BF våren 2011 i närheten av Malmö
cathie: shit asså, vad tapper du är! Jag sprack jag med men detta låter ju usch aj aj aj!!
yeahcarro: borde vara på g nu ju!! Min slemgrej kom när vattnet gick.
cathie: shit asså, vad tapper du är! Jag sprack jag med men detta låter ju usch aj aj aj!!
yeahcarro: borde vara på g nu ju!! Min slemgrej kom när vattnet gick.
Carro: dagen innan jag födde, eller samma dag blir det ju, var jag på stan och i lekparken med mina syskonbarn och kände heller inget alls men samma natt gick vattnet så det behöver inte vara så att du SKA känna nåt:) plötsligt så går vattnet bara (så var det för mig som sagt) om det kan vara en tröst...:)
Så himla olika, idag sov hon mellan 11 och halv två och nu igen vid 17..får se hur länge hon sover. Sen på natten mellan midnatt och 4 och kanske mellan 5 och 7 eller 8 och däremellan ammar jag!
Jag ger Matilda ersättning på morgonen efter jag ammat och sen går ut med vagnen och då sover hon i 3-4 timmar men det är den enda och längsta sammanhängda sömnen under dagen. Kanske blir det en powernap senare men snart vaknar hon och då vet jag att jag kommer få sitta och amma större delen av dagen och kvällen och så blir det ersättning igen sen. hon tar både napp och flaska tack och lov! På natten ammar jag av och till, har lite koll eftersom jag sover mig igenom amningarna! När jag vaknar till har hon somnat och jag lägger henne i hennes säng, men ibland får hon ligga kvar mellan oss. Var på BVC idag hon har gått upp 300 g sen förra veckan! Så nu är hon uppe på 3,1 kg:)yes!
Vi har redan prövat baby sitter men satte en liten kudde som ryggstöd och där satt hon typ 10 min. Annars vet jag inte riktigt hur man underhåller de små liven..jag lägger Matilda i soffan så får hon lugga där och glo lite tills hon blir gnällig och vill ammas igen. Hon är lite kvälls gnällig och då ger jag henne nappen om jag precis ammat. Smilla, hat ni prövat att ge honom napp?
Grattis Carro! Nu när alla har fått så måste vi ju ses snart!
Vi är också ute och går varje dag, hänger med mina syskon och deras barn, fikar och är hemma. Det är typ det:) blir väl en aktivitet om dagen!
Hanna: jag ammar och sen ger ersättning och då är jag säker på två saker: att hon är mätt och kommer somna i vagnen och då har jag 3-4 timmar på mig att vara ute! Ersättningen är räddningen annars kan jag sitta i timmar och amma eller låta henne snutta som hon tycker om. Nu får hon napp istället.
Jag kunde också bara amma liggandes i början men insåg att det kommer inte funka överallt, jag måste ju ut och kan ju inte lägga mig ner överallt så efter att min syster visade hur jag ammar sittandes har allt blivit enklare så mitt tips är att lära dig eller öva på att sitta upp och amma. Har du nån som eventuellt kan visa eller hjälpa dig?
Min flicka vill också helst att vagnen är i rörelse men är vi ute och jag sitter ner så kör jag vagnen lite fram och tillbaka med foten helst över nån kullersten eller nåt!
Carro: jag hade ju samma fram tills nu I veckan då jag ändrade på allt! Jag märkte ju att hon var egentligen mätt efter några timmar (!) amning men hon ville ju bara snutta och vara nära men för att inte riskera att brösten skulle trilla av så började jag med att amma enbart 20 min på varje bröst och sen ersättning. Ersättning fick hon visserligen när hon bara var 2 veckor gammal men bara 1 gång om dagen som komplement och för att hon skulle gå upp i vikt. Ni kan hon få det tre ggr om dagen mer för att jag inte orkar eller vill amma timmar i sträck. Man måste få en paus och göra annat. Jag hade det precis som du men pröva kanske det jag gjort och se hur det går? Mitt liv har blivit så mycket enklare. Nu kan min sambo ge henne flaskan på morgonen på helgen och efter jobbet på veckodagarna så jag kan göra annat! Pröva ge henne napp också, det funkar här med om hon snuttat lite väl länge....