• BettanB

4 missfall.. Finns det hopp?

Tipsar också om den fantastiska tråden Annica skrev om ovan; den har verkligen varit min räddning i det här helvetet. Har kämpat för ett barn i fyra år nu och har haft (minst) 5 mf/ma på raken, men är nu gravid i v.18. Har behandlat med innohep (från äl!), levaxin (kolla upp skk vad ni än gör; TSH får INTE överstiga 2,0!), ASA (trombyl, albyl etc), progesteron, folacin, prednisolon (kortison), extra vitamin E (för celldelningen) och alla vanliga vitaminer och mineraler. Tror inte jag glömde något nu.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB
    Olive1 skrev 2010-09-10 11:20:06 följande:
    Bettan B: vad menar du med det här? "(kolla upp skk vad ni än gör; TSH får INTE överstiga 2,0!)" Vad är skk och THS...?
    Jag menar att man skall kolla upp sin sköldkörtel (skk); TSH får inte överstiga 2,0 om man har uppenbara fertilitetsproblem (som vi ju har). Gränsen går annars vid runt 4 (men skall sänkas till 2,5).
    Sorg i BettanMansion.
  • BettanB
    isisisis skrev 2010-09-10 14:12:47 följande:
    Googla Leif matthiesen och missfall.
    Leif är bäst!!
    Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

sushikatten: ja, helt underbart är det. Nu är jag tom i v.19 (18+1)! Hade jag väl aldrig trott; höll på ett ge upp helt efter femte missfallet...
    Ja, tjata för att få prednisolon, tror verkligen att det gjorde susen för mig. Har lite över här hemma om det skulle vara så... (jag köpte i Spanien när jag var på semester).

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB
    Barbaboo skrev 2010-09-11 15:37:53 följande:
    Bettan B..
    Undrar om jag ska ta med din medicinlista till läkarbesöket.. :) Det verkar vara en lyckad cocktail ;)
    Tycker jag gott att du kan göra, men hoppas inte för mycket bara. Svenska läkare är inskränkta och dåligt pålästa i ämnet; det är vad jag har lärt mig efter 4 års kamp. Fast en del av det kan man fixa själv ASA (egentligen trombyl på recept, men funkar precis lika bra med albyl minor -1/3 tablett/dag), prednisolon kan man köpa receptfritt utomlands i bla Spanien (tror även England, Portugal, Italien etc), folacin är väl inte jättenödvändigt (finns rätt starka folsyratabletter på apoteket), levaxin är ett måste om man har TSH över 2,0 (!!!!!!!), progesteron brukar läkarna sällan bråka om och innohep/fragmin är värt att SLÅSS för.
    Säger som isisis: googla på dr Lef Matthiesen (min läkare btw) och läs om hans arbete med innohep mot upprepade missfall.
    Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

sushikatten: Inboxa mig om det är så.
    Pred. tog jag från äl, samma med innohep. ASA från strax före äl. Folacin och levaxin hela cykeln, prog från plus (fast bättre från äl, spec. om man gör IVF så klart). Pred är förresten vanliga tabletter.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

marieh: Det vanligaste är att man börjar med en lägre dos pred vid äl och sen höjer (stegvis) till önskad dos vid ett plus. Kom ihåg att man bör äta extra kalcium och D-vitamin om man tar pred under längre period.
    Prog tror jag är vanligast att man börjar med vid plus om man inte gjort ivf.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

kaakis: På tal om symptom kan jag berätta att jag ALDRIG haft några symptom, vare sig graviditeten gått bra eller ej. Samma för min mamma.. Så jag tror faktiskt inte att man behöver hänga upp sig på symptomens vara och icke vara (det är dessutom vad flera läkare inkl dr LM sagt till mig ).

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB
    kaakis skrev 2010-09-13 17:08:34 följande:
    ok....men då är det säkert mer att man har än känsla att det är någonting som inte stämmer....
    Men den kan man inte heller gå på helt; jag har verkligen varit 100% säker att det gått illa den här gången. Inför varenda ultraljud har jag varit SÅ säker och blivit lika överraskad varje gång. Trodde verkligen att jag skulle ha bättre koll än så, men icke sa nicke. Kan iofs bero på allt man fått gå igenom och att det varit en sorts försvar också. Men NU börjar jag våga tro på det iaf.
    Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

marieh: är övertygad om att stress och oro inte kan förorsaka missfall ( i så fall skulle inga barn födas under krig eller andra extrema situationer), men det gör väl säkert inte saken bättre. Läste någonstans att nkc i livmodern skulle kunna öka i samband med stress (och oro?), men det gäller alltså bara om man redan har det problemet. För mer info läs Beers bok. Sammanfattningsvis så NEJ, jag tror absolut inte att oro förorsakar mf.

vet inte så mycket om andra typer av kortison; det är prednisolon som 99% av oss använder.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB
    Barbaboo skrev 2010-09-13 21:31:45 följande:
    Nu måste jag bara lägga in ett gapflabb här: HAHAHAHAAH
    JAHA.. PRED är lika med Prednisolon.. daaaa..

