• miiaaa

7 veckors kille som bara skriker samma tid varje kväll - hjälp!

Har en liten kille som blir 7 veckor på torsdag som är världens gladaste bebis hela dagarna ända tills ca kl sju VARJE kväll. Då blir han som förbytt och är jätteledsen ända tills han somnar vid 22. På dagarna somnar han utan problem men på kvällen ska det skrikas, slåss, fäktas, sparkas trots att han är så trött att ögonen går i kors. Har prövat med mer mat (går inte) vagga, sjunga, vyssja, låta honom vara uppe ett tag till om han inte är helt trött (går inte, han skriker bara mer), miniform till magen (trodde ett tag det var magen, men är inte så säker då han slutar skrika och är glad bara han får ligga på skötbordet och magen borde ju fortfarande göra ont på skötbordet, eller?) Har försökt få honom att sova mer på kvällen innan han blir skrikig om det beror på att han är övertrött (hjälpte inte heller) Nån som har några förslag på vad jag kan pröva för att hjälpa honom?

• Svar på tråden 7 veckors kille som bara skriker samma tid varje kväll - hjälp!
  • Zephir

Vår kille var likadan i den ålder. Han bara skrek och skrek och skrek i minst 1 timme varje kväll,det enda som hjälpte var låååånga kvällspromenader nerbäddad i vagnen. Det varade i typ två veckor, sen en dag skrek han inte längre och sen har just det skrikandet inte kommit tillbaka (han är nu 6,5 månader).

Han fick minifom och semperdroppar, det hjälpte men inte specifikt mot kvällsskrikandet.

Jag minns att min mamma under denna perioden nämnde att en del bebisar känner kvällsoro. Det är precis som att allt de ser och upplever under dagen väller över dem på kvällen och så blir allt lite för mycket för dem att hantera och då känner de ångest och oro.

Så; härda ut och hjälps åt därhemma så kommer det gå över om några veckor (såvida ni kan utesluta magknip och andra fysiska besvär)

• miiaaa
    Zephir skrev 2010-10-13 12:18:30 följande:
    Vår kille var likadan i den ålder. Han bara skrek och skrek och skrek i minst 1 timme varje kväll,det enda som hjälpte var låååånga kvällspromenader nerbäddad i vagnen. Det varade i typ två veckor, sen en dag skrek han inte längre och sen har just det skrikandet inte kommit tillbaka (han är nu 6,5 månader).

Han fick minifom och semperdroppar, det hjälpte men inte specifikt mot kvällsskrikandet.

Jag minns att min mamma under denna perioden nämnde att en del bebisar känner kvällsoro. Det är precis som att allt de ser och upplever under dagen väller över dem på kvällen och så blir allt lite för mycket för dem att hantera och då känner de ångest och oro.

Så; härda ut och hjälps åt därhemma så kommer det gå över om några veckor (såvida ni kan utesluta magknip och andra fysiska besvär)
    Jag är ju inte helt säker på att det inte är magen men han slutar skrika så fort han hamnar på skötbordet eller om man stoppar honom i vagnen och går ut och båda sakerna kan jag ju naturligtvis göra men inte i tre timmar varje kväll, han är ju jättetrött och behöver verkligen somna men kommer inte till ro och jag blir galen av att inte kunna hjälpa honom, till slut är han så trött att ögonen är alldeles röda och när han väl somnar så sover han som en stock hela natten, det är själva insomnandet som inte funkar
  • Birgitta2

Låter som tremånaders-kolik. Min son hade det från ca 2 månaders ålder. Han skrek mellan 17.00 och 21.00 klockrent varje kväll. Höll på i nån månad. Fruktansvärt jobbigt. Då ville han varken äta, sova, byta blöjor eller nånting. Han bara skrek. 4 timmar varje kväll. Minifom funkade INTE. Det var bara att gilla läget och försöka underlätta för honom.

• Sarah84

Nästan alla bebisar har en skrikperiod på kvällarna & de återkommer ungefär samma tid. Kan va lite småbarnskolik. Magarna är oftast lite mer oroliga på kvällarna & mkt intryck att smälta för dom..
    Drar han benen mot magen? Mkt gaser? Minfom kan vara värt att testa, hjälper många bebismagar.
    De går över, men jobbigt då man är i de..

