AHöst skrev 2010-09-20 19:12:21 följande:
marieh, jag har bara skummat igenom traden nu sa jag kanske har missat nagot. Men de saker jag definitivt skulle lagt till om du inte tar dem redan ar ASA och en ordentligt hog dos av folsyra. Bada ska vara ofarliga sa val varda ett forsok. Jag vet ingen som tar Fragmin eller liknande utan ASA.
Jag har sjalv ASA och MTHFR. Sa sprutor, ASA, folsyra, D-vitamin och prenatal vitamin verkar vara kombinationen som fungerar for mig. Sprutorna har jag borjat med vid graviditet. Det andra har jag tagit innan plus fiskolja. Jag kan aven rekommendera akupunktur.
De flesta av dr LMs patienter (mao ganska många i vår andra tråd) tar innohep utan ASA, men håller absolut med om att man lika gärna kan ta en låg dos (om man har lite koll så man inte blir
för blödningsbenägen; det kan ju vara minst lika skadligt det för fostret).
Extra hög dos folsyra (dvs folacin 5mg eller mer) är rätt onödigt om man inte har homozygot MTHFR (dvs från båda föräldrarna) annars räcker det
gott med 2,5 mg. Extra dosen gör ingen som helst nytta annars. Folsyra ökar ju trots allt risken för cancer enligt en del forskning (vilket är en av flera orsaker till att man valt att INTE folsyraberika mjöl i Sverige).
Omega3 är som sagt också väldigt bra, men man bör vara försiktig om man tar mycket blodförtunnande.
En sak till; man bör ha koll så man inte tar multivitamin som innehåller för mycket A-vitamin (men det brukar de för kvinnor sällan göra) och en del menar att man även bör vara försiktigt med för mycket järn.