• vilms07

Köpa hus i Stockholm, men var??

Hej!

Jag och min sambo funderar på att flytta till Sthlm och vill då köpa hus helst. Men var ska man köpa?
    Vi är inte rika och har väl tänkt oss ett hus/radhus i 3-3,5 miljonerklassen (inte mer iaf).

Var kan man hitta ett hus i den klassen i ett ok område? Gärna barnvänligt med grönområden och inte för långt utanför stan. Och gärna med bra kommunikationer till stan, buss, t-bana.

Ni som bor i trevliga områden i Stockholm, var bor ni? 

Otroligt tacksam för svar och tankar!
    Trevlig kväll! 

• Svar på tråden Köpa hus i Stockholm, men var??
  • Upi

Hejsan

Tack att du skrev här.

Jag söker också efter ett radhus antingen mot Täby hålllet med bra pendel eller inom t-bana nätet.
    Jag skulle behöva ett radhus med 4 sovrum och är ensamstående.
    Jag har mina egna ideér/krav på bostaden men vilket område rekommenderas med tanken i bakhuvudet att det inte får gå för villt till där vi ska bo eftersom mina 2 döttrar är i tonåren ;).
    Vill alltså bo i ett städat område och budgeten ligger på 3,5-4 miljoner högst

Förslag mottages men inte onödiga kommentarer, tack.

• cleopatra

Finns inte hus i sthlm eller närheten för 3.5 milj, är bara att glömma. Jag menar ett litet radhus på 85 kvadrat i hökarängen eller Vällingby (som är ganska stökiga områden) kostar mellan 5.5 och 9 milj. Så då får du nog flytta långt utanför sthlm isf!

• Anonym (Kurt)

Det beror på. Vill man äga hus finns det pärlor som är prisvärda men då är det inga högstatus områden. Men det är tryggt, grönt och fint. 

En kompis bor  i akalladalen i Akalla som är en trevlig svensk oas med fina radhus och parhus intill naturreservat.  Fin gemenskap. Kostar kanske 3 mille för ett parhus.

För 3-4 mille kan du få ett större radhus i östergården eller västergården i Vallentuna.   Men då måste du ha bil. 

• Anonym (Sök på hemnet)
    vilms07 skrev 2011-01-09 19:43:10 följande:
    Köpa hus i Stockholm, men var??

Hej!

Jag och min sambo funderar på att flytta till Sthlm och vill då köpa hus helst. Men var ska man köpa?
    Vi är inte rika och har väl tänkt oss ett hus/radhus i 3-3,5 miljonerklassen (inte mer iaf).

Var kan man hitta ett hus i den klassen i ett ok område? Gärna barnvänligt med grönområden och inte för långt utanför stan. Och gärna med bra kommunikationer till stan, buss, t-bana.

Ni som bor i trevliga områden i Stockholm, var bor ni? 

Otroligt tacksam för svar och tankar!
    Trevlig kväll! 

Tyvärr kommer ert upptagningsområde vara väldigt snävt med den budgeten. kolla hemnet och filtera på vad ni får för den prisklassen. 

vi bor i Norrort Och trivs väldigt bra men radhusen hos oss går för 9-12 miljoner. 

Åkersberga och Norrtälje kan man nog hitta hus i den prisklassen ni talar om. Även kanske Ekerö, Tyresö, värmdö. 

sen finns det många lite sämre områden som ni säkert skulle ha råd med men nog ändå helst undvika. googla er fram efter ni hittat något på hemnet. 

• Anonym (Lisen)
    Anonym (Sök på hemnet) skrev 2024-08-04 07:21:45 följande:

Tyvärr kommer ert upptagningsområde vara väldigt snävt med den budgeten. kolla hemnet och filtera på vad ni får för den prisklassen. 

vi bor i Norrort Och trivs väldigt bra men radhusen hos oss går för 9-12 miljoner. 

Åkersberga och Norrtälje kan man nog hitta hus i den prisklassen ni talar om. Även kanske Ekerö, Tyresö, värmdö. 

sen finns det många lite sämre områden som ni säkert skulle ha råd med men nog ändå helst undvika. googla er fram efter ni hittat något på hemnet. 

TS skrev tråden 2011. Så du är lite sent ute. 
  • Anonym (Lägg av)
    cleopatra skrev 2024-08-03 22:28:09 följande:

Finns inte hus i sthlm eller närheten för 3.5 milj, är bara att glömma. Jag menar ett litet radhus på 85 kvadrat i hökarängen eller Vällingby (som är ganska stökiga områden) kostar mellan 5.5 och 9 milj. Så då får du nog flytta långt utanför sthlm isf!

När ts ställde frågan FÖR 13 ÅR SEDAN så var priserna lite annorlunda. 

Varför i hela friden väcker du en så urgammal tråd bara för att få skriva en helt irrelevant kommentar?

• Anonym (Tvillingmorsan)

Vi köpte vår villa 2012. Ej i Stockholm, men inte så långt ifrån.

2011-2012 kunde man få åtminstone ett radhus i åtminstone delar av Stockholm (en bit ut), för 3-4 miljoner, så TS prisklass var helt relevant då.

Nu ligger priserna på ungefär det dubbla. Varför någon drar upp en över 10 år gammal tråd som är helt inaktuell, övergår mitt förstånd.

• Jemp

Då är det väl meningslöst att dra upp tråden? När den skrevs för 13 år sen såg det lite annorlunda ut? 
  • Anonym (Sök på hemnet)
    Anonym (Lisen) skrev 2024-08-04 09:37:57 följande:
    TS skrev tråden 2011. Så du är lite sent ute. 
    Haha ja det kan man ju säga. undrar varför den kom upp som senaste trådar Haha
  • Karriäristen

Det där låter som en överdriven bild. Jag bor själv i ytterstaden och det finns absolut radhus i ungefär den prisklass som anges som kan vara bra. Vi pratar 2024 nu. Om kommunikationer med sjukhus är centralt kan området runt Kista, Helenelund och Tegelviken vara värt att titta på. Där finns en hel del radhus i olika storlekar. Därifrån finns bussar till Danderyd och Karolinska och t-bana till St. Göran.

Generellt i ytterstaden gäller att det är ganska etniskt blandat, även i villaområdena. Vill man till ett ?helsvenskt? område så dubbleras bostadspriserna snabbt. Själva bostaden blir alltså inte bättre/finare men prisbilden blir helt annorlunda.

I många radhusområden finns samfälligheter, bland annat i de områden jag nämnde här. Samfälligheterna har då ofta grupper på Facebook. Där kan du skriva och fråga vad de som bor i ett visst område tycker om situationen just där. Att utgå för mycket från vad som skrivs i media ger ingen riktigt relevant bild. Det här gäller  särskilt hur det är att bo i ett visst område med barn.

Sanningen ligger i betraktarens öga
Svar på tråden Köpa hus i Stockholm, men var??