• millchan

Min 7 månaders använder inte sina händer!!!

Hur får man sin bebis att aktivera sina händer?
    Min dotter vill inte leka, sträcka sig efter leksaker hur mycket jag än sätter leksaker åt henne.
    Vi har försökt med att ha massor med leksaker åt henne samtidigt och vi har försökt med att erbjuda henne bara en sak för att vänja sig sakta men inget verkar vara intressant.
    Hon vill inte greppa efter grejjer, verkar inte alls vara intresserad.
    Försöker vi sträcka hennes armar drar hon bara tillbaka dom och sätter händerna/fingrarna i munnen.

Va kan vi som föräldrar gör för att få henne intressera av att använda sina händer?
    Som sagt vi erbjuder henne saker hela tiden men finns det mer vi kan göra???

• Svar på tråden Min 7 månaders använder inte sina händer!!!
  • millchan
    Flickan och kråkan skrev 2010-10-19 15:27:53 följande:
    Mat?
    ??? Vad då mat?
    Ja hon äter jätte bra!
  • Flickan och kråkan
    millchan skrev 2010-10-19 15:32:12 följande:
    ??? Vad då mat?
    Ja hon äter jätte bra!
    Jag tänkte att kladda och leka med och äta själv med händerna. Ursäkta att jag var kryptisk .
  • saltflingan

Varför måste hon använda händerna om hon inte är redo för det? Alla barn utvecklas olika, ha lite is i magen. 

• JeanneDArc

mat lät som en bra idé, tex nåt gott och lätt att hålla i  som majskrokar. kanske smaska på en själv och lägga en framför, kanske blir hon tillräckligt frestad Eller så får du vänta tills hon kommer på grejen bara

• millchan

Vi matar henne gör vi, hon sitter inte så jätte stadigt i stolen och hon sträcker inte på händena!

saltflingan skrev 2010-10-19 15:39:05 följande:
    Varför måste hon använda händerna om hon inte är redo för det? Alla barn utvecklas olika, ha lite is i magen. 
    oj om det var så lätt att tänka så men snart har storebror dragit förbi henne och han är jätte sen i sin utv.
    Siamüsen skrev 2010-10-19 15:41:12 följande:
    Testat med en spegel?
    Har gjort det åxå både liten spegel på golvet och stor spegel på väggen.
  • Siamüsen
    millchan skrev 2010-10-19 16:16:56 följande:
    Vi matar henne gör vi, hon sitter inte så jätte stadigt i stolen och hon sträcker inte på händena!oj om det var så lätt att tänka så men snart har storebror dragit förbi henne och han är jätte sen i sin utv.
    Siamüsen skrev 2010-10-19 15:41:12 följande:
    Testat med en spegel?
    Har gjort det åxå både liten spegel på golvet och stor spegel på väggen.
    Hon kanske inte kan/vill strâcka ut händera om balansen är lite kânslig?
  • mrs lundin

babygym? nått att ligga och titta på som kanske kan väcka intresse av att sträcka sig efter med.

• Headrush

Finns det något som hon gillar att titta på extra mycket? T.ex. en nyckelknippa (funkar alltid för att fånga min dotters uppmärksamhet )

Är hon intresserad av att titta på leksaker? Du vet så när bebisar spärrar up ögonen av nyfikenhet?

Somliga ger en bara magont...
  • millchan

Balansen är ju inte den bästa så klart och det kan bidra.
    Babygym är roligt i ca 2 min sen skriker hon för hon gillar inte att ligga på golvet.
    Har provat det mesta att dingla framför henne men allt verkar vara likadant.

• millchan
    Flickan och kråkan skrev 2010-10-19 16:49:23 följande:
    Sitta i någons knä då (så att hon får ordentligt stöd) och äta och kladda?
    kladdar gör hon när hon äter då fingrarna åker i munnen efter varje sked.
  • APettersson

Hej!
    Kan du skriva hur det gick för er. 
    Har lite samma situation med min 6 månaders, oron tar kål på mig!

/Anna

• Anonym (J)

Har ni frågat bvc? De kan säkert svara på vad som är normalt och hur ni kan träna. Mitt barn kunde inte rulla själv i den åldern och det oroade jag mig för. Men  en dag så lossnade det och det kommer säkert vara samma för er! Bara lek, sjung och busa med den lilla så kommer det säkert så småning omSkrattande

Svar på tråden Min 7 månaders använder inte sina händer!!!