Vasamamma?
Hej.
Vi valde Vasamamma till vårt första barn som kommer nu i december. Barnmorskorna är trevliga och bemötande, men där stannar tyvärr våra positiva upplevelser med Vasamamma.
Vi har varit på två möten med Vasamamma och haft några samtal med dem över telefon. Under den korta tiden har de slarvat bort våra journaler, blandat ihop våra läkartider med mera.
Ett exempel är att vi ringer dem för att bestämma nästa möte, och de frågar om vi varit hos läkaren än. Vilken läkare? undrar vi, och de svarar "Jaha, fick ni ingen läkartid? Ok, då struntar vi i det." Kan ni förstå vilken oro detta skapar hos oss??? Ska vi till en läkare eller inte?
Under vårt andra möte hade vi framfört att vi ville byta barnmorska. De sa "Inga problem" och så bestämde vi en tid för nästa möte.
Inför mötet fick vi först vänta i 20 minuter (de frågade innan ifall vi kunde komma 20 min innan utsatt tid), sedan träffade vi samma barnmorska igen (!). Vi förklarade att vi ville byta eftersom vi inte hade något förtroende för henne då hon varit så virrig, och hon svarade med "jag förstår". Ingen ursäkt, ingen förklaring, inget tecken på att de vill lära av sina misstag och bli bättre. Värst av allt är att detta är inte bara en barnmorska på Vasamamma, utan hon är även verksamhetschef!
Droppen kom när nästa barnmorska ringde min sambo och förklarade att det kan vara fel på de provsvar vi fick senast - Att de kan vara tvärtom och dåliga och opålitliga pga något fel. Och då snackar vi inte bara om blodvärden och blodtyp, utan infektioner och andra tester såsom HIV!
Vasamamma har konsekvent misslyckats med att få oss trygga i graviditeten. De har tvärtom gjort oss nervösa över ifall vi missat någon viktig kontroll/läkartid, fått oss oroliga över hur vår bebis egentligen mår och varje besök/samtal har gjort oss mindre och mindre säkra på vad som händer och kommer hända i vår graviditet.
Man är ganska utsatt som blivande föräldrar till första barnet, och det ansvar man har som barnmorska har Vasamamma upprepade gånger misslyckats att axla. Vi rekommenderar därför ingen att gå till Vasamamma förrän de bytt verksamhetschef och fått ordning på sin personal och sina rutiner.