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • miiaaa
    Sarah84 skrev 2010-10-13 12:43:09 följande:
    Nästan alla bebisar har en skrikperiod på kvällarna & de återkommer ungefär samma tid. Kan va lite småbarnskolik. Magarna är oftast lite mer oroliga på kvällarna & mkt intryck att smälta för dom..
    Drar han benen mot magen? Mkt gaser? Minfom kan vara värt att testa, hjälper många bebismagar.
    De går över, men jobbigt då man är i de..
    Nä inte benen mot magen men han spänner dom och har dom spikrakt ut när man bär honom. Han får miniform redan men vet inte hur mycket det hjälpt då jag inte vågar pröva utan. Ungefär hur länge brukar de hålla i sig om det är magen? Och är det inte konstigt om det är magen att det går över sekunden han hamnar på sköbordet och fortsätter när man tar upp honom?
  • Sarah84
    miiaaa skrev 2010-10-13 12:48:36 följande:
    Nä inte benen mot magen men han spänner dom och har dom spikrakt ut när man bär honom. Han får miniform redan men vet inte hur mycket det hjälpt då jag inte vågar pröva utan. Ungefär hur länge brukar de hålla i sig om det är magen? Och är det inte konstigt om det är magen att det går över sekunden han hamnar på sköbordet och fortsätter när man tar upp honom?
    Det är ju svårt att säga.. Nästan alla barn är mer eller mindre oroliga på kvällarna. Vissa är värre än andra & vissa har ju kolik, vilket är vanligast på kvällar/nätter. Hur mkt minifom ger du? Ne just nu så skulle ja inte sluta med dom, kanske bara blir värre. Ligger han på rygg när han sover eller sidan?
    Barn med ont i magen gillar oftast att ligga på mage. Dottern älskade att ligga på mage, hon va orolig som bebis. Sonen därimot gilla de inte alls.
    *Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Kakans

Min 12 veckors bebis är likadan, har varit så mer eller mindre sen födseln. Verkligen jätte jobbigt.
    Hon slutar också om man lägger henne på skötbordet, inte alla gånger men 9 av 10 gånger så.
    Hon skriker inte 3 timmar, men kanske 30 minuter-1 timme och sen somnar hon.
    Har också alltid undrat vad det breror på..

• explorer

Har du provat att massera magen för att få ut ev gaser.
    Försök att vara jätte lugn ,du vet väl att dom läser tänkar

• miiaaa
    Sarah84 skrev 2010-10-13 12:53:03 följande:
    Det är ju svårt att säga.. Nästan alla barn är mer eller mindre oroliga på kvällarna. Vissa är värre än andra & vissa har ju kolik, vilket är vanligast på kvällar/nätter. Hur mkt minifom ger du? Ne just nu så skulle ja inte sluta med dom, kanske bara blir värre. Ligger han på rygg när han sover eller sidan?
    Barn med ont i magen gillar oftast att ligga på mage. Dottern älskade att ligga på mage, hon va orolig som bebis. Sonen därimot gilla de inte alls.
    Jag ger 20 droppar miniform. Han sover helst på sidan eller mage men han sover i egen säng så jag vågar inte ha honom på mage hela nätterna eftersom han inte vänder sig än. Han somnar inte själv utan vill somna hos oss eller vagnen och sen lägger vi över honom och då sover han jättebra. Jobbigast är ju att man inte har en aning om hur man kan hjälpa honom, man vill ju att dom ska känna sig trygga och nöjda och det känns nästan som att man sviker honom när det inte går att hjälpa honom, skitjobbigt!
  • miiaaa
    explorer skrev 2010-10-13 12:59:27 följande:
    Har du provat att massera magen för att få ut ev gaser.
    Försök att vara jätte lugn ,du vet väl att dom läser tänkar
    Jodå försöker tänka på det och brukar fösöka nynna och sjunga och prata lugnt men när klockan närmar sig tio så brukar både han och jag vara genomslut och sjöblöta av svett...
  • 4 grabbar

min minsta hade så från 23-04, gav minifom men hjälpte inte särskilt, försök massera magen och tryck upp knäna mot magen så luften kommer ut - KOLIK helt enkelt

Karma slår tillbaka - gott som ont
  • Takhiza

Ammar du? Isf försök att ha honom i mer sittande ställning än liggande, ta många pauser och rapa honom under matning (detta vid flaska också)

Försök gärna få till en rutin. Att ni gör samma sak innan läggning VARJE kväll, tex tar ett bad, lite massage, pyjamas, mat och säng (bara ex)

De finns en sorts droppar man ger en gång om dagen på Apoteket som kallas Semper magdroppar. De är "goda bakterier" kan man säga. Kan prova ge det också.