Men det var ju det jag menade med kortisonet.. ja ja, nu vet jag att förkortningen är PRED ;)

Okej då vet jag :)

Hahaha.. Så van att det är en "etablerad" förkortning i andra mftråden.
    Sorg i BettanMansion.
  • BettanB
    kaakis skrev 2010-09-14 08:13:47 följande:
    Brudar..
    På torsdag skall jag till en ny läkare och tänkte att jag skulle vara envis och kräva saker (mediciner)....
    är det vettigt att göra det utan en missfallsutredning?
    Och isåfall vad är det jag skall "kräva"

Kan tilläga att jag har gjort en fertilitetsundersökning och allt var ok...
    Försöka duger... Jag har gjort en utredning som inte visade något alls (förutom skk), men får ändå prog, innohep och folacin så...

marieh: Kör på det, men var beredd på mothugg vad gäller prednisolon. Svenska läkare är ruskigt dåligt pålästa. Läs gärna boken jag tipsade om innan du träffar läkaren så har du mer på fötterna (Allan Beers bok):
    http://www.bokus.com/b/9780978507800.html

Vi kallar den bibeln i vår andra tråd....
    Sorg i BettanMansion.
  • BettanB
    Barbaboo skrev 2010-09-14 08:52:57 följande:
    Tack BettanB.. men fasiken att den är på engelska... Jag har taskig koncentrationsförmåga och mäktar inte med att läsa engelska böcker tyvärr... Finns det ngt liknande på svenska?
    Nope. Vill man verkligen sätta sig in i den här djungeln så måste man nog tyvärr läsa engelska. All vettig forskning är publicerad på engelska etc. kan du inte be din man/sambo läsa och sammanfatta åt dig annars? Boken är dock otroligt lättläst jmf med mycket annat jag plöjt sen jag gav mig in i det här sabla träsket.

timoa: Usch vad tungt med din syster som blev gravid samtidigt. Det hade jag tyckt vara jättetufft.
    ang behandling för dig så kanske du vill fundera på att gå med i SIS (Skandinavisk immunologisk support); en yahoogrupp där vi stöttar varandra i behandlingar etc. Gäller er andra också så klart. skriv i min gb om ni är intresserade så förmedlar jag kontakten.

sushikatten: Svarar på inbox så snart jag kan och har koll.
    Sorg i BettanMansion.
  • BettanB
    sushikatten skrev 2010-09-16 19:56:16 följande:
    Kaakis: funderar bara på trombyl! skulle man inte ta den hela tiden förrutom under mens. Nääää måste kolla igen.
    Jag tar/tog bara från strax innan äl.
    Sorg i BettanMansion.
  • BettanB
    sushikatten skrev 2010-09-17 15:04:47 följande:
    Bettan:  Och hur länge fortsatt att du ta trombyl?
    Fortsätter till v.36-37 är tanken nu. I "vanliga fall" (dvs när jag inte plussat) tar jag från strax innan äl till första tecken på mens och sen gör jag uppehåll.
    Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

marieh: Jag har faktiskt alltid väntat minst en cykel efter varje missfall, mest för att ge kroppen en chans till återhämtning så att den kan orka ge mig en tjock fin slemhinna. Dock finns egentligen ingen vettig forskning som visar att det är större risk om man försöker direkt. Vad jag vet.

Vore jag som du skulle jag vid ett första försök ta prednisolon, progesteron och fragmin från ev plus och om det då inte blir något ta alla tre från äl istället (kanske lägre dos pred från plus till äl och sen öka).
    Jag tar mitt val kvinna, extra folsyra (folacin på recept), extra E-vitamin (för stöd vid celldelning), extra kalcium (för att motverka prednisolonets inverkan på skelettet) och Dvitamin för att underlätta upptag av Kalcium och för att pigga upp lite. Dessutom tar jag 75 mg ASA/dag (jag har trombyl, men funkar lika bra med albyl minor).

