• Ramla

Tonåringar och duschning

Vi har en tjej som är 16 år som älskar att duscha ofta och länge. Hon har hållt på så där i flera år. Vi bor i hus och har tjatat på henne om att korta ner på duschtiden och att hon inte behöver duscha varje dag. Det som är mest irriterande och nästan sjukligt är att hon kan duscha på morgonen innan hon ska till skolan och första lektionen är gymnastik och även om hon har både badat bastu och duschat kvällen innan så måste hon absolut duscha på morgonen.....??? Vi har mätt och visat henne hur mycket vatten som går åt och vad det kostar.....Men det säger inte henne någonting, hon brys sig inte. Det hjälper inte heller att säga si och så länge får du duscha för det blir maratonduschar ändå. Finns det någon som har några bra tips och kanske också har så hemma?

• Svar på tråden Tonåringar och duschning
  • Qetesh

Jag är likadan som hon och har alltid varit och kommer alltid vara!
    antinge får ni FÖRBJUDA henne att duscha vid vissa tider eller så får ni nog leva med det...

Min sambo duschar alltid på sina träningar bara för att jag duschar ca 2 ggr om dagen

• Cuthalion

Visserligen tycker jag man skall få duscha när man behöver men kostnaderna blir ju en del ifall man duschar en halvtimme per gång. Kanske kan hon hjälpa till och betala med månadspengen för "överskottet" hon duschar. Säg att hon har 15 minuter på sig i duschen (det är gott om tid även med långt hår), och överskrider hon det får hon bidra med sina egna pengar.

Ingen aning om det fungerar men det kanske får henne att inse att det kostar . . .

• Cuthalion

Qetesh

Jag duschar också 2 ggr per dag, men på morgonen rör det sig om någon minut och på kvällen max 10. Då räcker vattnet till fler

• MBP

Säg att det är si och så många minuter som gäller, sedan slår ni av vattnet. Eller varmvattnet. *garv* få se hur länge hon blir kvar i duschen då.

Men allvarligt, det funkar, och något måste ni ju göra.

• Hjärtapåtråd

Det verkar som att det behövs en gräns.

Tex max en dusch om dagen i 15 min. Efter det så får hon betala vad det kostar. Sen får du/ni hålla koll så att det efterföljs.

Det är väldigt svårt att förstå det där med pengar när man bara har sin egna till "nöjen" och inte räkningar.

• mammacatta

morsan tog fram räkningarna när brorsan hade sin ducha-länge period. hon kunde, svrt på vitt, visa exakt vilken skillnad d gjorde, sen fick han en chans att bättra sig, blev d inte bättre fick han betala överskottet...
    fast jag tror att d blev extra hushållsarbete.

det skulle nog jag göra åxå. sätt hårt mot hårt - hon måste ju lära sig värdet på en krona sas, och här har ni en gyllene chans!

lycka till!

• Qetesh

cinzano:

Du kanske menar att jag är ego och att jag borde spara lite till sambon.
    JAG VET

• MBP

Men de har ju försökt illustrera men det har inte funkat, sedan kostar inte bara vattnet utan även uppvärmningenen av det, om vi ska vara noga räknade.

Mitt tips är sparmunstycke och att slå av varmvattnet efter 10 minuter. Brutalt men effektivt.

• Trikarn

MIn mammas gubbe tjatade alltid på mig att jag duschade för mkt.....

jag sket fullständigt i vad han/de sa och duschade lääänge ändå...

kan säga att det håller i sig också..under min graviditet har jag duschat ca 3-4gg per dag bara för att det är sååå skönt...

Min man därimot duschar inte speciellt länge utan det är in-göra sig ren och sedan ut..medans jag verkligen njuter av att stå i duschen...

beror väl på hur man är som person antar jag ..

men jag förstår att det bli dyrt ( vi bor i lgh) om man bor i hus...skaffa ett sparmunstycke, har även hört talas om en "timer" man kan sätta in så att varmvattnet slår av sig efter ett tag...kanske värt att pröva?

• Cuthalion

Qetesh

Yep, jag tycker Du är extremt ego och jag skulle lätt kunna göra samma prioritering om jag inte var singel och bodde i hyresrätt med "obegränsat" varmvatten

Svar på tråden Tonåringar och duschning