• bebinsmamma

Hur få bort kalkfläckar på glasvägg i dusch?

Hittade ingen bra kategori att lägga "Städning" under så det fick bli den här.

Vi har duschväggar i genomskinligt glas och hur mkt jag än skrubbar på dom med glaspolering, rengöringsmedel etc så sitter dom där j**la prickiga  fläckarna kvar. Det ser så smutsigt ut.

Är det någon som har nåt riktigt husmorstips på hur man får bort dom?

• Svar på tråden Hur få bort kalkfläckar på glasvägg i dusch?
  • Amazina

Jag har bara sånt vanligt kalkborttagningsmedel i sprayform. Vanligt kalkrengöringsmedel liksom. Funkar bra!

• AndreaSvan

jag har. 1/2 ättika (vanligt vinäger som man har till matlagning) och 2/3 vatten i en spruta. sen sprutar man på det ORDENTLIGT och låter stå i 15 min. efter det skrubbar man med det gamla vanliga. så tar jag bort ALL kalk. funkar skitbra

• AndreaSvan

1/3 vinäger menade jag ju

• Kikkis

Finns ett medel som heter "Duschan" (stavning?). Tror det finns i vanliga livsmedelsaffärer.
    Har använt det i mitt arbete och det fungerar utmärkt.

• hoppehare

Ta schampo och skrubba försiktigt. Funkade för mej. Sedanbör man skrapa och torka av med (mirakel) trasa. efter varje dusch.

• C r e d o

Cilit Bang är skitbra, från reklamen du vet. Eller Perstorp ättika, finns på vanlig ica. Snäppet bättre.

• MagnusA

Gammal tråd, jag vet, men kom ihåg att använda skyddshandskar och glasögon, för er som testar på Cilit Bang och dylika medel i handel. :D Fungerar väldigt bra, men kan göra rätt så tråkiga skador om man använder det felaktigt.

• Anonym
    MagnusA skrev 2024-10-09 01:54:18 följande:

Gammal tråd, jag vet, men kom ihåg att använda skyddshandskar och glasögon, för er som testar på Cilit Bang och dylika medel i handel. :D Fungerar väldigt bra, men kan göra rätt så tråkiga skador om man använder det felaktigt.

Tänk också på att endast använde KALLT vatten då kemet annars förångar sig och kan skapa stora problem med andningen.
    Vissa av dessa kem innehåller bl a fosforsyra som kan orsaka kemisk lunginflammation.

Vet av eget misstag, höll på att hamna på akuten.
Svar på tråden Hur få bort kalkfläckar på glasvägg i dusch?