Min mage blir också alldeles stenhård ibland och den kan t.o.m få en riktigt rolig form. Men det är bara sammandragningar, inget farligt alls. Se det som en förberedelse inför förlossningen =)
Vi kommer skippa profylaxkursen då det ingår en del bra övningar i vattengympan jag anmält mig till. Dessutom tror jag att de kommer att gå igenom lite sådant på föräldrautbildningen på den mödravård jag går på. Jag har annars läst igenom en hel del böcker så att jag har redan börjat förbereda mig.
De böcker jag har är de som Gudrun Abascal skrivit (barnmorska i Sthlm). De är riktigt bra tycker jag och de känns ärliga och på något vis peppande och positiva. Jag tror att jag kommer ha mycket nytta av dem och flera av mina vänner har haft bra nytta av dem också. Som person är jag en riktig kontrollmänniska och en förlossning är ju en situation som man verkligen inte kan ha kontroll över. Men det lilla lilla jag kanske kan ha kontroll över kan hjälpa mig. Jag är nämligen paniskt rädd för smärta och sjukhus överhuvudtaget. Så jag behöver all hjälp jag kan få. Men jag är även en sådan som behöver veta så mycket som möjligt om en situation för att veta vilka utgångar som finns. Så jag läser allt. Inget kan bli för mycket för mig, inte ens läskiga historier. Det är inget som jagar upp mig utan tvärtom vill jag veta vad som kan hända, för det som händer...det händer.