Svårt att säga om det är kolik eller inte eftersom du tycker han slutar om han får ligga på skötbordet (har jag förstått rätt?) Bajsar han som han ska? Är de löst?

Min son fick kolik när han var 7veckor och hade detta till han var 5månader gamal. De enda som hjälpte för hans del var att jag slutade amma och gav ersättning inehållande citron (Leomolac) och att han fick spädbarns-akupunktur men då var han extrem också och skrek hysteriskt dygnet runt! Det ÄR skit jobbigt när ens barn skriker så, man får liksom lite panik och även om din son inte skriker lika länge åt gången som min, så är det minst lika jobbigt! Men försök de enkla knepen först och prata med BVC om de fortsätter

• miiaaa
    Takhiza skrev 2010-10-13 13:10:32 följande:
    Ammar du? Isf försök att ha honom i mer sittande ställning än liggande, ta många pauser och rapa honom under matning (detta vid flaska också)

Försök gärna få till en rutin. Att ni gör samma sak innan läggning VARJE kväll, tex tar ett bad, lite massage, pyjamas, mat och säng (bara ex)

De finns en sorts droppar man ger en gång om dagen på Apoteket som kallas Semper magdroppar. De är "goda bakterier" kan man säga. Kan prova ge det också.

Svårt att säga om det är kolik eller inte eftersom du tycker han slutar om han får ligga på skötbordet (har jag förstått rätt?) Bajsar han som han ska? Är de löst?

Min son fick kolik när han var 7veckor och hade detta till han var 5månader gamal. De enda som hjälpte för hans del var att jag slutade amma och gav ersättning inehållande citron (Leomolac) och att han fick spädbarns-akupunktur men då var han extrem också och skrek hysteriskt dygnet runt! Det ÄR skit jobbigt när ens barn skriker så, man får liksom lite panik och även om din son inte skriker lika länge åt gången som min, så är det minst lika jobbigt! Men försök de enkla knepen först och prata med BVC om de fortsätter
    Ammar inte utan han får flaska, han rapar som en hel karl och brukar ge honom mat med många pauser och rapning ca tre gånger och så efter förstås. Han bajsar en gång om dagen, alltid samma tid och det är inte löst. Ja han slutar skrika så fort han läggs på skötbordet och det är det som är så skumt för hade han haft riktigt ont i magen så borde han ju ha det där med där han ligger raklång. Jag försöker göra samma sak varje kväll och det brukar se ut:
    Mat kl 16
    Vaken och leker ca en timme och somnar ca 17 - 1730
    sover till ca 18.30
    mat ca 19 (Här brukar skrikandet börja)
    Är vaken och vi försöker få honom lugn genom att bära, sjunga, babygymmet med alla roliga djur (som han älskar på dagarna)
    Bad ca 20.00,
    ny blöja ca 20.30 och han är dödstrött och vi försöker få honom att sova, han skriker och vi vaggar, vyssjar, sjunger, pratar, bara är nära. Han skriker tills ca 22 då han får mer mat och skriker sen en stund till innan han somnar.
  • Takhiza
    miiaaa skrev 2010-10-13 13:27:55 följande:
    Ammar inte utan han får flaska, han rapar som en hel karl och brukar ge honom mat med många pauser och rapning ca tre gånger och så efter förstås. Han bajsar en gång om dagen, alltid samma tid och det är inte löst. Ja han slutar skrika så fort han läggs på skötbordet och det är det som är så skumt för hade han haft riktigt ont i magen så borde han ju ha det där med där han ligger raklång. Jag försöker göra samma sak varje kväll och det brukar se ut:
    Mat kl 16
    Vaken och leker ca en timme och somnar ca 17 - 1730
    sover till ca 18.30
    mat ca 19 (Här brukar skrikandet börja)
    Är vaken och vi försöker få honom lugn genom att bära, sjunga, babygymmet med alla roliga djur (som han älskar på dagarna)
    Bad ca 20.00,
    ny blöja ca 20.30 och han är dödstrött och vi försöker få honom att sova, han skriker och vi vaggar, vyssjar, sjunger, pratar, bara är nära. Han skriker tills ca 22 då han får mer mat och skriker sen en stund till innan han somnar.
    Prova detta när han skriker:

Sätt dig i soffan med rak rygg.
    Lägg sonen på MAGE tvärs över ditt knä (fötterna på ena sidan benet, huvudet på andra)
    Lägg hans huvud på sidan och ha de i din hand (de kommer ju hänga utanför)
    Sen gungarna du dina ben (de ska vara helt ihop) fram och tillbaka.

