• vilms07

Köpa hus i Stockholm, men var??

Hej!

Jag och min sambo funderar på att flytta till Sthlm och vill då köpa hus helst. Men var ska man köpa?
    Vi är inte rika och har väl tänkt oss ett hus/radhus i 3-3,5 miljonerklassen (inte mer iaf).

Var kan man hitta ett hus i den klassen i ett ok område? Gärna barnvänligt med grönområden och inte för långt utanför stan. Och gärna med bra kommunikationer till stan, buss, t-bana.

Ni som bor i trevliga områden i Stockholm, var bor ni? 

Otroligt tacksam för svar och tankar!
    Trevlig kväll! 

• Svar på tråden Köpa hus i Stockholm, men var??
  • vilms07

Tack för alla bra tips!

Är det så osannolikt att hitta radhus/hus i den prisklassen alltså? När man tittar på hemnet tycker jag det finns ganska mkt i den prisklassen och billigare. Men det e klart, är ju budgivning också.
    Kanske vi får gå upp i pris då, hade bara varit skönt att inte behöva ta så stort lån.  

• Tecken
    vilms07 skrev 2011-01-09 20:47:36 följande:
    Tack för alla bra tips!

Är det så osannolikt att hitta radhus/hus i den prisklassen alltså? När man tittar på hemnet tycker jag det finns ganska mkt i den prisklassen och billigare. Men det e klart, är ju budgivning också.
    Kanske vi får gå upp i pris då, hade bara varit skönt att inte behöva ta så stort lån.  
    Budgivningen kan driva upp husen med 20-30%. Sedan tillkommer ju pantbrev och lagfart också, fast det antar jag att ni har koll på.
  • Argo
    J o a n n a skrev 2011-01-09 20:38:08 följande:
    Jag är en söderortsperson och skulle jag flytta till hus så är det
    Älvsjö:  riktigt bra kommunikationer, busslinjer til de flesta söderorter och köpcentrum, pendel 6 min till stan, grönområde inom promneadavstånd, badplats/sjö inom gångavstånd osv. (men då blir det ett litet hur för 3,5 miljoner)
    Tyvärr. Det blir INGET hus för 3,5 miljoner i Älvsjö. Såg en massa slutpriser för ett tag sedan. Det billigaste rucklet till "skolåda" (ni vet den där varianten med 68+68 i biyta) kostade 3,6 miljoner. och då var det renoveringsbehov.

Det är bara för TS att gå in på Hemnet, välja Stockholm län, alla kommuner, hus/radhus och maxpris 3 miljoner (så har man tillgodo för en budgivning) så kan mana ex se att det finns ett radhus i Tullinge som ligger ute för 2,3 miljoner (fast det är nog egentligen "fel del" av Tullinge, tror jag):
    http://www.hemnet.se/beskrivning/1180035?r=2 

Alltså, det är över 1000 träffar på hus/radhus med utrop under 3 miljoner men det är svårt att veta hur alla områden är.

Orminge i Nacka är kanske OK?
    http://www.hemnet.se/beskrivning/1167864?r=2

Här finns visserligen en villa i Älsjö för 3 miljoner i utrop men lycka till med att få den att stanna under 3,5. Det där är en 3,7 - 4,1 miljoners-kåk.
    http://www.hemnet.se/beskrivning/1146576?r=2
  • vilms07
    Argo skrev 2011-01-09 21:10:29 följande:
    Tyvärr. Det blir INGET hus för 3,5 miljoner i Älvsjö. Såg en massa slutpriser för ett tag sedan. Det billigaste rucklet till "skolåda" (ni vet den där varianten med 68+68 i biyta) kostade 3,6 miljoner. och då var det renoveringsbehov.

Det är bara för TS att gå in på Hemnet, välja Stockholm län, alla kommuner, hus/radhus och maxpris 3 miljoner (så har man tillgodo för en budgivning) så kan mana ex se att det finns ett radhus i Tullinge som ligger ute för 2,3 miljoner (fast det är nog egentligen "fel del" av Tullinge, tror jag):
    www.hemnet.se/beskrivning/1180035?r=2 

Alltså, det är över 1000 träffar på hus/radhus med utrop under 3 miljoner men det är svårt att veta hur alla områden är.

