• lady in red

Hur kan man prioritera bort bra vinterkläder till barnen??

Har så svårt att förstå att köpa hur vissa vuxna resonerar ang barnets ytterkläder nu när det är kallt.
    Har alltid bra kvalitetskläder som ytterkläder till mina små så de inte fryser. Sen förstår jag att alla kanske inte har råd att köpa POP ,didriksson,reima.
    Men ibland ser man de vuxna står där i tjocka dunjackor medans ungarna deras står och huttrar i en urtvättad overall som är dåligt fodrad,hur kan man med det!!?? Springer runt i fingervantar och tunn mössa när det är typ -20 grader ute!!

Usch,mår dåligt att se detta. Hur egoistisk får man vara när man själv har nya varma kläder men inte råd el lust att köpa rejäla vinterkläder åt sina barn!!!! Fy skäms på er som gör så!! Ta hand om era barn som är det värdefullaste ni har!!

• Svar på tråden Hur kan man prioritera bort bra vinterkläder till barnen??
  • snuppis

vad säger att POP skulle vara bra? det är verkligen inte de dyraste märket man kan köpa! om du nu vill gå efter märken så tycker jag POP är svenssonmärke. och nej jag köper inte de dyraste till varken mig eller sonen..blir less på alla som skryter om hur dyra kläder de köper till barnen, de viktigaste är väl att de inte fryser..

• lady in red
    snuppis skrev 2010-12-02 21:02:51 följande:
    vad säger att POP skulle vara bra? det är verkligen inte de dyraste märket man kan köpa! om du nu vill gå efter märken så tycker jag POP är svenssonmärke. och nej jag köper inte de dyraste till varken mig eller sonen..blir less på alla som skryter om hur dyra kläder de köper till barnen, de viktigaste är väl att de inte fryser..
    Ja,det är ju det tråden handlar om. Om du läser ordentligt så disskuterade vi olika märken,ingen  här som skryter om nåt!
    Jag startade tråden eftersom jag vet flera föräldrar som prioriterar sig själva i första hand och sen får barnen springa omkring i riktiga skitkläder rent ut sagt!! De tycker jag är förjävligt!
    Du såg väl testet av overallerna,där var det blandning av både dyrare och billigare märken.
    Jag ÄLSKAR "svenssons"-märket POP,av den orsaken att de både håller färgen,formen,slitstarkt,vattentätt och andas bra. De är min åsikt och du har din.
  • lady in red
    Nifelheim skrev 2010-12-02 21:00:05 följande:
    Jag har ingen aning. Vi kan ju ha fått ett måndagsex, men självklart blir man besviken när det är första gången man prövar märket för vinterkläder.
    Ja,det förstår jag,hade blivit skitsur!
  • lady in red
    kafferast skrev 2010-12-02 20:58:30 följande:
    Vi har en tunn, billig, ful och begagnad bävernylonoverall till tjejen. Med ordentliga kläder under fryser hon inte och dagisfröknarna säger att hon aldrig är kall när hon kommer in. Hon rör mycket på sig, det hjälper väl till, men jag har faktiskt oroat mig, tänkt att jag kanske måste köpa en lyxoverall. När personalen, som ser mååånga barn, säger att hennes klädsel är tillräcklig, och när även dottern säger att det är bra, då får man väl vara nöjd.
    Vad är en lyxoverall? Dom flesta overallerna ligger väl från 600 kr och uppåt,men vad är lyx?!
  • Thessla

Tycker inte att det finns några lyxoveraller, inte så länge de fyller sin funktion och så länge det gör det så får de kosta vad de vill. Att vår dotter är bra klädd och att det inte finns någon risk att hon blir kall/blöt är det viktigaste.

~ du är din egen lyckas smed ~
  • kafferast
    lady in red skrev 2010-12-03 11:24:14 följande:
    Vad är en lyxoverall? Dom flesta overallerna ligger väl från 600 kr och uppåt,men vad är lyx?!
    En lyxoverall tänker jag mig kostar 900 kr el mer. Dotterns kostade 15kr. Lyxoverall är ju sådan lite finare, gärna goretex eller annat "märkesmaterial", märke som Pop eller Reima. Men det är ju förstås bara min beskrivning.
    Kommer nog lägga mer pengar och krut på kläderna när hon är äldre, än så länge (3 år) känns de inte statusbildande men jag vet att det kommer det med. Tack och lov är märke ännu oviktigt för dottern.
  • Hanniz84

vår dotter har en overall från Gekås, kostade 300kr, o funkar hur bra som helst, hon är varken kall eller blöt, trots att vi varit ute o lekt, åkt pulka m.m, o häromdan va det -17 här o hon va varm... så allt behöver inte vara "kvalitets" för o vara bra 
    skulle hon däremot inte hålla sej torr o varm i sin overall skulle vi ju byta såklart... aldrig att hon skulle få ha ngt bara för att det är billigt om det inte funkar...

Isa <3
  • Buspojkarna

Mina barn har det bästa av allt.

hestra och reima vantar
    reima huva i ull med windstopper för öronen
    Pop jacka och byxa
    Didriksson tignes overall
    Flecce underställ
    Ullsockor
    viking skor

Vintertid ska det inte snålas och barnen ska kunna vara ute några timmar utan att frysa. Mina barn är alltid varma och goa. Föskolan är superglada och brukar prata om mina barn när de rekommenderar andra föräldrar på vad de ska ha till barnen.

Sedan har vi även att kompletera med fleecefodrat regnställ och fodrade stövlar.

• Buspojkarna
    Nifelheim skrev 2010-12-02 13:28:48 följande:
    Var har du sett det testet? Länka gärna.
    Jag har nämligen köpt Didriksons i år för första gången. Har haft Pop förut, och jag är SÅ fruktansvärt besviken på Didriksons overallen. Han blir både kall och blöt igenom i den, det har ALDRIG hänt i Pop-overallerna. Inte ens när han legat i slask o vattenpölar och lekt. Jag tycker för övrigt att didriksons-overallerna inte alls är smala utan tvärtom, stora och oformliga
    Gå till butiken och reklammera den. Håller den inte tätt så är det fel på den.
  • Stjärnstoft

Hade en Didriksson till dottern förra året, hon blev blöt, frös ibland och den nöttes ut väldigt fort trots att det var så mkt snö och inte så mkt friktion som när det är barmark.
    I år har vi köpt 8840 Altitude till båda barnen och hittills ser de ut som nya trots ett par tvättar redan. Barnen klänger, klättrar och leker och jag kan inte se på overallerna att de används. Här har varit -20 grader när de varit ute och barnen har aldrig frusit trots att de inte haft väldigt mkt på sig undertill.
    Får väl utvärdera ordentligt när säsongen är över men hittills har jag känt mig mkt mkt nöjd med inköpet, trots att det var lite av en chansning att köpa ngt jag inte alls kände till sen innan.

Som  en parentes så valde vi i år att satsa lite mer på skorna också och köpte Vikingkängor.
    Barnen är så varma om fötterna att jag ska köpa ett par åt mig själv också :)

Svar på tråden Hur kan man prioritera bort bra vinterkläder till barnen??