Funkade perfekt på sonen och på mig när jag var liten, alla är såklart olika men prova kan man ju

Hur länge ligger han tyst om han ligger på skötborde på kvällen då? Skulle han exempelvis ligga där nöjt tills de var sängdags?
  • miiaaa
    Takhiza skrev 2010-10-13 13:32:13 följande:
    Prova detta när han skriker:

Sätt dig i soffan med rak rygg.
    Lägg sonen på MAGE tvärs över ditt knä (fötterna på ena sidan benet, huvudet på andra)
    Lägg hans huvud på sidan och ha de i din hand (de kommer ju hänga utanför)
    Sen gungarna du dina ben (de ska vara helt ihop) fram och tillbaka.

Funkade perfekt på sonen och på mig när jag var liten, alla är såklart olika men prova kan man ju

Hur länge ligger han tyst om han ligger på skötborde på kvällen då? Skulle han exempelvis ligga där nöjt tills de var sängdags?
    ska absolut testa det! tack!
    han kan ligga där hela kvällen om det är så, grejen är ju att då börjar ju bara skrikandet senare när det väl är dags att sova...
  • Takhiza
    miiaaa skrev 2010-10-13 13:37:27 följande:
    ska absolut testa det! tack!
    han kan ligga där hela kvällen om det är så, grejen är ju att då börjar ju bara skrikandet senare när det väl är dags att sova...
    De är jätte konstigt.. för jag menar då borde han ju vara lugn om han ligger rak lång i tex sängen osv. De finns inget han kan råka vara rädd för i de andra rummen? Är de något speciellt ljud som bara finns där skötbordet är? Typ en fläkt eller liknande? Finns de något speciellt han gillar titta på? osv.
  • miiaaa
    Takhiza skrev 2010-10-13 13:42:50 följande:
    De är jätte konstigt.. för jag menar då borde han ju vara lugn om han ligger rak lång i tex sängen osv. De finns inget han kan råka vara rädd för i de andra rummen? Är de något speciellt ljud som bara finns där skötbordet är? Typ en fläkt eller liknande? Finns de något speciellt han gillar titta på? osv.
    Han har skötbordet i "sitt" rum (han har sängen hos oss). Har funderat på om jag gör något annorlunda vid matning och insomning på kvällarna men det ända jag kan komma på som inte är samma som på dagen är att det är mörkt ute vilket ju gör det lite mörkare inne. Han har en mobil med fiskar över skötbordet som han älskar men han har en likadan över sängen (köpte en till eftersom det blev succe på skötbordet men så enkelt var det inte).
  • Lillaloppa

Det enda som funkade på vår son när han var riktigt otröstlig på kvällarna var att ta av kläderna och ligga hud mot hud i ett mörkt och tyst rum. Bebisar brukar bli lugna av den närheten.

• Minxy

Det var samma med vår kille. Han gallskrek varje kväll och hade väldigt svårt att komma till ro. Han hade inte några magproblem, BVC kallade det hela för "kvällsångest".

Vi fick bära/vyssa/vagga flera timmar varje kväll. Det här smittade tyvärr av sig efter ett tag så att han förknippade ALL sömn (även dagtid) med skrik-panik.

Han är nu 7 år och har fortfarande svårt att somna. Han har mycket tankar som kommer upp vid kvällen/nattningen. Han vill prata igenom hela dagen, prata om döden, prata om sånt som hänt på sommarlovet året innan osv. Inland tar det 2 timmar innan han somnar.

Vissa barn är helt enkelt sådana, oroliga kvällstid. Vårt andra barn blev helt tvärtom. Hon somnar själv bara man lägger ner henne. Hon är 5 år nu och har alltid gjort det.

Härda ut TS, det blir bättre - när dom blir större vrålskriker dom inte iaf

Svar på tråden 7 veckors kille som bara skriker samma tid varje kväll - hjälp!