• moimama

Vi singelkvinnor som ska vill bli gravida genom insemination!

Jag har bestämt mig!

Jag tänker inte vänta på Mister Right längre, jag tänker bli gravid på egen hand med hjälp av insemination i Danmark. Jag har efter att ha tittat länge på olika kliniker valt Storkkliniken i Danmark och det känns jättebra. Beslutet att äntligen göra det jag vill känns till hundra procent rätt och det känns jättespännande.
    Är du i samma situation..? Det vore roligt att följas åt, stötta, hurra på, peppa och dela erfarenheter på vägen.

Nästa vecka har jag mitt journalsamtal, därmed börjar resan.

Hjärta

• Svar på tråden Vi singelkvinnor som ska vill bli gravida genom insemination!
  • dendäranna

Chockgravid - vilken fruktansvärd sak du gått igenom med din lille Max! Tack att du delade.

Mina erfarenheter från själva inseminationen i Danmark är bara positiv. Visst, det är ju en rätt omvälvande situation, men de barnmorskor och övrig personal på Storkkliniken som jag har mött har varit jättegulliga.

Mmmbop, jag minns faktiskt inte att de pratades om infektionsrisk men det gjorde det nig, bara att jag inte minns det. Tack för tumhåll by the way! Det jag funderar över också är att OM det har funkat, hur stor är risken att det blivit skador på fostret. Jag har haft nästan 40 graders feber i samband med infektionen, och det kanske påverkar.

Ja, ja, en sak i taget. Följer även tråden för dem som lovar att inte testa förrän tidigast BIM +2, testgalning som jag är ;P

• dendäranna

Just det, Chockgravid, Mama Mia Söder är toppen! Min BM hette Lotta och är en av dem som dragit igång regnbågsverksamheten. Vi fick t o m garanterad födsloplats på Danderyd BB då det begav sig :)

• Mmmbop

Jag går också på Mamamia på söder, min bm heter Ann-Cathrine och är säkert bra, men lite mesig kanske. Strunt samma, så länge hon gör det hon ska.

Nu för tiden tror jag inte man kan bli garanterad plats iom vårdval stockholm har alla rätt att önska sjukhus. Det kan göra att det blir fullt när man vill dit. Därför kör dom inte längre med "garantier". Men jag kan ha fel.

Jag tror jag kommer önska KI i solna om jag får.

Angående feber så tror jag det kan öka missfallsrisken något i början, men inte missbildningsrisken. Men googla fever+pregnant (brukar faktiskt få vettigare svar när jag googlar engelskspråkiga sidor)

KUB idag, nervöööös.

• dendäranna

Mmmbop - jag tror regnbågsverksamheten på Mama Mia har ett eget avtal med Danderyd BB. Jag födde där förra sommaren, i juli som var boommånad, och allt jag behövde göra var att ringa in i god tid, innan värkarna hade dragit igång på riktigt, så hade jag en plats då jag kom in ca åtta timmar senare. Men detta är som sagt endast om man är med i regnbågsverksamheten. De har visst kompetentutbildat sin personal där så det är nig därför!

• Mmmbop

Åter från KUB och allt såg så  bra ut!! Mini levde rövare, var stor för sin "ålder" (eftersom jag inseminerar vet jag ju på ett ungefär när h*n blev till) men inte jätte. Risken för downs blev 1:11114 och storleksmässigt gissade hon att h*n var 12+4 - 13+0 (12+2 enligt mig =))

Så skönt!

Dendäranna: aha! Jag det visste jag inte. Jag tror ändå det blir solna för mig =) (sedan är jag ju inte regnbågig, "bara" singel så jag får ju inte vara med i såna grupper =))

• Toknorskan
    Fröken Smilla skrev 2011-07-11 19:48:54 följande:
    Är det någon som vet vad brugerbetaling betyder? Står på ett ställe att kliniken ska ha 1200 kr i brugerbetaling och när man googlar det ser det ut som att det är något generellt vid insemination... Men jag har lite svårt för att förstå vad det betyder. Handpenning?
    Bruger på danska är samma som använder på svenska
  • dendäranna

Mmmbop - hurra för Kub! Vad skönt att ha en sak mindre att oroa sig för. Regnbågsverksamheten var verkligen toppen, eller som en tjej sa, skönt att vi flator blir diskriminerade på ett positivt sätt för en gångs skull :D Vi fick besöka BB innan förlossning, provandas lustgas, ställa massa frågor och bekanta oss med lokalerna osv. Jag hade en jätteenkel och snabb förlossning och det var nog mycket tack vare att jag kände mig trygg och visste på ett ungefär hur allt skulle gå till, osv.

Idag har jag en massa molvärk och stickningar i nedre magen, men jag har fortfarande ställt in mig på att det är sviterna efter livmodersinfkammationen. Om en knapp vecka vet jag :/

• Mmmbop

Iiiih, spännande! Vi hoppas förstås att det är en liten mini som slagit sig till ro idag!

Jag minns att jag drömde om mensvärk ungefär natten mellan torsdag och fredag när jag inseminerat på lördagen. Nu i efterhand är jag rätt säker på att det var "mensvärk" och jag kände när ägget satte sig. Det är ju bara drygt fem dygn efter befruktningen men det skulle ju i så fall stämma med att min Mini är några dagar större än beräknat.

Jag håller iaf både tummar och tår!

Ursäkta, men jag har missat, har du sambo/fru?

• dendäranna

Mmmbop - ja, jag har hört att man kan känna och t o m få en liten blödning när ägget fäster! Jag kände inget sånt förra gången, och testade dessutom jättesvagt på typ BIM +5 har jag för mig, så jag verkar ha ganska låga hormoner och dåligt med 'känningar' rent generellt.

Jag är singel och flata, så två minoriteter i ett ;)

Hur gammal är du? Jag blir 35 i september och drömmer om tre barn. Får se om det hinns med!

Svar på tråden Vi singelkvinnor som ska vill bli gravida genom insemination!