta vissa delar av Islam (i mitt fall; kvinnoförtrycket, könsstympning, sharialagar, polygami, halal-slakt, tvångsäktenskap och bokstavstroheten) men samtidigt gilla och förespråka andra delar av den (jag gillar Allmosan och ränteförbudet).
Det jag vill trycka på är att man inte måste välja mellan två sidor. Det finns många fler sidor att välja och fler vägar att gå. Mellan kristendom och Islam väljer jag Humanism!
Skulle det vara så att vissa muslimer inte är beredda att modifiera sin religionsutövning och anpassa den efter våra mest grundläggande värderingar så måste vi sätta ner foten. Då tänker jag på områden som barnens rättigheter, kvinnofriden, yttrandefriheten och de mänskliga rättigheterna.