Orminge i Nacka är kanske OK?
    www.hemnet.se/beskrivning/1167864?r=2

Här finns visserligen en villa i Älsjö för 3 miljoner i utrop men lycka till med att få den att stanna under 3,5. Det där är en 3,7 - 4,1 miljoners-kåk.
    www.hemnet.se/beskrivning/1146576?r=2
    Kanske man ska bo kvar i småstan och skaffa ett lyxhus för samma summa...?! Eller skaffa lght i Sthlm istället.

Det är ju svårt att veta vilka delar av vilka områden som är trevliga när man inte bott där.
  • Genuin

booli.se kan du hitta slutpriser på hus, det är inte alltid det fungerar (ibland verkar det som att en del hus kostar några hundra tusen...) men i många fall fungerar det.

• Micalela
    vilms07 skrev 2011-01-09 20:09:50 följande:
    Radhus går absolut bra också. Och med Stockholm menar jag inte närförorter bara men att man kan ta sig in till stan med pendeltåg, buss, t-bana. Södertälje är för långt bort tex. Jag skulle vilja veta lite mer detaljerade områden egentligen, var i Nacka tex? Eller är alla områden trevliga där?
    Nej!Precis som alla områden finns det "slumm" - ursäkta men så är det. Jag skulle tex inte vilja bo i fisksätra eller nått sånt område. 
    Sen finns det ju mindre områden som också har en del som är "low class" ( usch va snobbig jag låter men jaja) Jag bor tex i Älta, i ett nybyggt hus som inte är sååå stort (141kvm)  och vi fick betala drygt 4,3 milj.
    Det finns ett ställe här som heter Stensö som har ganska dåligt ryckte och nu har de bytt namn till Strandparken och byggt flashiga lägenheter där med.

micalela.blogg.se 
  • Argo
    vilms07 skrev 2011-01-09 22:38:42 följande:
    Kanske man ska bo kvar i småstan och skaffa ett lyxhus för samma summa...?! Eller skaffa lght i Sthlm istället.

Det är ju svårt att veta vilka delar av vilka områden som är trevliga när man inte bott där.
    Tja, först och främst ska ni bo på den sidan av stan som ni ska arbeta på.

Sedan - om ni bara är beredda att bo lite utanför de närmaste närförorterna - går det alltid att hitta bra boende för 3,5 miljoner.

Det finns bra boenden i alla väderstreck, men först måste ni veta om vi talar söder, öster, väster eller norr om stan.

Gäller det söder om stan är Huddinge en helt OK kommun att leta i. Det är många fritidshusområden där som nu håller på att omvandlas till idylliska åretrunt-benden.
  • ninan

Täby är en stor kommun, vi köpte vårt radhus ganska nära Täby c för utgångspris, ibland ska man ha lite tur! Det var under 3 miljoner, men andra hus i området har gått för ca 3,3. Nära till roslagsbanan och bussar. ca 20 minuter till östra station. Radhus i Vaxholm som är en trevlig stad och där bussarna går på 35-40 min till östra station kanske? Vilken del av stan ska ni jobba i? Det kan ju vara avgörande var man vill bo.

• Gladskit

Jag skulle också utgå från var ni kommer att jobba. Man kan tycka att det bara är att ta t-banan eller pendeltåget dit man ska, men kommunikationerna är inte alltid klockrena!
    Särskilt inte på tvärsen...

Vi bor i norrort och köpte parhus i somras för 2,7 milj. 122kvm, byggt -99 och vi bor 10min från pendeltåget.
    In till centralen tar det strax under halvtimmen.Vi har sommarstuga roslagen vilket också är en anledning till att vi håller oss norr om stan.

• Snigelbarn

Kolla i haninge finns säkert hus
    och radhus i den prisklassen.
    Från haninge tar du både buss och pendeltåg till stan på max 30 min.
    Resan går snabbare men jag överdrev lite Glad
    Kolla även Vendelsö där finns inget tåg att tillgå men
    bussar finns och direktbussar ochså om jag inte minns helt fel.

Bor själv i haninge kommun och trivs utmärkt med det.
    Född och uppvuxen i olika delar av den.

Svar på tråden Köpa hus i Stockholm, men var??