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

marieh: men som vi ju tyvärr vet av bitter erfarenhet är det inte samma sak att bli gravid som att förbli gravid. Bara för att kroppen klarar att bli gravid igen tänker jag att det inte behöver innebär att den är helt redo att förbli det. Det är en av anledningarna att jag alltid väntat minst en cykel så jag ger kroppen chansen att göra rent oredntligt och bygga upp en fin slemhinna igen. En tjock fin slemhinna är ju en ytterst bra början; speciellt för de som haft tidiga missfall (som jag). Men det är bara en personlig reflektion.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB
    Barbaboo skrev 2010-09-20 17:12:44 följande:
    Pjanko så underbart att läsa :)
    Det glädjer mig enormt att det har gått bra för er och att du snart ska få en till.. Jättetack för att du delade med dig!!

Jag väntar fortfarande på att läkaren ska ringa (det var då f-n va tid det ska ta :( ... Men nu har jag ju en hel önskelista till henne, trombyl ska jag verkligen också försöka få.

BettanB.. Om du läser detta.. hur mycket av vitaminerna äter du?

Tjing Tjong
    Folacin tar jag bara 1/2 tablett (räcker GOTT och väl om man inte lider av MTHFR eller liknande) och av övriga rekommenderad dos helt enkelt. Glömde förresten skriva att jag tar låg dos Omega3 också (1 kapsel/dag när det står 3/dag).
    Sorg i BettanMansion.
  • BettanB
    AHöst skrev 2010-09-20 19:12:21 följande:
    marieh, jag har bara skummat igenom traden nu sa jag kanske har missat nagot. Men de saker jag definitivt skulle lagt till om du inte tar dem redan ar ASA och en ordentligt hog dos av folsyra. Bada ska vara ofarliga sa val varda ett forsok. Jag vet ingen som tar Fragmin eller liknande utan ASA.

Jag har sjalv ASA och MTHFR. Sa sprutor, ASA, folsyra, D-vitamin och prenatal vitamin verkar vara kombinationen som fungerar for mig. Sprutorna har jag borjat med vid graviditet. Det andra har jag tagit innan plus fiskolja. Jag kan aven rekommendera akupunktur.
    De flesta av dr LMs patienter (mao ganska många i vår andra tråd) tar innohep utan ASA, men håller absolut med om att man lika gärna kan ta en låg dos (om man har lite koll så man inte blir för blödningsbenägen; det kan ju vara minst lika skadligt det för fostret).

Extra hög dos folsyra (dvs folacin 5mg eller mer) är rätt onödigt om man inte har homozygot MTHFR (dvs från båda föräldrarna) annars räcker det gott med 2,5 mg. Extra dosen gör ingen som helst nytta annars. Folsyra ökar ju trots allt risken för cancer enligt en del forskning (vilket är en av flera orsaker till att man valt att INTE folsyraberika mjöl i Sverige).

Omega3 är som sagt också väldigt bra, men man bör vara försiktig om man tar mycket blodförtunnande.

En sak till; man bör ha koll så man inte tar multivitamin som innehåller för mycket A-vitamin (men det brukar de för kvinnor sällan göra) och en del menar att man även bör vara försiktigt med för mycket järn.
    Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

AHöst: nej, det är ju rätt ovanligt att man testar för MTHFR i Sverige tyvärr , men å andra sidan är det ovanligt med homozygot sådan också. Visst kan man ösa på med folsyra för säkerhetsskull, men det finns ju risker med det med. Halv dos (2,5 mg) är ju en tämligen hög dos det med och räcker vid exempelvis heterozygot MTHFR (fortfarande rätt ovanligt, men något vanligare än homozygot). Konstigt att din syster inte fick testa sig om du har visat dig ha den homozygota varianten; då är det ju rätt troligt att även hon har det antar jag...

Ja, jag tycker också att man gott kan ta ASA ihop med fragmin/innohep, men exvis dr LM förordar det inte. Å andra sidan vet han att jag tar ASA på eget bevåg och åt det rycker han bara på axlarna.. Tror mest att han menar att det är onödigt... Men jag vågar så klart inte chansa eftersom det är ofarligt (enligt all information jag fått och jag blir ju ordentligt kontrollerad pga innohepen).

SafFet T: När började du med sprutorna och hur hög dos fick du? Jag tror stenhårt på fragmin/innohep, men ibland behövs det så klart mer (som du kan läsa mer om i den här tråden och i den som det länkas till i början). En bra start är att ta en vettig dos (5000 IE om det är fragmin/ 4500 IE innohep) och att börja i tid om missfallen är tidiga. Jag blev tillsagd att börja vid äl.

Sorg i BettanMansion.
Svar på tråden 4 missfall.. Finns det hopp?