• Livaro

Kemi, Matte, Engelska, Fysik, Biologi, Hela gymnasiet på hermods

Heej allihopa!!!

Tänkte starta en ny tråd för hermodsstudenter!!

Jag har kommit i underfund med att det är svårt att läsa distans när det gäller självdiciplinen! Att bolla tankar och hjälpa varandra (ärligt!) kan faktiskt vara till fördel speciellt vi som har mycket annat med familjeliv, hehe!

Själv tänker jag söka till Läkarlinjen men har varit fruktansvärt sjuk (vet ej om ja e frisk helt ännu ) Men det är bara att se positivt på det hela!
    Så jag bor i Västerås och pluggar Kemi A, Engelska A, Matematik A. Jag kan svara på frågor som rör dessa ämnen och även Biologi A och Etik och Livsfrågor Skrattande Så hojta på!!

Om du läser liknande ämnen eller vill också söka samma kurser så kan ni få min msn adress då kontakten blir effektivare!

Nu vill jag veta hur ett Muntligt förhör på Kemi A och Ma A går till? Är det så att man blir förhörd på tidigare uppdrag eller kan läraren ställa frågor som han/hon hittat på fast som rör ämnet?

Hjärta peace!

• Svar på tråden Kemi, Matte, Engelska, Fysik, Biologi, Hela gymnasiet på hermods
  • Marie78

Hej.
    Jag pluggar inte. Det var flera år sedan. Har glömt en hel del gällande matte..
    Min syrra läser matte A och har svårt för bråk.

En fråga hon har är:

"Du och dina 5 kompisar ska dela på en jättepizza. Anna får 1/6 av pizzan.
    Benjamin får 1/5 av det som är kvar.
    Cecilia får 1/4 av det som sedan är kvar.
    Dan får 1/3 av resten och Erik 1/2 av återstoden.
    Vad blir kvar till dig?"

Man ser ju att alla få en lika stor bit och att du får 1/6. Men hur ska man visa hur man kommer fram till detta?

Har tyvärr inga svar på dina frågor. :)

• Livaro
    Hej, Marie78!

Till att börja med så är det bra ifall man
    gör om alla bråktal till decimaler.  adderar ihop dem och utgår från att 1 är ju en hel. Sådärja! Nu bör din syster klara sig själv härifrån Flört

//Livaro
  • Marie78

Blev inte så mycket klokare är jag rädd. Haha..
    Svaret på frågan ska bli 1/6.

Om jag omvandlar till decimaltal.. blir då tex 1/6  0.16 eller?
    Usch...känner mig urkorkad, men tack för ditt svar. :)

• Livaro
    Men om du tänker på hur du kom fram till att det ska bli 1/6.
    Gjorde du ngn beräkning, fick svaret från facit eller utgick du från att det är 6 pers som ska dela på 1 pizza? Bolla lite grann med tankarna och försök att kolla i kursboken. Det hjälper mkt mer än man tror ;)

Och det stämmer att när man omvandlar bråktal till decimal så är det bara att klicka i miniräknaren och dividera alltså 1/4 = 0.25 omvandla detta i procent blir det 0.25 x 100 = 25%
  • Nachea

Jag ska oxå läsa etik och livsfrågor...  Vi kanske kan hjälpas åt om det behövs..  För ibland får jag skriv torka =)  Hur långt har du kommit i etik och livsfrågor?

• Livaro
    @Nachea

Jag har läst den så du kan fråga på vad du vill. Fick ett mvg i betyg blev så stolt!  ;)
    Vad satsar du på? är det en meritpoängskurs för dig?
  • mg79
    Marie78 skrev 2011-01-06 09:09:43 följande:
    Hej.
    Jag pluggar inte. Det var flera år sedan. Har glömt en hel del gällande matte..
    Min syrra läser matte A och har svårt för bråk.

En fråga hon har är:

"Du och dina 5 kompisar ska dela på en jättepizza. Anna får 1/6 av pizzan.
    Benjamin får 1/5 av det som är kvar.
    Cecilia får 1/4 av det som sedan är kvar.
    Dan får 1/3 av resten och Erik 1/2 av återstoden.
    Vad blir kvar till dig?"

Man ser ju att alla få en lika stor bit och att du får 1/6. Men hur ska man visa hur man kommer fram till detta?

Har tyvärr inga svar på dina frågor. :)
    Gör INTE om till decimaler.. antingen ritar ni bitar.. och "ser" svaret eller så gör ni så här: 

Anna: 1/6 

Nu finns 5/6 kvar. Av dessa får Benjamin 1/5 (om det står "av" gällande bråk så gäller multiplikation") så 
    1/5 av 5/6 blir : 1/5 * 5/6 = 5/30 (som kan förkortas till 1/6)

Nu har Anna 1/6 och Benjamin 1/6, då finns 4/6 kvar. Cecilia får då 1/4 av 4/6, alltså 1/4*4/6 = 4/24 (som kan förkortas till 1/6)

Nu finns 3/6 kvar... och så fortsätter du så.. då kommer det bli 1/6 för alla... Skrattande
  • Livaro

hahaha! Pinsamt av mig som tänkte heeeelt fel! Sorry... Skitbra att det finns folk som hjälper med dom rätta svaren!

Puffar tråden lite igen:

Hur ser det ut med Eng A på muntan? Pratar man om dom tidigare uppdragen eller ska man bara prata? Obestämd

• Nachea
    Livaro skrev 2011-01-28 09:42:21 följande:
    @Nachea

Jag har läst den så du kan fråga på vad du vill. Fick ett mvg i betyg blev så stolt!  ;)
    Vad satsar du på? är det en meritpoängskurs för dig?
    oki =) jag satasar på ett vg..  Läser denna kurs pga att jag måste ha merit poäng.. Ska ju läsa på högskola om nått år =)  Vad duktig du måste va som får mvg =) jag ska starta på uppdrag 1 som ska vara klart den 16 de lite stressigt eftersom att jag kunde först logga in i måndags förra veckan 
  • Livaro

Är det läkarutbilningen du ska söka till? Det är mitt mål iallafall men det är så långt dit känns det som.

Du kommer att få mvg ganska säkert tror jag. Det handlar om att du kan diskutera vad etik o moral är för ngt o skillnaden. Man ska alltid utgå från vårdtagaren... det är dom du alltid ska fokusera på.

Lycka till.. :)

Svar på tråden Kemi, Matte, Engelska, Fysik, Biologi, Hela gymnasiet på hermods