• Anonym (mamma)

Svärmor tjatar redan, barnet är 1 vecka

Förstod nästan att det skulle bli så här...

Vår son föddes för en vecka sedan och svärmor tjatar redan om att få vara barnvakt.
    Frågar om jag inte kan börja pumpa så att hon kan ha honom, undrar hur länge jag ska amma osv.

Visst kommer hon att få ha honom men inte NU!

Idag sa hon att "till sommaren borde han kunna sova över hos mig åtminstone". Men jag har inga som helst planer på att låta en några månader gammal bebis sova borta. Aldrig.

Jag vet att jag borde ryta ifrån. Men det går bara inte.

Någonstans har jag läst om att man inte bör lämna bort barn under första året osv men kan inte hitta vart.

Kan någon snälla hjälpa mig med starka argument at lägga fram till henne för att få henne att förstå?

• Svar på tråden Svärmor tjatar redan, barnet är 1 vecka
  • Anonym (säg ifrån)

Du behöver inte ha starka argument, hon ska acceptera hur du som förälder vill ha det. Säg ifrån

• Anonym (2)

Säg ifrån NU; trevligt men bestämt. Du behöver absolut inte vara otrevlig, men visa att du bestämmer, annars kommer hon bara att köra över dig.

Har hon argument, skaffa mot-argument, läs på!!

• oOMayaOo

Ryta åt kanske du inte behöver göra, men jag skulle starkt rekomendera att ni klargör era åsikter och intentioner redan nu. Annars kan det bli lite jobbigt om nån månad när svärmorn tror att hon ska få ha barnet hos sig.

• annniel

Kan du inte bara förklara för henne hur du känner, att det kommer ske men först när du känner att det är dags?
    Vänligt men bestämt :)

• mångmamma

Nej du behöver inga argument, det är självklart att din svärmor får tagga ner lite.
    Ett litet barn ska man vara varsam med, inte bolla runt hos släkten.
    Lita på dig själv, magkänslan är den viktigaste!
    Och - ryt ifrån!
    Det blir bara värre och värre om du inte sätter ner foten i ett tidigt stadium.

• Anonym (2)

Fast om svärmor kommer med argumentet att det är bra att bebisen ska sova hos henne efter bara en vecka, tycker jag iaf det är bättre om TS har bra mot-argument, vissa människor nöjer sig inte bara med ett enkelt nej.

Om du visar att du "vet bättre" är chansen större att hon backar,

• LivL

Vad säger din partner?

VARFÖR behöver hon vara ensam med barnet???

Varför kan ni inte umgås en heldag tillsammans. Hon kan få byta blöjor, sova middag, köra vagn etc.
    Varför kan inte du vara med?? Lurt...

Håller med Anonym (säg ifrån), DU behöver inga starka argument! Säg bara "Nej, jag vill inte". That's it, as simple as that. Vad fan ska hon göra liksom...

• vi och pyret

Ammar gör du så länge du och din man har bestämt!
    Lämnar bort barnet gör du och din man när ni har bestämt!
    Det är strunt samma vilka argument hon hänvisar till, NI bestämer och ni är vuxna.

Låt istället svärmor vara delaktig på andra sätt, kanske kan hon ta en promenad runt kvarteret med vagnen om ett tag? Låt henne ro om den lilla hemma hos er/sig, men markera när det är ni som föräldrar som ska ta över.

Man måste våga kommunicera hur jobbigt det än känns.

• Habbi

När man ammar är det väl inte jätte bra om man ger mjölk på flaska också? För då får bebisen ett annat grepp och kan bli van vid flaskan och därmed inte vill ha bröstet längre. (jag vet inte sånt ännu, men tror jag läst det någonstans). Kan du inte ha det som ursäkt då? Att du ammar och han behöver ditt bröst? :)

• Anonym

HAHA har vi samma svärmor ;) Min var likadan även om hon nu faktiskt fick ha dottern just pga hur jag mådde. Jag fick förlossningsdepp. efter förlossningen med henne och behövde egentid. Men tjatet kom även när jag blev "frisk". Jag sa dock nej men hon manipulerade sambon så han lät henne ha dottern. En gång skrek dottern rätt ut när hennes farmor skulle åka iväg med henne från oss. Hon hade då inte träffat dottern på nästan ett halvår så inte så  konstigt att hon skrek som en gris. Jag min dumma idiot lät henne åka. I efterhand ångrar jag mig så att jag inte stog emot, men sambon sa att det var bra, självklart är hon i goda händer osv. Bara det att det var sista gången farmorn hade dottern. Hon får inte ha henne mer över natten och inte heller hennes lillasyster på 5 månader. Kommer aldrig ske, sambon och jag är eniga. Farmor är ingen bra förebild eller person som kan litas på ensam med barnen!

Svar på tråden Svärmor tjatar redan, barnet är 1 vecka